וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחריר מתרוקנת, אך קומץ מפגינים נשבע להישאר

ניר יהב

24.11.2011 / 9:23

אחרי לילה שקט ראשון מאז סוף השבוע, במשטרת קהיר אומרים שהושג הסכם לסיום העימותים האלימים בכיכר. החיילים הציבו במקום גדרות תיל, ומעט המפגינים נשבעים: טנטאווי יעזוב, אנחנו לא

לראשונה מאז החלו העימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון המצרים לפני שישה ימים בקהיר, חזר הבוקר (חמישי) השקט למקום. גם ברחוב מוחמד מחמוד, הסמוך לכיכר ולבניין משרד הפנים בקהיר, שם אירעו בימים האחרונים מרבית העימותים בין מפגינים לשוטרים, האווירה שקטה באופן יחסי. אנשי המשטרה עמדו במרחק-מה מהמפגינים, ולא התעמתו עימם. רשת CNN דיווחה כי חיילים הציבו גדרות תיל כדי לחצוץ בינם ובין המפגינים שנותרו בכיכר.

בהמשך להודעתו מיום שני של ראש המועצה הצבאית העליונה, מוחמד חוסיין טנטאווי, לפיה הבחירות לפרלמנט ייערכו במועדן בשבוע הבא, וכי הבחירות לנשיאות יתקיימו בחודש יולי, אמר סגן מפקד משטרת מצרים, איברהים דמאטי, כי אף הושג הסכם לסיום העימותים האלימים בקהיר.

מהומות בכיכר תחריר, קהיר, 23 בנובמבר 2011. רויטרס
כיכר תחריר, אתמול/רויטרס

בראיון לטלוויזיה המצרית, סיפר דמאטי כי המפגינים "נענו לגמרי לדרישתנו להפסיק את ההפגנות", וכי המתקהלים בכיכר "הבינו היטב שמה שהם עושים מזיק למצרים". יחד עם זאת, הקצין הבכיר ציין כי "נותרו במקום כמה מפגינים הדורשים לשחרר את כל המצרים שנעצרו בהפגנות", וכי בקשתם עדיין נבחנת. שלט שהוצב בכיכר ביטא היטב את תחושות המפגינים: "טנטאווי יעזוב - אבל אנחנו לא".

בתוך כך, המועצה הצבאית העליוניה פרסמה הבוקר התנצלות רשמית על מותם של מפגינים מאש כוחות הביטחון במהלך העימותים בימים האחרונים. בהודעה שפרסמה המועצה נכתב כי פתחה בחקירה לבדיקת נסיבות מות המפגינים. כמו כן הבטיחה לסייע למשפחות החללים: "נעשה ככל שנידרש על מנת למנוע הישנות של אירועים כאלה".

מהומות בכיכר תחריר, קהיר, 23 בנובמבר 2011. רויטרס
תחריר, אתמול/רויטרס

למרות הרגיעה היחסית בכיכר תחריר, אחרי עימותים שגבו בה את חייהם של כ-30 בני אדם לפחות, עדי ראייה דיווחו בה לפנות בוקר על "חבורת בריונים" שתקפה את חבריהם. על פי הדיווח, המפגינים עצרו עשרה מהתוקפים, כשבידיהם נשק וחרבות. בכיכר פרצו עימותים בין הצדדים, וכמה אנשים נפצעו. "אנחנו רוצים להפסיק את העימותים", אמר אחד המפגינים, אוסמה אבו-סרעי בן ה-30, "אנשים מתים כאן", סיפר. לדבריו, לא מדובר אלא ב"ילדים שזורקים אבנים לעבר השוטרים".

המועצה הצבאית מחפשת שרים לממשלה החדשה

בתוך כך, מדווח הבוקר העיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום" כי המועצה הצבאית העליונה מנהלת התייעצויות עם מספר תנועות פוליטיות, ומנסה להגיע להסכמה על הרכב הממשלה החדשה, שתחליף את הקבינט שהתפטר. על פי הדיווח, המועצה הצבאית מעוניינת להציב ראש ממשלה שאינו משתייך לשום זרם פוליטי, ושיוכל "לנהל את המדינה בחודשים הקרובים". יחד עם זאת, השרים בממשלה החדשה ישתייכו לכל המפלגות הפוליטיות.

לפי העיתון, האישים המועמדים לראשות ממשלת החירום הם ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) לשעבר, ד"ר מוחמד אל-בראדעי, איש האקדמיה ד"ר חוסאם עיסאם, ומועמד נוסף - עבד אל-ג'ליל מוסטפא. כלי תקשורת אחרים דיווחו שגם שמו של ראש מפלגת 'אל-וופד', סייד בדווי, עלה כמועמד אפשרי לתפקיד. מקורביו סירבו לאשר או להכחיש את הדיווחים.

עוד בנושא
מובארק על ההפגנות: ”אמרתי להם שהמדינה תיהרס"
מצרים: תוקם ממשלת חירום, בחירות לנשיאות עד יולי
פרשנות: מאחורי מהומות תחריר: מי מושך בחוטים?

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully