וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנדבר משיבה: "גאה בקמפיין השבת היורדים"

4.12.2011 / 20:44

קמפיין משרד הקליטה שקרא לסייע לישראלים שירדו מהארץ לשוב הביתה, זכה לביקורת נוקבת במשרד החוץ ומעבר לים. כעת מגיבה השרה הממונה: "גאה לקחת אחריות על הקמפיין"

יורדת להגנה: שרת הקליטה, סופה לנדבר, זכתה בימים האחרונים לביקורת חריפה מצד גורמים במשרד החוץ, על רקע הקמפיין של משרדה שנועד להשיב יורדים מהארץ לישראל, תחת הכותרת "לפני שחנוכה יהפוך לכריסמס – עזרו להם לחזור לישראל". גורמים במשרד החוץ הביעו מורת רוח קשה על הקמפיין, אותו הורה ראש הממשלה להסיר מיידית בסוף השבוע, שהושק בלא התייעצות ותיאום מראש עם הגורמים המקצועיים במשרד. הגורמים טענו כי מי שספג את הביקורת על הקמפיין, בארץ ובחו"ל, היה משרד החוץ – ולא שרת הקליטה. כעת משיבה לנדבר לטענות: השרה אמרה היום (ראשון) לוואלה! חדשות כי "אני חורגת מהנוהל של לא להתייחס לאמירות בעילום שם, ומדגישה שאני לא רק לוקחת אחריות – אלא גאה לקחת אחריות על הקמפיין החשוב והמוצלח הזה".

סופה לנדבר בישיבה של הוועדה לקידום מעמד האישה לציון יום האישה הבינלאומי ובהשתתפות חברות כנסת לדורותיהן, מרץ 2011. מגד גוזני
"גאה לעמוד מאחורי הקמפיין". לנדבר/מגד גוזני

במשרד החוץ זעמו כי "מי שעמד בחזית הפניות וההתקפות על המסרים הפוגעניים שעלו מהקמפיין, בהם הפגנת זלזול בחג המולד והפגנת חוסר כבוד ליהדות ארצות הברית, היו נציגויות ישראל ומשרד החוץ. ומי לא נרטב מהגשם? שרת הקליטה". בעקבות הסערה, יכנס השבוע יו"ר ועדת העלייה והקליטה של הכנסת, ח"כ דני דנון, דיון מיוחד בוועדה בנושא, שיתמקד בהליך קבלת ההחלטות והייעוץ לקראת השקת הקמפיין וכן בתקציב שהופנה ליישומו, אליו תזומן שרת הקליטה ונציגי משרדה.

"סרטונים מגושמים ואפילו משפילים"

הקמפיין מעורר המחלוקת הוא חלק ממסע פרסום של משרד הקליטה, שהושק בספטמבר השנה, ומכיל שלושה סרטונים של לשכת הפרסום הממשלתית ושלטי חוצות שהוצבו בערים הגדולות בארצות הברית, בהם ניו יורק, לוס אנג'לס ופאלו אלטו. "לפני שחנוכה תהפוך לכריסמס - הגיע הזמן לחזור לישראל"', הוא אחד המסרים בסרטון שעורר את מרבית התגובות הנזעמות, בו מתקיימת שיחת וידיאו בין ילדה אמריקאית לבין סב וסבתה בישראל, היושבים לפני המנורה. "איזה חג את חוגגת?", הם שואלים, והתשובה של ילדת היורדים – חג המולד.

כבר בתחילת נובמבר התריעו אנשי משרד החוץ בפני אנשי משרד הקליטה על המסר העולה, שעשוי להתפרש כזלזול בחג המולד. במשרד הקליטה אמרו אז שהקמפיין דווקא נוחל הצלחה רבה, אך השיבו כי בכל מקרה הוא הסתיים, ורק באתר המשרד נותרו הסרטונים. בשבוע שעבר עורר הקמפיין סערה בקרב מנהיגים יהודיים בולטים בארצות הברית, וכן בקרב חברי קונגרס לא יהודיים, והגיעו פניות נזעמות ומודאגות לשגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן ולקונסול הישראלי בניו יורק, עידו אהרוני. "אנחנו מוצאים את סרטוני הווידאו האלה מגושמים, ואפילו משפילים", קבע מנכ"ל הליגה נגד השמצה, אייב פוקסמן, בהודעת הסתייגות שפרסם לדברים.

בעקבות שיחה שקיים השגריר אורן עם ראש הממשלה נתניהו, הורה האחרון לדרגים המקצועיים במשרדו לפעול להורדת הסרטונים באופן מיידי. מרגע פרסום ההודעה, התקבלו בוושינגטון ובניו יורק תגובות רבות של בכירי הקהילה היהודית, שהודו על ההחלטה המהירה להסיר את הקמפיין, ובמיוחד העריכו שהסוף לפרשה העגומה הגיע עוד לפני כניסת השבת. גורמים בלשכת ראש הממשלה אף הדגישו את מהירות הביצוע של הוראת ראש הממשלה. "לא היתה למשרד כוונה רעה, ולזכותו ייאמר שברגע שהורגשה מצוקה ההיענות היתה זריזה מאוד", אמר גורם בלשכה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

עם זאת, במשרד החוץ נמתחת ביקורת על כך שהקמפיין גובש מבלי להתייעץ עם הדרגים המקצועיים במשרד, שמכירים ויודעים את הרחשים בקהילה היהודית בארה"ב. לפי משרד הקליטה, טרם עליית הקמפיין, נערך מחקר עומק שכלל קבוצות מיקוד עם ישראלים המתגוררים בחו"ל, שלאחריו נבחר כיוון הקמפיין, הנוגע בנימים הרגישים של הישראלים ובזהותם. אך בסופו של דבר, ההחלטות בנושא התקבלו מבלי ליידע או לעדכן את משרד החוץ, או נציגויות ישראל בארצות הברית.

"טעויות חמורות שפגעו ביחסים עם יהדות ארה"ב"

בתקופה זו, בה הולכת וגוברת הביקורת בקרב גורמים יהודיים בולטים בארצות הברית מהקיפאון בתהליך השלום והחקיקה נגד ארגוני השמאל, הקמפיין איחד את הקהילה היהודית, מימין ומשמאל, חילונים ודתיים, שהביעו כולם מחאה על הקמפיין "הבוטה והמזלזל", המעביר מסר לפיו חווית היהדות של יהודי ארה"ב "נחותה" ו"בלתי אפשרי להיות יהודי אמיתי באמריקה". "הקמפיין הזה אולי אפקטיבי לישראלים", אמר יו"ר ועדת העלייה והקליטה, ח"כ דני דנון (ליכוד), לוואלה! חדשות, "אבל לא לקחו בחשבון שישראלים חיים בסביבה יהודית – ושם הפגיעה הממשית. הקהילה היהודית האמריקאית, שרובה מאוחדת, התאחדה כולה סביב העלבון שקמפיין שממשלת ישראל מממנת מעביר מסרים פוגעניים שכאלה". גם ח"כ נחמן שי (קדימה) דרש מהוועדה לביקורת המדינה לכנס דיון דחוף לבדוק את הכשלים שהובילו לפרסום הקמפיין. "החלטות משרד הקליטה היו רוויות בטעויות חמורות שפגעו ברקמת היחסים בין יהדות ארצות הברית וישראל. לא ייתכן כי קמפיין כזה לא נבדק על ידי גורמים מקצועיים במשרד החוץ ובמשרד ההסברה והתפוצות", אמר ח"כ שי.

משרד הקליטה הבהיר כי בשום שלב הקמפיין לא יועד לאוכלוסייה היהודית, וכי המשרד מוקיר ומעריך את הקהילה היהודית בארצות הברית ומכיר בקשר החזק שלה עם ישראל. לקולות הנשמעים לפיהם ממשלת ישראל מנסה להתערב בבחירותיהם האישיות של יהודים בארה"ב או מזלזלת באורח חייהם, נמסר מהמשרד, "אין קשר למציאות". עוד נמסר מהמשרד כי "בשום שלב לא שאף המשרד לקליטת עלייה לפנות באמצעות הקמפיין לקהילה היהודית בארה"ב ובשאר התפוצות. המשרד מכבד את זכותו של כל אדם לבחירות אישיות וכלל אינו רואה את אלו כענייניו".

עוד בנושא
נתניהו מרגיע יהודי ארה”ב: נסיר קמפיין משרד הקליטה
יהודי ארה”ב נגד משרד הקליטה: איננו יהודים מספיק?


לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully