וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמבודיה: ראשי החמר רוז' הואשמו ב"זוועות איומות"

21.11.2011 / 12:56

עם פתיחת משפטם של שלושת הבכירים הנותרים של השלטון המטורף, שרצח בשנות ה-70 כרבע מאזרחי המדינה, עינה, העביד והרעיב מיליונים, מבקשים הקמבודים לשמוע תשובה לשאלה אחת: "למה?"

שלושת המפקדים הבכירים הנתורים של שלטון החמר רוז', ששלט בשנות ה-70 בקמבודיה, עמדו מאחורי כמה מ"הזוועות האיומות ביותר במאה ה-20", שכללו רצח ושעבוד של מיליונים במדינה בדרום-מזרח אסיה - כך הכריזה היום (שני) התביעה בפתח משפטם של השלושה, הנערך בבית דין מיוחד לפשעי מלחמה בבירה פנום פן, הזוכה לגיבוי של האו"ם. המשפט נפתח רשמית ביוני האחרון, אך כעת מתחילים הדיונים בפועל, עם ארבעה ימים של הצהרות פתיחה.

בהצהרת הפתיחה שלה, טענה התביעה כי הנשיא לשעבר חיאו סמפאן, "מספר 2" בשלטון נואון צ'יאה ושר החוץ לשעבר איאנג סארי הורו בין היתר על מעשי הרצח ב"שדות ההריגה", בהם קיפחו את חייהם כרבע מאזרחי המדינה. השלושה היו בכירי שלטונו של מנהיג החמר רוז', פול פוט, אדריכל מהפכת "שנת האפס" שבה השתלט על המדינה בשנת 1975, שינה את שמה ל"קמפוצ'יאה" והנהיג בה שלטון שהוגדר קומוניסטי-מאואיסטי, אך בפועל היה דיקטטורה אכזרית שהנהיגה מדיניות של רצח, עינוי, עבודות פרך והרעבה. לפי ההערכות, בארבע השנים שחלפו בטרם הופל השלטון ב-1979 (בהתערבות צבאית של וייטנאם) נהרגו בין 1.7 ל-2.2 מיליון קמבודים מידי השלטון. פוט עצמו המשיך להנהיג את הארגון כמחתרת גרילה גם לאחר נפילת שלטונו, עד שנעצר ב-1997 על ידי ראשי החמר רוז' עצמם. שנה לאחר מכן מת מהתקף לב.

שלושת בכירי שלטון החמר רוז' בפתיחת משפטם בפנום פן, קמבודיה, 21 בנובמבר 2011. מימין: שר החוץ איאנג סארי, הנשיא חיאה סמפאן ומספר 2, נוון צ'יאה. רויטרס
שלושת הנאשמים בבית המשפט. מימין: איאנג סארי, חיאו סמפאן ונואון צ'יאה/רויטרס

חיאו, נואון ואיאנג, שלושתם בשנות ה-80 לחייהם, נותרו בפנים קפואות שעה שהתובע, צ'אה ליאן, הקריא את האישומים - פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ורצח עם - בפני אולם בית המשפט המלא מפה לפה. "כל קמבודי שחי בתקופה ההיא הושפע על ידי מערכת הדיכוי הפושעת שהנאשמים עמדו בראשה", אמר צ'אה. "מניין המתים מטלטל. הפינוי בכוח של ערים, שעבודם של מיליונים במחנות כפייה, רציחתם של מאות אלפים במחנות הריכוז הידועים לשמצה ובשדות ההריגה, חיסולם של מיעוטים שלמים, אינספור מקרי מוות ממחלות, מהתעללות ומרעב - הפשעים הללו, עליהם הורו וניצחו הנאשמים, הם בין הזוועות הנוראיות ביותר שביצעה אומה כלשהי בעידן המודרני".

מגזרים שלמים חוסלו שרירותית

התביעה צפויה לדרוש לגזור על שלושת הנאשמים את העונש המקסימלי - מאסר עולם. אולם קמבודים רבים חוששים כי לנוכח מצבם הבריאותי הרעוע והעובדה שהמשפט המורכב צפוי להימשך שנים ארוכות, עלולים שלושתם למות עוד לפני שיידרשו לתת את הדין על מעלליהם. נאשמת רביעית, שרת הרווחה לשעבר איאנג ת'ירית (אשתו של איאנג סארי), נדרה נדר שתיקה ומסרבת לומר דבר. באחרונה הוכרזה לא כשירה לעמוד לדין מבחינה נפשית. היא נותרה במעצר, וממתינה לדיון בעתירה בעניינה.

משפטם של השלושה הוא המשפט השני המתקיים בבית הדין המיוחד של קמבודיה (ECCC), שגזר כבר במשפט קודם 35 שנות מאסר (שהופחתו בהמשך ל-19) על קאינג גואק אאב (המכונה "ההולנדי"), שהיה אחראי על בתי הכלא של המשטר ונמצא אחראי ישיר למותם של 14,000 אסירים. ערעור נוסף על גזר דינו יישמע בפברואר הקרוב. המשפט הנוכחי, של שלושת הבכירים, יהיה כנראה יהיה גם המשפט האחרון בבית הדין המיוחד - לאחר שבקשה לקיים משפט לבכירים נוספים בחמר רוז' נדחתה, למורת רוחם של פעילי זכויות אדם. אלו זועמים גם על התנהלות פסולה, ניגוד עניינים, שחיתות והתערבות פוליטית בפעילות בית הדין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
פתיחת משפט בכירי החמר רוז', פנום פן, קמבודיה, 21 בנובמבר 2011. רויטרס
אחרי שנים של עיכובים. בית הדין המיוחד מכונס היום בפנום פן/רויטרס

עידן החמר רוז' עדיין נחשב במידה רבה לתעלומה, והמשפט מעורר התעניינות שיא בקמבודיה, שאזרחיה משתוקקים לשמוע את האמת על מה שהתחולל במדינה באותן שנים, שבמהלכן חיסל, עינה ושיעבד השלטון באופן שרירותי מגזרים שלמים באוכלוסיה שנתפסו בעיניו כאיום, ובראשם בני המעמד הבינוני, תושבי הערים והאינטלקטואלים - מתוך כוונה לייצר "חברה כפרית אוטופית" ללא מעמדות.

קמבודים רבים כבר איבדו את אמונם בבית הדין, בעקבות עיכובים חוזרים ונשנים במשפטים, שורה של התפטרויות של שופטים ועלויות תפעוליות שנאמדות כבר ב-150 מיליון דולרים. בסופו של דבר, רובם רק רוצים לשמוע מפי הנאשמים הסברים. "אנחנו רוצים צדק, כדי שהמתים יוכלו סוף סוף לעצום את עיניהם", אמר לרויטרס אחד הנוכחים בבית המשפט, צ'ום נואאו בן ה-62, שאיבד 13 מבני משפחתו מידי החמר רוז'. "מה האמת מאחורי כל מעשי הרצח והעינוי? מה באמת קרה?".

פתיחת משפט בכירי החמר רוזק, פנום פן, קמבודיה, 21 בנובמבר 2011. רויטרס
"אנחנו רוצים צדק, כדי שהמתים יוכלו סוף סוף לעצום את עיניהם". נזירים בודהיסטים בקהל באולם בית המשפט/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully