וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהדות ארה"ב נגד משרד הקליטה: אנחנו לא מספיק יהודים?

"ישראל נגד יהדות ארצות הברית", "הפגנת זלזול בקהילה היהודית האמריקאית" "ממשלת נתניהו נגד חג המולד" - אלה רק חלק מביטויי הביקורת שנשמעו בימים האחרונים מצד חברי הקהילות היהודיות בארצות הברית נגד משרד הקליטה. הסיבה: השקת הקמפיין של משרד הקליטה להשבת ישראלים יורדים בקרב הקהילות היהודיות בארצות הברית.

הקמפיין, שאף עורר ביקורת עם השקתו בישראל בחודש ספטמבר האחרון, כולל פרסומות וסרטונים ומתמקד בהזהרת היורדים בארה"ב מאיבוד זהותם הישראלית אם לא ישובו לישראל, דרך הצגת סצנות שונות מחיי היומיום של היורדים והקשרים שלהם עם ילדיהם ובני זוגם הלא-ישראלים. הפרסומות מלוות בסיסמא: "עזרו להם לחזור הביתה".

"אנחנו מוצאים את סרטוני הווידאו האלה מגושמים, ואפילו משפילים", קבע מנכ"ל הליגה נגד השמצה, אייב פוקסמן, בהודעת הסתייגות שפירסם לדברים. "בזמן שאנו מעריכים את הרציונל העומד מאחורי הפנייה של ממשלת ישראל לאזרחיה המתגוררים בארצות הברית לשוב לישראל, אנו חוששים כי יכולים להיות מי שייפגעו ממה שהסרטונים מרמזים על יהדות ארה"ב. בלוגרים יהודים ופוליטיים מובילים בעיתונות האמריקאית תקפו בימים האחרונים את הקמפיין, אותו כינו "בוטה ומזלזל", המעביר מסר לפיו חווית היהדות של יהודי ארה"ב "נחותה" וכי הוא מעביר מסר ש"בלתי אפשרי להיות יהודי באמריקה".

לנוכח הטענות, משרד הקליטה מבהיר בתגובה כי בשום שלב הקמפיין לא יועד לאוכלוסייה היהודית, וכי המשרד מוקיר את הקהילה היהודית בארה"ב. לקולות הנשמעים לפיהם ממשלת ישראל מנסה להתערב בבחירותיהם האישיות של יהודים בארה"ב או מזלזלת באורח חייהם, נמסר מהמשרד, "אין קשר למציאות".

הקמפיין מעורר המחלוקת הוא חלק ממסע פרסום של משרד הקליטה, שהושק בספטמבר השנה, ומכיל שלושה סרטונים של לשכת הפרסום הממשלתית. בסרטון אחד מופיעה צעירה ישראלית הצופה לבדה בבית במחשב ביום הזיכרון ובן הזוג האמריקאי שלה שאינו מבין את משמעות היום. בפרסומת, "הם תמיד יישארו ישראלים בני הזוג שלהם לא תמיד יבינו מה זה אומר", קורא הקריין, "עזרו להם לחזור לארץ". סרטון נוסף, תחת הכותרת "לפני שאבא יהפוך לDADDY", מציג אב ישראלי עם בנו האמריקאי. "הם תמיד יהיו ישראלים, הילדים שלהם לא", היא הכתובית המלווה את הסרטון הזה.

לפי הערכות המשרד לקליטה, בארה"ב חיים כחצי מיליון ישראלים, מתוך כמאות אלפי ישראלים שירדו מהארץ במרוצת השנים מישראל (לפי דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ב-2008 חיו כ-700 אלף ישראלים מחוץ לגבולות ישראל). עם זאת, לפי הדוח האחרון של הלמ"ס בנושא מ-2010, מספר היורדים ב-2008 היה הנמוך ביותר משנות ה-80 ועמד על כ-8,500 יורדים בשנה. בשנים האחרונות השיקה ישראל מספר קמפיינים המיועדים לאוכלוסייה הישראלית המהגרת בחו"ל במטרה להשיבם לארץ, ובמאי 2010 החליטה הממשלה על תוכנית לאומית לעידוד חזרתם של ישראלים לארץ, הכוללת בין היתר הטבות מס והקלות בזיכויים, תגבור שעות חינוך, הטבות במכס והגברת המודעות בקרב הקהילות הישראליות בחו"ל.

טרם עליית הקמפיין הנוכחי, נמסר ממשרד הקליטה, "נערך מחקר עומק שכלל קבוצות מיקוד עם ישראלים המתגוררים בחו"ל, שלאחריו נבחר כיוון הקמפיין, הנוגע בנימים הרגישים של הישראלים ובזהותם". במסגרת הקמפיין, פורסמו בקהילות הישראליות באינטרנט, בטלוויזיה ובעיתונות הכתובה מודעות וסרטונים, הפונים לקהלי יעד שונים – רווקים/רווקות, זוגות צעירים ומשפחות עם ילדים. במשרד הקליטה מדגישים כי "הקמפיין פנה ישירות לישראלים המתגוררים שם".

"אני לא חושב שמעולם ראיתי הפגנת זלזול ליהדות ארה"ב כפי שמשתקף במודעות אלה", כתב הפרשן הפוליטי היהודי הבכיר, ג'פרי גולדברג, שככל הנראה לא היה חלק מהמחקר המקדים המקיף של משרד הקליטה. גולדברג התרעם במיוחד מסרטון תחת הכותרת "לפני שחנוכה תהפוך לכריסמס - הגיע הזמן לחזור לישראל". "המודעות האלה מרמזות שבלתי אפשרי ליהודים להישאר יהודי בארה"ב", כתב במאמר ב"אטלנטיק" על הסרטון, בו מתקיימת שיחת וידיאו בין ילדה אמריקאית לבין סב וסבתה בישראל, היושבים לפני המנורה. "איזה חג את חוגגת?", הם שואלים, והתשובה של ילדת היורדים – חג המולד.

"הרעיון המקודם במודעות אלה", כתב גולדברג, "היא שארה"ב אינה מקום ליהודי אמיתי ושיהודי שמודאג מעתיד העם היהודי צריך לחיות בישראל. זה ארכאי וחצוף. המסר הוא: אנו מודים לכם על כך שאתם מפעילים לחץ לסיוע ביטחוני ועל ההצגה הגדולה בועידת אייפאק בכל שנה, אבל בבקשה, תתרחקו מבנינו ובנותינו". תחת הכותרת מלחמת נתניהו על חג המולד כתב הפרשן הבכיר אנדרו סאליבן ב"דיילי ביסט" כי ה"שיגעון האחרון מירושלים" עשוי לשמש מדד שימושי להבנה כמה ישראל הפכה פרנואידית.

ממשרד הקליטה נמסר בתגובה כי "בשום שלב לא שאף המשרד לקליטת עלייה לפנות באמצעות הקמפיין לקהילה היהודית בארה"ב ובשאר התפוצות. לקולות הנשמעים בימים האחרונים לפיהם ממשלת ישראל מנסה להתערב בבחירותיהם האישיות של יהודים בארה"ב או מזלזלת באורח חייהם, אין קשר למציאות. המשרד לקליטת עלייה מוקיר ומעריך את הקהילה היהודית בארה"ב ומכיר בקשר החזק שלה עם ישראל. המשרד מכבד את זכותו של כל אדם לבחירות אישיות וכלל אינו רואה את אלו כענייניו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully