וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבריין ישראלי מבקש זיכוי ברוסיה: "בדרך לסיביר"

גלעד גרוסמן

29.11.2011 / 17:00

אבי ינאי הורשע ברוסיה בכך שעמד בראש ארגון פשע שסחר בנשים לצורך העסקתן בזנות, ונידון ל-18 שנות מאסר בעבודת פרך בסיביר. ילדיו תולים תקווה בטענות מושבעות על אי-צדק בפסק הדין

בית המשפט הצבאי העליון של רוסיה ידון הבוקר (שלישי) בערעורו של איש העסקים הישראלי אבי ינאי, שנידון לאחרונה ברוסיה ל-18 שנות מאסר עם עבודות פרך, לאחר שבית משפט במוסקבה קבע שהוא עמד בראש ארגון פשע שסחר בעשרות נשים לצורך העסקתן בזנות בשורה של מדינות ברחבי העולם.

ינאי, בן 57, היה הבעלים של מועדון "העיר השנייה", לימים ה"סיטי-הול", בחיפה. לפני כעשור, עזב את ישראל ועבר לרוסיה, שם הקים מפעל לייצור פילטרים של מכוניות כ-120 קילומטרים מזרחית לבירה מוסקבה. לפני כארבע שנים הוא נעצר בחשד למעורבות ברשת הסחר הבינלאומית. במשך כשנתיים נערך משפטו מאחורי דלתיים סגורות מכיוון שאחד הנאשמים הבכירים מלבדו היה קצין בצבא הרוסי. בחודש מאי האחרון הוא הורשע יחד עם 12 נאשמים נוספים, ונידון ל-18 שנות מאסר, שירוצו בעבודות פרך בסיביר.

ילדיו של ינאי תולים תקווה בכך ששלוש מושבעות שישבו במשפטו פנו לנשיא בית המשפט העליון ברוסיה, וטענו שנעשה אי-צדק בפסק הדין. על פי התקשורת הרוסית, מדובר בפעם הראשונה שבה מושבעים יוצאים באופן פומבי כנגד גזר דין של בית המשפט. "גזר הדין שניתן הינו לדעתנו חמור יתר על המידה בשל אי התאמתו להחלטת חבר המושבעים", כתבו שלוש המושבעות במכתביהן. לדבריהן, ההנחיות שקיבלו המושבעים מהשופטת לא היו ברורות, והן לא ידעו שזכותם לקבוע שהעובדות שונות מכפי שהציגה השופטת בהנחיותיה. "אנו מבקשים לשנות את פסק הדין המרשיע, להעריך מחדש את מעשי הנאשמים בהתאם להחלטתנו ולהערותינו. אנו תקווה, כי פנייה זו שלנו תיענה למען החוק", כתבו המושבעות. שלוש המושבעות טוענות עוד כי ביום האחרון של ההצבעת המושבעים, הוחלף אחד מהם, ויו"ר חבר המושבעים גם בחר להציג בפני המושבעים רק חלק משאלות השופטת.

"הוא לא ייצא משם בחיים"

"אם לא יקבלו את הערעור הוא יישלח תוך עשרה ימים לסיביר. זה מבחינתו הדבר הכי גרוע שיכול להיות", אמרה לימור, בתו של ינאי, בשיחה עם וואלה! חדשות. "הוא יכול להתקשר משם רק פעם בחודשיים. אבא שלי גם אוכל כשר, מי יביא לו לשם אוכל? מדובר בבן אדם כמעט בן 60, הוא יצטרך לבצע עבודות פרך בקור אימים, הוא לא יוכל להתמודד עם זה. אם הוא הולך ל-18 שנה כולם יודעים מה הסוף של זה. אני לא מאמינה שהוא ייצא משם בחיים". עוד ציינה בתו של ינאי כי "מכנים את הכלא הזה 'חבל תליה' - קור מטורף, רוב היום חשוך, יש שם אנשים מאוד גזענים והוא נראה חרדי לגמרי. מאוד קשה לשרוד שם, כמה בן אדם חזק שלא תהיה".

במכתב שהעביר ינאי לפני כחודשיים לגורמים שונים בארץ ובעולם, הוא תיאר את קשייו. "הנני אדם מבוגר ובריאותי לקויה", ציין, "הנני מוחזק בתוך חדר קטן בו שוהים שמונה אנשים נוספים, וניתנת לנו האפשרות לצאת החוצה רק לשעה פעם ביום וגם זאת, לעיתים מונעים מאיתנו בתירוצים שונים". עוד כתב ינאי בפנייתו מהכלא: "איומים על חיי מרחפים מעל ראשי ללא הרף. בתור יהודי בעל זקן, וחובש כיפה אני נרדף על בסיס יהדותי ומוצאי הישראלי. פעמים רבות הוכיתי על ידי שותפיי לתא המאסר לאחר שהתפללתי והואשמתי על ידיהם ב'סגידה לשטן', נקראתי 'יהודי מלוכלך' ו'יהודון'. בפעם אחת לאחר שסיימתי להתפלל שפכו עליי מים רותחים מהקומקום, בפעם אחרת הכו אותי עם הקומקום ופתחו לי את הראש".

עוד כתב, כי "מרגע מעצרי, היו עשרות מקרים שהתאגדו נגדי והכו אותי באגרופים ובעיטות", והוסיף כי "מידי יום עליי להילחם על חיי ועל זכותי להיות יהודי שומר מצוות. אם וכאשר יעבירו אותי למתקן כליאה מרוחק, המצב עוד יחמיר. תנאי הכליאה ברוסיה אינם דומים לאלה שבישראל או במדינות המערב. כליאה בכלא ברוסיה, לאדם כמוני שאינו בקו הבריאות, מהווה גזר דין מוות. אותם אנשים שחלקו איתי תא ואיימו על חיי עברו למתקני כליאה אחרים, והבטיחו לי שהם מחכים להגעתי על מנת 'לסגור עניין'". בסוף המכתב כתב: "הנני מודע לכך שהרשעה בדבר חמור כמו סחר בנשים מעוררת סלידה בציבור, אך אנא הביטו בראיות ולא באשמה. אני זקוק לשביב של תקווה, וחסר אונים מול עיוות הצדק של שלטונות רוסיה!".

למרות הקשיים, לימור מאמינה שהערעור שהגיש אביה יתקבל. "אני מאמינה שהאמת תצא, שיבינו שמה שאנחנו אומרים זה לא מכיוון שאנחנו בני המשפחה שלו. היינו בבית המשפט, ראינו מה היה שם. אנחנו מקווים גם שיקשיבו למושבעות", אמרה, "חייבים להיות אופטימיים".

עוד באותו נושא:
משפחת הישראלי שהורשע ברוסיה: "זה משפט מכור"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully