וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בקריאה ראשונה: ייחשפו פרטי כותבי טוקבקים

פנחס וולף

28.11.2011 / 23:57

מליאת הכנסת אישרה את הצעת החוק של זבולון אורלב, שתתיר לבית המשפט את האפשרות לחשוף את פרטיו של גולש, בהנחה שזה הוציא את דיבתו של מתלונן. "אין לראות באינטרנט עיר מקלט"

המשך המאבק בלשון הרע, או פגיעה נוספת בחופש הביטוי? מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את הצעת החוק, המאפשרת לבית המשפט לחייב חשיפת פרטיו של גולש שפרסם לשון הרע ברשת האינטרנט, לרבות ב"טוקבקים". אם יעבור החוק, אותו הציע ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), יוכלו אנשים שיראו עצמם נפגעים מלשון הרע באינטרנט להגיש תביעות לבית המשפט נגד מי שהוציא את דיבתם, היות ומפיץ הדברים לא יוכל להסתתר עוד מאחורי זהות לא ידועה.

על פי הצעת החוק, אדם הסבור כי תוכן שפורסם ברשת האינטרנט בצורה אנונימית, כמו טוקבק, מהווה עוולה כלפיו או הפרת זכות קניין רוחני שלו, יוכל לפנות לבית המשפט בבקשה להורות לספק השירות למסור לו את פרטי המנוי שפרסם את התוכן. מרגע שהוגשה בקשה, יוכל המנוי להודיע אנונימית לבית המשפט, תוך 20 ימים, על הסכמתו או התנגדותו לבקשה. בית המשפט מצדו יוכל להיעתר לבקשה אם ישתכנע שהבקשה הוגשה כדי לאפשר למבקש לנהל הליך משפטי או למצות זכויותיו, וכי התוכן עלול להוות עוולה או הפרת זכות קניין רוחני של המבקש.

עוד מוצע לקבוע שני הליכים טרום-משפטיים: המבקש יוכל לפנות לספק השירות ולקבל ממנו, ללא הליך משפטי, נתון מזהה שיאפשר לאתר את המחשב ממנו פורסם התוכן, ובלבד שהצהיר כי הנתון המזהה דרוש לו לשם ניהול הליך משפטי או לשם מיצוי זכויותיו וכי הוא מתחייב לא לעשות במידע שימוש שלא במסגרת הליך משפטי. כמו כן, המבקש יוכל לפנות לספק השירות ולהודיע לו על כוונתו להגיש לבית המשפט בקשה לחשיפת פרטי המנוי. הספק יודיע על כך למנוי ויבקש הסכמתו למסירת הפרטים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "אין לראות באינטרנט עיר מקלט המאפשרת ביצוע מעשי עוולה או הפרת זכויות בלי לתת על כך את הדין. כנגד הזכות להתבטא ולפעול באופן אנונימי עומדת זכותו של מי שסבור כי ניזוק מתוכן שפורסם לפנות לערכאות למיצוי הדין ולאכיפת זכויותיו (כגון הזכות לשם טוב או זכות כלכלית) כשם שהיה זכאי לך בזירה שאינה וירטואלית". אורלב הצהיר במליאת הכנסת כי לא יימסר IP אם הוא יזהה את המנוי בדרך לא משפטית. כעת ההצעה תעבור לוועדת המדע והטכנולוגיה להכנה לקריאה שניה ושלישית.

עוד בנושא
לא סותמים: תגובות יצירתיות ברשת לגל החוקים האחרון
נתניהו בכנסת: משטרת מחשבות? מחזקים את הדמוקרטיה
”חוק התשתוק”: התקשורת מצייצת נגד חוק לשון הרע

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully