וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דילמת הנאנסת האפגנית: להתחתן עם האנס - או כלא

צדק נוסח אפגניסטן: גולנאז נאנסה על ידי בעלה של בת דודתה, וחויבה להינשא לו, או לרצות 12 שנה בכלא בגין "עבירות מוסר". כעת "הומתק" העונש ל-3 שנים - אבל היא כבר מעדיפה להתחתן

בעוד העולם מציין היום (שישי) את היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, מתפרסמת עדות כואבת לנעשה באחת המדינות בהן מצבן של הנשים הוא מהגרועים בעולם - אפגניסטן. רשת CNN עקבה השבוע בהרחבה אחר סיפורה של צעירה אפגנית בת 19 בשם גולנאז, שנאנסה לפני שנתיים על ידי בעלה של בת דודתה ואף ילדה לו תינוקת - אך בסופו של דבר מצאה עצמה דווקא היא על דוכן הנאשמים, והורשעה בעבירה על "חוקי המוסר" בכך שקיימה יחסי מין עם גבר נשוי. בית המשפט הציב בפניה ברירה מחרידה: להתחתן עם האנס, כאשתו השנייה, או לרצות עונש מאסר של 12 שנים. שלשום חלה התפתחות בפרשה, כשבית המשפט החליט "להמתיק" את עונשה לשלוש שנות מאסר - ששתיים מתוכן כבר ריצתה - אך הותיר את הרשעתה על כנה.

על רקע המקרה העצוב, מזכירים ארגוני זכויות נשים כי סיפורה של גולנאז הוא רק אחד מני רבים, ועוד מאות נשים מצויות כיום במצב דומה באפגניסטן, בה חלים חוקים איסלמיים נוקשים, ומעמד האשה הוא מושג זר לקודים החברתיים.

העונש "הומתק" - כתבת CNN מהיום

השופטים הסבירו כי הותירו את הרשעתה של גולנאז על כנה משום שהסיקו כי מדובר היה ביחסי מין בהסכמה, שכן היא לא התלוננה מוקדם מספיק על האונס.

הנערה, שהתראיינה השבוע ל-CNN, טוענת בתוקף כי נאנסה באלימות, ומסבירה כי בתחילה הסתירה את דבר האונס משום שחששה שהגילוי ימיט חרפה עליה ועל משפחתה וקהילתה. לדבריה, רק כשהבינה שהיא בהריון, לא נותרה לה ברירה אלא לדווח על המקרה - ובעקבות זאת נעצרה. את בתה ילדה בין כותלי הכלא בו היא מוחזקת סמוך לבירה קאבול, ומאז היא נמצאת עמה שם. למעשה, ייתכן והמעצר דווקא מגן עליה - אם היא תשתחרר, היא עלולה להירצח עד מהרה, בין אם על ידי קרוביו של האנס ובין אם על ידי קרוביה שלה, בשל "חילול כבוד המשפחה".

"אני זוכרת את הריח שלו": צפו בראיון עם גולנאז

גם האנס מוחזק כיום בכלא, ומרצה שבע שנות מאסר בגין אותה עבירה - מין מחוץ לנישואים. לגולנאז הוצע לתקן את ה"חרפה" בדרך היחידה בה מכירה החברה האפגנית השמרנית: נישואים, שיאפשרו לבתה לגדול במשפחה. לאדם במדינה מערבית זה עשוי להישמע מופרך, אך גולנאז מוכנה להסדר הזה. "הציעו לי להשתחרר ולהתחיל חיים חדשים, אם אתחתן עם האיש הזה", הסבירה בראיון. "השבתי להם שאדם אחד חילל את כבודי, ואני מוכנה להישאר עם האדם הזה".


(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully