וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרכטנברג: "הדיון על תקציב הביטחון נגוע ביצרים וכבוד"

טל שלו, כתבתנו המדינית

17.11.2011 / 11:34

העומד בראש הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי אמר כי "ההחלטה שקיבלנו, שלא לפרוץ את מסגרת התקציב, היא הנכונה והחשובה שכולן". על חוסר השוויון בנטל: "זהו האתגר ביותר, לא פחות מאירן"

"הדיון סביב תקציב הביטחון הוא בחלקו יצרי, בחלקו מאוד לא ענייני ובחלקו על כבוד יותר מעל כל דבר אחר", כך האשים היום (חמישי) ראש הוועדה שהקים ראש הממשלה בנימין נתניהו לשינוי חברתי-כלכלי, פרופסור מנואל טרכטנברג, בהרצאה שנתן על הקשר בין צדק חברתי לביטחון לאומי בתל אביב.

טרכטנברג, שהיה חבר בוועדת ברודט שבחנה את תקציב הביטחון, התייחס בדבריו לקיצוץ שלושה מיליארדי שקלים בתקציב הביטחון, אחת ממסקנות דו"ח הצוות שנקרא על שמו, ואמר כי "ההחלטה שקיבלנו, שלא לפרוץ את מסגרת התקציב, הייתה ההחלטה הכי נכונה והכי חשובה שקיבלנו לאורך כל הדרך. אני מתעורר לפעמים עם זיעה קרה בלילה וחושב מה היה קורה לו היינו עושים אחרת; במסגרת הזו של אחריות שמחייבת אי פריצת התקציב, אל מול מציאות שדורשת הפניית מקורות נוספים לחברה, לא הייתה ברירה אלא לצמצם את תקציב הביטחון".

המחאה החברתית של קיץ 2011, אמר פרופ' טרכטנברג בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, דורשת לתת את הדעת על הקשר בין חוסן חברתי-כלכלי לבין ביטחון לאומי "במידה שלא ידענו כמותה לפני כן". הביטחון הלאומי, לדבריו, מורכב מהנכונות האנושית של הציבור הרחב, "לתרום, להתנדב, ולשאת בעול", ומההון הפיסי שמושקע בביטחון. היום, יותר מתמיד, אמר טרכטנברג, עומד ביטחון ישראל על הנכונות להתגייס ולהתנדב: "המחאה הדליקה נורה אדומה על הנכונות הזו; כי אם אתה צעיר, משכיל, עובד וחש תחושה קשה של אי צדק, ניכור ומצוקה - הנכונות הזו, במוקדם או במאוחר, תיפגע. ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שזה יקרה", הזהיר טרכטנברג ואמר כי "כדאי שנשכיל להבין את זה, כדי שמדינת ישראל תוכל לעמוד לאורך זמן באתגרים הביטחוניים שעוד נכונו לנו".

פרופ' טרכטנברג אמר כי הוא "חרד" מהאפשרות שנכונות האוכלוסייה לשאת בעול תרד, ואמר: "זהו האתגר הגדול שעומד בפנינו, לא פחות מהאתגר האירני, וצריך להתייחס אליהם באותה מידה של רצינות, הן מבחינת העשייה והן במציאת פתרונות מדיניים".

שיא המחאה: עשרות אלפים הפגינו גם בפריפריה. ערן גילווארג
הדליקה נורה אדומה. המחאה החברתית/ערן גילווארג

בהתייחס לעתיד הדו"ח שחיבר, אמר טרכטנברג כי הוא "לא יודע מה יהיה איתו בדיוק; לא ציפיתי שהדו"ח יעשה את המהפכה. שינוי חברתי כלכלי אמיתי לוקח המון אנרגיות. שום דו"ח, ועדה או אקט חד פעמי לא יכולים לחולל את זה".

עם זאת, טרכטנברג אמר שהמחאה עצמה הייתה "הצלחה אדירה" משום שהיא עוררה תגובה מיידית של הממשלה, גרמה לשינוי בסדרי העדיפויות ויצרה "שינוי תודעתי, שאף ממשלה אינה יכולה למחוק", אמר טרכטנברג. "הוועדה עשתה את מלאכתה תוך 50 יום ולילה והביאה תוצאה מסוימת - דו"ח, שאפשר לא להסכים איתו ורצוי להתווכח איתו, אבל אי אפשר להתכחש לכך שזהו דו"ח רציני שנוגע בכמה רבדים של המחאה: רובד קונספטואלי השואל מהו צדק חברתי, רובד של עקרונות ומדיניות ורובד של המלצות פרטניות אל מול הנושאים הספציפיים שעלו במחאה: דיור, יוקר המחיה, מסים וכן הלאה".

עוד בנושא
כנס הצעירים: "טרכטנברג לא יעבור בלי דיור ציבורי"
שטייניץ: "הכלכלה צומחת, אבל העתיד מדאיג"
הממשלה אישרה את הפרק הראשון של דו"ח טרכטנברג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully