וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לכיכר: המצרים מפגינים נגד השלטון הצבאי

18.11.2011 / 19:19

עשרות אלפי מפגינים יצאו היום להפגין ברחבי המדינה במחאה על ניסיון השלטון הצבאי לחוקק חוק שיגונן על הצבא. "אין אלטרנטיבה מלבד החזרה לדרישות המהפכה" אמרו מפגינים בכיכר תחריר

קרוב ל-50 אלף מפגינים חזרו היום (שישי) לכיכר תחריר בקהיר ודרשו מהצבא שיעביר את השלטון לאזרחים שייבחרו בבחירות דמוקרטיות, בעקבות ניסיון הקבינט להעביר, שיפטור את הצבא מפיקוח פרלמנטרי. על פי הצעת החוק, הצבא יקבל סמכות מלאה ובלעדית על ענייניו הפנימיים ותקציבו. המפגינים, ברובם מהמפלגות האיסלמיות, התכנסו לפני תפילות יום השישי וחילקו כרוזים הדורשים את משיכתה של ההצעה החוקתית המגוננת על הצבא. בנוסף, הם דורשים, כי הבחירות הנשיאותיות ייערכו לא מאוחר מאפריל 2012.

"האם הממשלה רוצה להשפיל את העם? העם התקומם נגד מוברק והוא יתקומם שנית נגד חוקה שהם רוצים לכפות עלינו!", אמר חבר בקבוצה הסלפית במהלך ההפגנה. "הלאה הממשל הצבאי" ו"לא להפיכת הצבא מדינה מעל המדינה" היו חלק מהקריאות שהושמעו ברחבי הכיכר. גורם צבאי מסר כי הצבא יגיש את השלטון לממשלה אזרחית ב-2012, מבלי לתת תאריך מדויק.

מאות אלפים בהפגנה בכיכר תחריר נגד נאמני חוסני מובארק, יולי 2011. רויטרס
כיכר תחריר נחצתה בין מפלגת האחים המוסלמים לבין היריבים הקיצוניים יותר מהמפלגות הסלפיות/רויטרס

הבחירות לפרלמנט, שנקבעו ל-28 בנובמבר עלולות להשתבש, אם המפלגות הפוליטיות והממשלה הזמנית ייכשלו בפתרון הוויכוח על הצעה החוק השנויה במחלוקת. באופן פוטנציאלי, ההצעה, מאפשרת לצבא לקרוא תגר על ממשלה נבחרת. מעל ל-39 מפלגות וקבוצות פוליטיות הצהירו, כי יתלכדו על מנת "להגן על הדמוקרטיה והעברת השלטון", מאחר והמשא ומתן בין הקבוצות האיסלמיות והקבינט נכשל.

מפלגות ותנועות סלפיות היו הראשונות להפגין תמיכה בהפגנות יום שישי, ביחד עם האחים המוסלמים ומספר מפלגות ליברליות. אלפי מפגינים סלפים הגיעו לקהיר מרחבי מצרים, נופפו בדגלים ושרו את ההמנון הלאומי, בזמן שקבוצות נוער שמרו על הכניסה לכיכר, כדי למנוע מבריונים להתחמק פנימה. מוחמד עלי, חבר במפלגת סלפי אל אסלח אמר כי "הגענו הנה באוטובוס מהדלתא שעל הנילוס. נקראנו לבוא ולהראות את סירובנו למשטר צבאי ואת תמיכתנו במשטר אזרחי".

למרות הקריאה האחידה נגד משטר הגנרלים, כיכר תחריר נחצתה בין מפלגת האחים המוסלמים לבין היריבים הקיצוניים יותר מהמפלגות הסלפיות. השתיים הקימו במות נפרדות, שעליהן נאמו בנפרד ואחדו כוחות רק בתפילות שישי. "מטרותינו אחידות, אך ישנן מחלוקות בינינו כקבוצות איסלמיות", אמר עבדאללה גליל, נער סלפי. מפלגות ליברליות ומפלגות שמאל צעדו גם הן לתחריר, כדי לקחת חלק בעצרת. מוחמד אניס, ממייסדי מפלגת הצדק, אמר כי "אין אלטרנטיבה מלבד החזרה לדרישות המהפכה, שאנו חייבים לשים בחזרה על המסלול דרך קול פוליטי מאוחד".

הסירו את מובארק והביאו את הפילדמרשל במקומו

אלפי קבוצות מוסלמיות ונוער ערכו עצרת באלכסנדריה ותכננו להגיע עד לבסיס הצבאי שבעיר, על מנת להדגיש שההפגנה נגד הצבא. "הלכנו לדרוש שינוי, אבל הם הסירו את מוברק והביאו את הפילדמרשל במקומו" קראו מפגינים בעיר, בהתייחס אל שר ההגנה לשעבר של מוברק, מוחמד חוסיין טנטאווי, שמכהן כיום בראש המועצה הצבאית, זו שאמורה לכונן דמוקרטיה במצרים.

אלפים התאספו להפגין גם בצפון סיני ובאזורים הצפוניים של מצריים, אך בניגוד למפגינים מקהיר ואלכסנדריה הם קראו לכינון מדינה איסלמית ולא אזרחית. למרות הקריאות ברחוב נגד הצבא, מצרים רבים חשים, כי מדינתם נזקקת לצבא, כדי שימשיך לפעול בנחישות בתקופת המעבר.

עוד בנושא:
מחאה חילונית במצרים: בלוגרית ערומה, גברים ברעלה
מצרים שוב בוערת: מאות אלפים הפגינו ברחובות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully