וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפגניסטן: עשרות הרוגים בפיגוע התאבדות במסגד שיעי

6.12.2011 / 13:19

יום לאחר כנס בינלאומי על "עתיד אפגניסטן", חווה המדינה את אחד הפיגועים הקשים מאז הפלת שלטון הטליבן. בניגוד לפקיסטן ועירק, אלימות בין סונים לשיעים הייתה עד כה נדירה באפגניסטן

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

פחות מ-24 שעות חלפו מנעילותו של כינוס בינלאומי גדול בגרמניה בנושא "עתיד אפגניסטן" - והמציאות בשטח מוכיחה שוב עד כמה העתיד הזה לוט בערפל. לפחות 54 בני אדם נהרגו היום (שלישי) ועוד לפחות 100 נפצעו בפיגוע התאבדות במסגד שיעי בבירה קאבול - אחד הפיגועים הקשים במדינה מאז נפילת שלטון הטליבן ב-2001. עוד ארבעה בני אדם נוספים נהרגו בפיגוע שבוצע במקביל בעיר מזאר א-שריף.

אנשים נמלטים לאחר פיגוע התאבדות במסגד שיעי בקאבול, בירת אפגניסטן. רויטרס
אזרחים נמלטים שניות לאחר הפיגוע, היום בקאבול/רויטרס

גופות רבות נראו מוטלות ברחוב בו אירע הפיגוע, בו נאסף הבוקר המון של מאמינים שיעים המציינים את חג ה"עאשורה" לזכרו של האימאם חוסיין בן עלי. לדברי הרשויות בעיר, רבים מההרוגים הם נשים וילדים. נשיא אפגניסטן, חמיד קרזאי, הנמצא עדיין בגרמניה, התייחס לאירוע בשיחה עם עיתונאים בברלין, ואמר כי "זו הפעם הראשונה שטרור מכה באפגניסטן ביום דתי כה חשוב", אמר.

"מספר הנפגעים עצום", אמר לרויטרס עד ראייה לפיגוע, אסמתוללה ג'אן. "לא ציפינו שמתקפה כזו תתרחש. אנו אומרים לאויב שלנו שלא אכפת לנו מהפיגועים, ואנו נמשיך להתפלל גם אם מאות מאיתנו ימותו בדרך זו".

הטליבן גינה: "מעשה בלתי איסלמי"

במקביל, אירע היום פיגוע נוסף, סמוך למסגד בעיר מזאר א-שריף, בעיצומן של חגיגות העאשורה - אם כי לא ברור אם יעד הפיגוע היה בהכרח המאמינים השיעים שמילאו את הרחובות. ארבעה בני אדם נהרגו בפיגוע זה, ו-17 נפצעו. גם בעיר קנדהאר התפוצץ היום אופנוע-נפץ, ושלושה בני אדם נפצעו. במקרה זה, ככל הידוע לא היה קשר בין הפיגוע לחג השיעי.

איש לא קיבל עד כה אחריות על הפיגועים, וארגון הטליבן, העומד מאחורי רבים מהפיגועים באפגניסטן, אף פרסם בצהריים הודעת. בהודעת האימייל מטעם דובר הטליבן, זניבוללה מוג'אהד, נאמר כי מאחורי הפיגועים עומדים "אויבים", וכי "האמירות האיסלמית מגנה בעוצמה מעשה כה אכזרי, מפלה ובלתי איסלאמי".

נשיא אפגניסטן חמיד קרזאי (במרכז) בכנס בינלאומי על עתיד אפגניסטן בבון שבגרמניה, 5 בדצמבר 2011. רויטרס
"צריכים את פקיסטן". קרזאי/רויטרס

לאפגניסטן יש אמנם היסטוריה של מתיחות בין סונים לשיעים, אולם המתיחות הזו כמעט ולא התפתחה עד היום לכדי אלימות, בשונה מהמצב בפקיסטן ובעירק השכנות. הפיגוע היום מהווה תקדים מבחינה זו.

הפיגועים היום מתרחש יום לאחר שבעיר בון בגרמניה התקיים אתמול כנס בהשתתפות מנהיגים ושרי חוץ מהעולם כולו, לדיון בעתידה של אפגניסטן לאחר נסיגת כוחות נאט"ו ממנה ב-2014. מדינות המערב התחייבו בכנס להמשיך ולסייע למדינה גם לאחר נסיגת הכוחות הלוחמים ממנה. על הכנס העידה העובדה שפקיסטן השכנה החרימה אותו, במחאה על התקרית בחודש שעבר בה נהרגו 24 מחייליה בהפצצת מטוסי נאט"ו. קרזאי הביע אכזבה גדולה מכך, ואמר היום כי "לפקיסטן תפקיד מרכזי בהידברות עם הטליבן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully