וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: "ארצות הברית מאחסנת נשק גרעיני בטורקיה"

מדענים המתנגדים להפצת נשק גרעיני טוענים שבבסיס אמריקני בטורקיה מאוחסנות עשרות פצצות הנישאות במטוסי קרב. לפי הדו"ח, שמהימנותו אינה ברורה, אנקרה טוענת שהיא אינה מרוצה מהמצב

ארצות הברית הציבה בדרום טורקיה עשרות פצצות גרעיניות, שניתן להרכיבן על מטוסי אף-16, ושייתכן שגם מטוסים של חיל האוויר הטורקי יוכלו להשתמש בהם בשעת הצורך - כך עולה מדו"ח שצוטט הבוקר (שישי) בכלי תקשורת מרכזיים בטורקיה. יודגש כי מהימנות הדו"ח אינה ברורה, אך יצוין כי הוא מזכיר בלשונו דיווחים קודמים שפורסמו בעבר בנושא.

לפי הדו"ח, כ-70 עד 90 פצצות גרעיניות טקטיות מסוג B-61 אוחסנו עד לפני כמה שנים בבסיס חיל האוויר של נאט"ו באינגירליק, כעשרה קילומטרים מהעיר אדנה. כמה עשרות מהן נותרו בו עד היום. המחנה מופעל זה עשרות שנים, בשיתוף-פעולה של הצבא הטורקי וחיל האוויר האמריקני, ומשמש תחנת מעבר למטוסיהם מארצות הברית אל המזרח הקרוב והמזרח הרחוק. כמה דיווחים בשנים האחרונות בתקשורת הטורקית ציטטו חברי פרלמנט ופקידים בכירים באנקרה שדרשו לסלק את הנשק הגרעיני האמריקני מבסיס זה, מחשש כי הימצאותו בשטח טורקיה יעורר זעם בקרב מדינות ערב. ואולם, לא ברור באיזה פורום, אם בכלל, עלה הנושא לדיון בפני הפרלמנט, ואם היה מדובר בנושא שנידון בצורה פומבית או בוועדות חשאיות.

הדו"ח האחרון צוטט במקור ביומון הטורקי "ואטאן". העיתון הביא פרטים מדו"ח שחיברו אנשי "ביטאון מדעני האטום", מגזין מקוון שאינו-מדעי, ושרבים ממחבריו הם מדענים, המבקשים להפיץ מידע על נשק גרעיני ולהתריע מפני הסכנות שבו. הדו"ח מקיף למדי, ובוחן את מדיניות הצבת הנשק הגרעיני של ארצות הברית בשלל מדינות אירופה.

פרשנים שדנו בדו"ח הסיקו כי בתמורה לכך שאנקרה התבקשה "להשגיח" על הפצצות, היא זכתה להיכלל תחת המטריה הגרעינית של נאט"ו, שתגן עליה מפני איומים מצד מדינות אחרות. עם זאת, מאז 2001, לפי הדו"ח, הצטמצמה בהדרגה כמות הפצצות האמריקניות שהוצבו בטורקיה, וכיום מספרן נאמד בכעשרים בלבד. זאת, בין היתר, משום שממשלות טורקיה לאורך השנים סירבו שיוצבו בבסיס האמריקני מטוסי קרב שיוכלו לשאת אותן. לכן, נאט"ו חששה כי בשעת מלחמה, מטוסיה יאלצו להגיע לבסיס ממקומות אחרים כדי להתחמש במחסניו, דבר שיעכב את הזנקתם לאוויר לעבר מטרתם המרוחקת.

ואולם, המסקנה המשמעותית ביותר שעולה מהדו"ח היא זו שנרמזת בו באופן הברור ביותר. מהדו"ח עולה כי גם מטוסי קרב טורקיים, בהם מטוסי אף-16, מסוגלים לשאת את הפצצות ולשנע אותן, אך לא ברור אם מערכות המחשבים של המטוסים מותאמות כדי לשגר את הפצצות, או אם הטייסים הטורקים כלל עברו הכשרה מספקת בנושא. מפקד חיל האוויר לשעבר של טורקיה צוטט בדו"ח באומרו כי "תפקידה של טורקיה במשימה הגרעינית של נאט"ו הסתיים בשנת 2001". עם זאת, טורקיה צפויה לשדרג את מערך מטוסי הקרב שלה, וייתכן שהדור הבא של המטוסים יוכל לשגר את הפצצות ולא רק לשנען.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully