וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית נתניהו למלחמה במסתננים: גדר, קנסות וגירוש

טל שלו

6.12.2011 / 9:16

ראש הממשלה מגבש מיזם חדש להילחם במהגרים הלא-חוקיים שבאים ממצרים. בין היתר, תואץ בניית מתקני המעצר ויקודמו תכניות לקנוס מעסיקים. "הם צריכים להבין שאין כאן עבודה", אמרו בלשכתו

ברקע הנתונים שהתפרסמו בסוף השבוע האחרון על הגידול במספר המסתננים ממצרים לישראל, ראש הממשלה הציג תכנית חדשה לטיפול בתופעה, הכוללת האצה של בניית הגדר לאורך הגבול, והקמת בתי מעצר לכליאת המהגרים הבלתי-חוקיים. כמו כן, מתכנן נתניהו לשלב תכנית חדשה לגירוש המסתננים לחו"ל, וחקיקת בזק להגדלת הקנסות המוטלים על מעסיקיהם, שתכלול את סגירת בתי העסק שלהם.

את התכנית הציג ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אתמול (שני) בפני חברי סיעת הליכוד. ברקע החשש מהסלמה ביטחונית בסיני, וכמות המסתננים ומבקשי המקלט לאורך הגבול, כמות המגיעה לשיא חדש כמעט מדי חודש, ערך נתניהו בשבועיים האחרונים התייעצויות נרחבות בנושא, והורה להקצות מאות מיליוני שקלים נוספים למאבק במהגרים הבלתי-חוקיים.

התכנית מתלווה לכמה החלטות שעברו בממשלה, בהן ההחלטה מינואר 2010, עת אישר ראש הממשלה להקים גדר הפרדה לאורך 230 קילומטרים בגבול מצרים, בעלות של 1.3 מיליארד שקלים. הרמטכ"ל, בני גנץ, העריך בחודש שעבר כי הגדר תושלם עוד במהלך השנה הקרובה. בנוסף, הממשלה אישרה לפני כשנה להקים מתקן כליאה למסתננים, שנועד לאכלס כעשרת אלפים בני אדם, חלק מהמלצות ועדה בין-משרדית שבראשה עמד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי. הוועדה המליצה גם להגביר את האכיפה נגד מי שמעסיק בישראל את המסתננים.

הפגנה נגד מסתננים בשכונת נווה שאנן בתל אביב, אפריל 2011. אורי לנץ
גזענות או התגוננות? גם חולדאי דרש "לעצור את השטף". הפגנה בת"א נגד עובדים זרים/אורי לנץ

בשבועיים האחרונים, ערך נתניהו התייעצויות נוספות בנושא, וביקר בשכונת יעלים באילת, שם נפגש עם תושבי העיר, והבטיח להם שהגדר תושלם תוך שנה. הוא נפגש גם עם כמה מהגרים שהסתננו לישראל בניגוד לחוק. "אני רואה בתופעה איום על הכלכלה ועל החברה, על הביטחון וגם על המרקם הדמוגרפי העדין עליו מבוססת מדינת ישראל", אמר בפתח ישיבת הממשלה.

"המעסיקים לא מפחדים"

גם ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, שיגר השבוע מכתב לנתניהו, בו ביקש להתריע על המצוקה, כלשונו, נוכח "שטף מהגרי העבודה המציף את העיר". במקביל, פרסמה בשבוע שעבר רשות ההגירה והאוכלוסין נתונים, מהם עולה כי כמות ההסתננויות בחודש נובמבר שברה שיא של כל הזמנים - 2,676 מסתננים ומבקשי מקלט נכנסו לישראל, ומתחילת השנה אותרו ונתפסו 13,581 מסתננים.

בישיבת שרי הליכוד, אמר נתניהו כי הורה למשרדי הממשלה השונים לפעול לקידום מהלכים נוספים למאבק בתופעת המסתננים, תוך תוספת של מאות מיליוני שקלים מעבר לתקציב התוכניות שכבר אושרו. ברקע האי-יציבות במצרים, החשש מהסלמה ביטחונית בסיני ואיבוד השליטה של צבא מצרים בסיני, אמר הרמטכ"ל גנץ בחודש שעבר כי משרד הביטחון צפוי לסיים את בניית הגדר בגבול ב-2012. עם זאת, נתניהו כבר הורה למשרד הביטחון להתחיל לפזר מכשולים פיזיים במקומות בהם הגדר טרם הושלמה.

בהתייחס לדרישה להגדיל את הקנסות על מעסיקי מהגרים לא-חוקיים, אמרו בלשכת נתניהו כי התגבשה הבנה לפיה המניע העיקרי להגעת מסתננים לישראל הוא כלכלי, וכי יש לטפל בבעיה גם מצד הגורם המבקש את שירותי העבודה הזולים שהם מספקים. "המעסיקים אינם מפחדים, כי הקנסות שהם מקבלים קטנים מדי. אם זה עסק, צריך להפסיק את הרווחיות שלו", הסבירו בירושלים. "המנגנון הוא מנגנון כלכלי. המסתננים יודעים שיש כאן עבודה. אם הם יבינו שאין כאן עבודה, אז שיטפון החדירה לארץ ייפסק".

במקביל, ביקש נתניהו מהמשרד לביטחון פנים לזרז הקמת בתי מעצר שיוכלו להכיל כמויות גדולות של מסתננים, שלאחריה תשולב תוכנית בין משרדית לגירוש של המסתננים שאינם מוגדרים כפליטים למדינות שונות בעולם. בלשכת נתניהו הסבירו כי המטרה היא תוכנית משולבת, שתתקוף את בעיית המסתננים מצדדים שונים על מנת לשנות את כיוון הכניסה של המסתננים לישראל, ושכמות המסתננים שייצאו מהמדינה מדי חודש תגבר על כמות המסתננים שייכנסו.

עוד על "המלחמה במהגרים"
חולדאי מתלונן: נתניהו, אנו מופקרים מול הפליטים
נתניהו באילת: הגדר בדרום תיבנה תוך פחות משנה
ובינתיים - הדרום מתחמם: התראות מפיגוע בגבול

לפנייה לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully