וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד מנהיג מודח באביב הערבי? הסכם בתימן - היום

23.11.2011 / 13:50

אחרי 11 חודשי התקוממות, יצא היום הנשיא סאלח לערב הסעודית, לחתום על הסכם להעברת השלטון בחסות מדינות המפרץ, שפרטיו טרם התבררו. בעבר כבר נסוג 3 פעמים ברגע האחרון מהסכמים דומים

האם שליט רביעי עומד לשלם היום בכסאו על גל ההתקוממויות העממיות של "האביב הערבי"? 11 חודשים לאחר שפרצו הפגנות הענק המשתקות מאז את תימן, ולאחר ששורה של הסדרים להעברת השלטון במדינה התפוצצו שוב ושוב במהלך החודשים האחרונים, טס היום (רביעי) הנשיא עלי עבדאללה סאלח לערב הסעודית, כדי לחתום על הסכם שיזמו מדינות המפרץ הפרסי, בחסות בינלאומית, שבמסגרתו יפרוש לאחר 33 שנים בשלטון.

ההסדר הנוכחי התאפשר ככל הנראה לאחר ששליח האו"ם, ג'מאל בן עומר, שזכה לגיבוי דיפלומטי מצד ארצות הברית ומדינות אירופה, הצליח לגבש פשרה בדבר סעיפים מסוימים בהסכם, שגובש על ידי מועצת שיתוף הפעולה במפרץ הפרסי (GCC) - ארגון המאגד תחתיו שש מדינות: ערב הסעודית, כווית, בחריין, קטאר, עומאן ואיחוד האמירויות. לדברי בן עומר, פרטי ההסכם עדיין מצויים בשלבי גיבוש אחרונים, והם יימסרו לאחר חתימתו. בעבר נסוג סאלח ברגע האחרון שלוש פעמים מהסכמים דומים, בשלב הזה בדיוק.

מפגינים דורשים את התפטרות נשיא תימן, צנעא, 22 בנובמבר 2011. רויטרס
תושבי צנעא חוגגים את נצחון ההתקוממות המתקרב, אתמול/רויטרס

"הנשיא נחת הבוקר בריאד, בהזמנת בית המלוכה הסעודי, כדי לחתום על יוזמת מדינות המפרץ ועל המנגנון האופרטיבי שלה", דיווחה סוכנות הידיעות התימנית הממלכתית, SABA. לפי הפרטים שפורסמו בעבר על התוכנית, סאלח אמור להתפטר ולפנות את מקומו לסגנו, עבד-רבו מנסור האדי, שיקים ממשלת אחדות עם האופוזיציה שתשלוט במדינה למשך שלושה חודשים, עד לעריכת בחירות. סאלח אמור להמשיך ולשאת בתואר "נשיא" עד לבחירות, אף שלא יהיה לו תפקיד בפועל.

להסכם מתנגדים רבים, משני הצדדים

עדיין לא ברור אם אלו אכן קווי המתאר של ההסכם שייחתם היום. לא נמסרו פרטים נוספים לגביו, מלבד זאת שבמעמד החתימה ינכחו גם נציגים של האופוזיציה התימנית. דיפלומטים מסרו כי הטקס נערך בריאד משום שמזכ"ל ה-GCC, עבד א-לטיף א-זיידני, סירב להגיע לצנעא לאחר המבוכה שנגרמה לו בפעמים הקודמות שסאלח ביטל הסכם ברגע האחרון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מפגינים דורשים את התפטרות נשיא תימן, צנעא, 22 בנובמבר 2011. רויטרס
צנעא, אתמול/רויטרס

גם אם ייחתם, יש להסכם מתנגדים רבים, ובהם חברים במפלגתו של סאלח, כמו גם שניים ממתנגדיו הגדולים של סאלח - הגנרל עלי מושן, המנהיג כוח גדול של עריקים מהצבא, והמנהיג השבטי סאדק אל-עאמר.

המשבר הפוליטי בתימן גם עורר מחדש, ביתר שאת, את הלחימה בין השלטונות למיליציות האיסלמיות הפועלות בדרום המדינה בחסות אל-קאעדה, הגובה קוברנות רבים ומוסיפה לאנרכיה במדינה הנחשבת לאחת מבעלות הברית של ארה"ב בחזית הלחימה נגד הטרור העולמי. הלילה דווח על תקרית נוספת בדרום המדינה: פעילים איסלמיים חטפו שלושה עבדים בצלב האדום, בהם שני תימנים ואשה צרפתייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully