וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קמפיין היורדים" נגנז בארה"ב - והוזנק מחדש בכנסת

7.12.2011 / 14:30

נתניהו ביטל את הקמפיין שעורר סערה, אך שרת הקליטה לא מבינה על מה המהומה והח"כים דרשו לשדר מחדש את הפרסומות בכל העולם. אחרים נעלבו שלא התייעצו עמם: 'גם בושה, וגם בזבוז כסף?'

השרה לקליטת עלייה, סופה לנדבר, אומרת כי היא מצטערת מאוד על כך שיהודי ארצות הברית חשו נפגעים מהקמפיין להשבת ישראלים לארץ, שהוסר בסוף השבוע בהנחיית ראש הממשלה. עם זאת, היא אומרת כי היא אינה מבינה ממה יש להיפגע.

בדיון שנערך היום (רביעי) בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת, בעקבות הסערה שעורר הקמפיין, שיצא לדרך תחת הכותרת "לפני שחנוכה יהפוך לחג המולד", תקפה השרה את מבקרי הקמפיין והדגישה כמה הוא מצליח, ואמרה כי היא גאה בקמפיין, שעמד, לדבריה, ביעדים המדויקים שהציב משרד הקליטה.

הקמפיין מעורר המחלוקת הוא חלק ממסע פרסום של משרד הקליטה, שהוא הושק בחודש ספטמבר השנה. הוא כולל שלושה סרטונים של לשכת הפרסום הממשלתית והועלה לשלטי חוצות שהוצבו בערים הגדולות בארצות הברית, בהן ניו יורק, לוס אנג'לס ופאלו אלטו בקליפורניה.

"לפני שחנוכה יהפוך לחג המולד - הגיע הזמן לחזור לישראל", הוא רק אחד מכמה מסרים, בסרטון שבו נערכת שיחת וידיאו בין ילדה אמריקאית לבין סבה וסבתה בישראל. שני המבוגרים יושבים לפני המנורה, ושואלים: "איזה חג את חוגגת?". התשובה של בת היורדים היא "חג המולד". בשבוע שעבר עורר הקמפיין סערה בקרב יהדות ארצות הברית, סערה שגרמה לראש הממשלה להורות על גניזתו.

צפו בסרטון שעורר סערה בארצות הברית

במשרד החוץ אומרים כי בירושלים התריעו כבר לפני כחודשיים על אחד הפוטנציאל הנפיצים יותר בקמפיין, הנוגע לחג המולד, מהנימים הרגישים של החברה האמריקנית. במשרד הקליטה אמרו כי הקמפיין הסתיים, אך בפועל, הסרטונים נותרו באתר האינטרנט של המשרד.

למרות הביקורת הגדולה בארצות הברית, שהגיעה לא רק מצד הקהילה יהודית, חברי הכנסת דווקא גיבו את לנדבר". "לא נעים לראות את האמת בפרצוף", אמר ח"כ אברהם מיכאלי מש"ס, שתקף את ראש הממשלה על ההוראה לבטל את הקמפיין. הוא הגדיר את המסרים במסע הפרסום כ"התבוננות במראה ודריכה על היבלת הכי רגישה – התבוללות". לדבריו, "אנחנו לא צריכים להתבייש. אם זה הרגיז מישהו, שיעשה חשבון נפש, וישאל למה זה הרגיז אותו".

גם ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' מקדימה שיבחה את מסע הפרסום: "זה יופי של קמפיין", אמרה, וקראה להזניק אותו מחדש כקמפיין חובק עולם, שיסביר לכל היהודים בתבל "את ההבדל בין חנוכה לכריסטמס".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסע פרסום עורר סערה בישראל ובארה"ב. כעת, הח"כים מציעים לשדרו בכל העולם/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיון בכנסת, בו השתתפו גם נציגים מארגונים יהודיים ומשרד החוץ ומשרד ההסברה, נימקה מנכ"לית הפדרציות היהודיות של יהדות צפון אמריקה, רבקה כספי, את האופן שבו פגע הקמפיין ביהודי ארצות הברית. "אין לנו ספק שלא הייתה כוונה לפגוע", אמרה, אך הדגישה כי הקהילה היהודית בצפון אמריקה "נפגעה בעומק נפשה" מהמסרים שעלו מהקמפיין. "איך עלה בדעתכם לא לשאול ולא להתייעץ?", תקפה, ופירטה את המחויבות העמוקה, לדבריה, בין יהודי ישראל ליהודי ארצות הברית. "לא מתקבל על הדעת שאפשר להיעזר ביהודים כשזה לטובת ישראל, אבל באותו רגע לשלול את החיים שלהם, ולהגיד שהם לא יהודים מספיק", אמרה.

גם ח"כ נחמן שי מקדימה מתח ביקורת חריפה על הקמפיין, אותו כינה "לא מוצלח וכושל". הוא אמר כי השאיפה להחזיר את הישראלים היורדים היא מבורכת, אך בנוסף, הוא מנה שורת כשלים מקצועיים באופן העבודה של משרד הקליטה על הקמפיין.

נציגי משרד הקליטה הדגישו במהלך כל הדיון את העובדה שהקמפיין יועד לישראלים בלבד, אך ח"כ שי תקף את ההתעלמות המוחלטת, כלשונו, של הוגי הקמפיין מהקהילה היהודית הרחבה בארצות הברית, ואת "הכשל התרבותי באי-הבנת הדקויות של החיים היהודיים היום".

יו"ר הוועדה, ח"כ דני דנון (ליכוד), ציין גם הוא את הכשל המקצועי: "איפה שנמצאים ישראלים נמצאים היהודים; שלטי חוצות הוצבו במרכזים בהם נמצאים ישראלים וזה בתוך הקהילות היהודיות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. רויטרס
נתניהו הורה לגנוז את הקמפיין בעקבות לחצים בקהילה היהודית בארה"ב/רויטרס

דנון ושי הצביעו על כשלים ארגוניים נוספים בעליית הקמפיין: "איך יתכן שקמפיין כזה עולה מעבר לים, מבלי להתייעץ עם משרד החוץ ועם הנציגויות הדיפלומטיות, ובלי תיאום עם משרד ההסברה?", אמר ח"כ שי. דנון תקף גם כן את עליית הקמפיין בניגוד לעמדת משרד החוץ: "חוסר תיאום, בזבוז כסף וכעס רב מצד יהודים ברחבי העולם – מדובר בכישלון מערכות טוטלי: יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה".

בסיכום הדיון, הדגיש יו"ר הוועדה, ח"כ דני דנון (ליכוד) כי למרות שהוועדה רואה חשיבות בפעילות הסברה, ככל הנראה לא בוצע תיאום מספר בין משרדי הממשלה, והמליץ להקים צוות ממשלתי בראשות משרד ראש הממשלה שיאשר פעילויות הסברה בחו"ל לפני השקתן.

עוד על הקמפיין שעורר סערה
יהודי ארה"ב נגד משרד הקליטה: איננו טובים מספיק?
ביקורת: הפרסומת של משרד הקליטה מביכה את כולנו
לבסוף, נתניהו התנצל - והורה לגנוז את הקמפיין כולו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully