וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת המשפחות שמכתיבה את חיי תושבי ג'לג'וליה

3.12.2011 / 9:15

סכסוך בין 3 משפחות הנמשך קרוב ל-6 שנים הוא שמנהל את חייהם של 8,651 תושבי היישוב שליד כפר סבא. רק בשבוע שעבר נרצח שם בן 24 לעיני בנו הפעוט. "התושבים מייחלים שהסכסוך ייגמר"

"תושבי ג'לג'וליה חיים בפחד מתמיד. אנשים חוששים לצאת מהבית. צריך לזכור שמדובר במשפחות נורמטיביות, שאין להן נגיעה לפשע, וסכסוך בן שש שנים של שלוש משפחות ביישוב ממרר את חייהן", כך אמר השבוע עורך הדין הפלילי איהאב ג'לג'ולי, המייצג רבים מתושבי המשולש, במשרדו בטירה. במוצאי שבת האחרונה נרצח ביריות בג'לג'וליה מוחמד אבו-ג'אבר, תושב כפר קאסם בן 24, לנגד עיני בנו בן השנתיים. דקות אחדות קודם לכן ברחוב סמוך, נפצע תושב המקום באורח קשה מירי שנפתח לעברו מרכב חולף. הפצוע הוא אחיינו של עמאר ג'יוסי, שנרצח ביישוב בשנה שעברה.

"כנראה מישהו ממשפחת ג'יוסי שמע על הירי והחליט לנקום", הסביר עורך הדין ג'לג'ולי, "התקבלה החלטה שהגבר הראשון שקשור למשפחת עודה שנתקלים בו – יורים בו". באותה העת ביקר אבו ג'אבר אצל חמו וחמותו ביישוב. אך הביקור הסתיים בטרגדיה. הצעיר נמצא מת במכוניתו לאחר שנורה על ידי אלמונים, כשלצידו בנו הפעוט. תיק הרצח עבר ליחידה המרכזית של מחוז מרכז, שחוקרת את נסיבות האירוע. במהלך השבוע נעצרו שני בני אדם בחשד לרצח, ובימ"ר מרכז מציינים כי הם "אופטימיים ביחס לראיות". אך במקביל, מעגל הדמים בין המשפחות ג'יוסי, עודה ועזונה נמשך.

רצח כפול בג'לג'וליה. שלומי גבאי
זירת רצח בג'לג'וליה/שלומי גבאי

הסכסוך החל ב-2006. שני תושבי המקום, מהראן עזונה ואיוב נדאח, בשנות ה-20 לחייהם, נרצחו בעת שנסעו במכוניתם. השניים הם בנים למשפחות ג'יוסי ועזונה. ברצח הורשע נור עראר, בן למשפחת עודה. אחד מהנרצחים היה אמור להעיד נגד אחיו של עראר, ועל כן נרצח על מנת שלא יהיה ביכולתו להעיד. עראר הורשע בשני מעשי רצח ונידון למאסר ממושך, אולם בכך לא תמה הפרשה: הרצח הכפול היה יריית הפתיחה, תרתי משמע, לשורת מעשי נקמה עקובים מדם. אבו ג'אבר הוא הקורבן השביעי במספר. לדברי עורך הדין ג'לג'ולי, גם התושבים שאינם קשורים לסכסוך הם קורבנות. "רוב התושבים אינם קשורים לסכסוך. הם מייחלים ליום שהוא ייגמר. מבחינתם, הכי טוב היה אם כל המעורבים היו מורחקים מהיישוב והשקט היה חוזר לרחובות".

ג'לג'וליה היא מועצה מקומית במחוז המרכז בישראל, שלושה קילומטר מזרחית לכפר סבא. ומתגוררים בה 8,651 תושבים, רובם קבלנים או עוסקים בענף הבניין. גורמים במשטרה מודים כי מדובר ביישוב שקט, שרמת הפשיעה בו נמוכה מאד ביחס לערי המשולש, כמו טייבה וטירה. "הבעיה במגזר הערבי היא חוסר האמון של האזרחים במשטרת ישראל", מסביר עורך דין ג'לג'ולי. "תושבי ג'לג'וליה מאמינים שכשמדובר במגזר הערבי, למשטרה פשוט לא אכפת. אחרי כל רצח הם אומרים שאם זה היה קורה בפתח תקווה, המשטרה הייתה עומדת על שתי רגליה האחוריות ומפנה את כל המשאבים לפענוח הרצח. מצד שני, התושבים כאן, בניגוד לאלה במקומות כמו פתח תקווה, אינם משתפים פעולה עם החקירה. הם מפחדים. הם חוששים להגיד שראו, שהם יודעים משהו. הם חיים באימה".

נסיונות להודנא נכשלו

בחודש ספטמבר האחרון התייחס מפקד מחוז מרכז, ניצב בנצי סאו, ליחסים בין המגזר הערבי לבין המשטרה. "הציבור הערבי נוקט בגישה של חוסר אמון כלפי משטרת ישראל", אמר בראיון לוואלה! חדשות. "הציבור נוטה לחשוב בטעות שאנחנו מקלים ראש באירועי הרצח, שלא אכפת לנו. אני אעשה הכל כדי לשנות את זה. אני מתייחס לתושבים האלה כאל שווי זכויות. הם זכאים לאותם שירותי משטרה בדיוק כמו האזרח שגר בראשון לציון". כך או כך, מבין שבעה מקרי רצח שאירעו עד היום, פענחה המשטרה שניים והשיגה שתי הרשעות. עורך הדין ג'לג'ולי מציין ש"המשטרה אינה קופאת על שמריה. בשנים הראשונות לסכסוך לא הורגשה פה נוכחות, אך בשנים האחרונות המצב השתפר, הן במישור של העבודה המודיעינית והן מבחינת מעשים בשטח".

במהלך שנות הסכסוך נעשו ניסיונות רבים להשיג סולחה בין המשפחות. לדברי עורך דין ג'לגולי, במאמץ להשיג הפסקת אש בין הצדדים השתתפו מנהיגים דתיים בולטים, חברי כנסת ואישי ציבור. גם "הוועדה הארצית לסולחא" של השלטון המקומי, המורכבת ממנהיגים מקובלים, התערבה. אך כל הניסיונות הרבים העלו חרס. "המשפחות היום מפולגות בינן לבין עצמן. המבוגרים יותר רוצים כבר להגיע להודנא, אבל הצעירים לא מוכנים. הם גדלו לתוך הסכסוך הזה והם פועלים בחופשיות יחסית כי רובם אינם מוכרים עדיין למשטרה. הבעיה היא שהם לא במצב ערכי כזה שהם יכולים לקבל נורמות חברתיות ולתת לשלטון החוק לטפל בעבריינים. הם לא רואים את התוצאות של המעשים – מעגל דמים שאינו נגמר – כל מה שמעניין אותם זה נקמה. עכשיו צריך לדאוג לפעוט בן השנתיים, שיגדל אחרי שראה בשבת האחרונה את אביו נרצח לנגד עיניו".

ממשטרת ישראל נמסר כי "במשטרה רואים בחומרה את מעשי הרצח, כמו גם אחזקת אמצעי לחימה שלא כחוק, ואנו נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת למצות את הדין ולעצור את פורעי החוק, אשר פוגעים באוכלוסייה שלמה, והכל לטובת איכות ורמת החיים של התושבים".

עוד באותו נושא:
הרוג ופצוע קשה בשתי תקריות ירי בג'לג'וליה
מפקד מחוז מרכז במשטרה מסכם שנה סוערת
חיסול כפול: שני אחים נורו למוות בג'לג'וליה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully