וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן: השלטון במצרים חייב לעבור לידי האזרחים

יומיים לפני הבחירות, ארה"ב מתייצבת לצד המפגינים, ובהודעה ראשונה מסוגה פונה למועצה הצבאית: "תנו לממשלה החדשה סמכויות מלאות". גם מזכ"ל האו"ם קורא: יש לעבור לשלטון אזרחי

לראשונה מאז פרץ "האביב הערבי", קוראת ארצות הברית לבכירי המשטר הצבאי במצרים לפנות את מקומם לטובת הקמת ממשלה אזרחית בהקדם האפשרי. בוושינגטון אומרים כי המצב אליו נקלעה מצרים דורש פתרון יסודי ומהותי, וכי יש להחליף את המשטר הנוכחי במשטר דמוקרטי, כבר בבחירות שיתקיימו בתחילת השבוע.

בהודעה שפרסם אמש (שישי) הבית הלבן, נכתב כי נוכח אירועי הימים האחרונים, ניכר שהעם המצרי דורש לממש מעבר לדמוקרטיה - ועל כן, יש להעביר אליו כוח וסמכויות שלטוניות באופן מלא ומקיף. "ארצות הברית מאמינה שיש להמשיך בתהליך הדמוקרטי שהחל במצרים, וחשובה מכל היא העברת השלטון לממשל אזרחי, בכפוף לרצונותיהם ושאיפותיהם הלגיטימיות של בני העם המצרי". בהודעה נמסר עוד כי יש לבצע את המעבר הזה ללא אמצעי איום או הפחדה, וכי וושינגטון מגנה בכל תוקף את השימוש המוגזם בכוח המופעל כנגד המפגינים.

גם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, אמר דברים ברוח דומה. המזכיר שוחח עם ראש המועצה הצבאית בקהיר, הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי, ולאחר מכן פרסם הודעה, שבה גינה את האלימות במצרים בימים האחרונים, את אובדן החיים ואת מספרם הרב של הנפגעים. באן שב על קריאתו למועצה הצבאית להבטיח את זכויות האדם של המצרים ואת חירויותיהם, וכמו כן, קרא לקיים במצרים תקופת שינוי "כוללת, שיטתית ושקטה", שתושג באמצעות "בחירות שקופות שיובילו לכינון שלטון אזרחי".

מוחמד חוסיין טנטאווי. AP
ארצות הברית רומזת כי עליו לוותר על השלטון. ראש המועצה הצבאית, טנטאווי/AP

מוקדם יותר אתמול פורסם כי ד"ר כמאל גנזורי מונה רשמית לראש ממשלת החירום במצרים, מהלך שרק העצים את מורת רוחם של המפגינים שפקדו את כיכר תחריר בימים האחרונים. כמה מהם אף ניסו למנוע ממנו להיכנס למשרדי הממשלה.

רבבות האזרחים סירבו לעזוב את הרחובות, אליהם יצאו כדי להפגין נגד המועצה הצבאית העליונה. המפגינים, רבים מהם מצוידים בתופים, צעקו: "להפיל, להפיל את שלטון הצבא. אנחנו - העם - הקו האדום", ו-"העם דורש מועצה נשיאותית אזרחית". בכיכר תחריר התאספו רבבות בני אדם שקראו לגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי לעזוב את תפקידו, ולהעביר את השלטון לידיים אזרחיות לאלתר.

אחד האנשים ששמו הוזכר כמועמד להחליף את טנטאווי, ד"ר מוחמד בראדעי, לשעבר ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית, בא לכיכר, והצטרף למפגינים. הפגנות דומות, שנערכו תחת הסיסמה "הפגנת ההזדמנות האחרונה", התקיימו גם באל-עריש ובאלכסנדריה.

מהומות בכיכר תחריר, קהיר, 23 בנובמבר 2011. רויטרס
האם ימומשו רצונותיהם של אזרחי מצרים? כיכר תחריר, אמש/רויטרס

תנועת "האחים המוסלמים", שהייתה אחראית במידה רבה על הצתת המחאה בשבוע האחרון נגד המועצה הצבאית העליונה, הודיעה כי לא תשתתף בהפגנה הגדולה שנערכה ביום שישי, כדי "להרגיע את המצב ולהשיב את החיים הרגילים למסלולם".

ביום שני צפויות להיפתח הקלפיות בבחירות לבית התחתון של הפרלמנט המצרי. גורמים מצרים ששוחחו עם וואלה! חדשות העריכו כי תנועת האחים המוסלמים ומפלגתם "יחזקו את כוחם בבחירות אך לא יקצינו עמדות", מחשש לאבד את אמון הציבור. גנזורי עצמו פתח בהתייעצויות על הרכב הממשלה החדשה - והזמנית - והוא צפוי להכריז על הרכבה במהלך השבוע הקרוב. במסיבת עיתונאים שכינס הבהיר גנזורי כי בכוונתו להרכיב ממשלת חירום לאומית "שתספק את רצונן של כל המפלגות הפוליטיות".


עוד בנושא:
ראש ממשלה חדש מונה במצרים, המפגינים מוחים
רבבות הפגינו, רה"מ: "טנטאווי לא רוצה לשלוט"
עשרות אלפי מפגינים נוהרים לכיכר תחריר


בהכנת הכתבה השתתף ניר יהב.
לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com

(עידכון ראשון: 0:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully