וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימני חרדה: עליה משמעותית בדרישה לערכות מגן

17.11.2011 / 16:02

מאז החל השיח הציבורי סביב תקיפה אפשרית באירן, קפץ משמעותית מספר הזמנות ערכות המגן. גורם ביטחוני מעריך כי הייצור ייפסק בקרוב, בשל מאות מיליוני שקלים שהאוצר טרם העביר לפרויקט

העיסוק באיומים מאירן וסוריה העלה את מפלס החרדה בציבור הישראלי: ממוצע ההזמנות של ערכות המגן גדל בשבועות האחרונים ל-550 ביממה, לעומת ממוצע של 150 הזמנות ביממה עד לפני הפרסומים אודות תקיפה אפשרית באירן. גורם בכיר במערכת הביטחון אמר לוואלה! חדשות כי "בקרוב נגיע לחלוקת ערכות מגן עבור מחצית מהציבור, אך אין תקציב לייצור וחלוקה עבור שאר האזרחים. האוצר מעכב את העברת הכספים".

פיקוד העורף ודואר ישראל ביצעו מספר פעילויות בחודשים האחרונים על מנת לעודד את חלוקת ערכות המגן, באמצעות גלויות שנשלחו לבתים ופרסום בכלי התקשורת, ולמרות זאת הציבור נותר אדיש. אולם רמת הביקוש לערכות המגן קיבלה תפנית חדה מאז החל בכלי התקשורת העיסוק באפשרות לתקיפה באירן ומתקפה אפשרית על ישראל של נשיא סוריה, בשאר אסד, כמפלט אחרון במאבקו נגד המורדים במשטרו.

לוואלה! חדשות נודע כי מוקד ההזמנות הטלפוני של דואר ישראל, שאחראי על חלוקת ערכות המגן, התרגל לקבל כאלף פניות מהציבור בממוצע ליום, במטרה לברר נושאים כמו איתור ושעות הפעילות של מוקדי החלוקה, נושאים הקשורים למצב הביטחוני ותפעול ערכות המגן. בשבועות האחרונים עלה הממוצע היומי ל-2,100 שיחות ביום. כך גם מספר ההזמנות באמצעות שליחים, שעלה מ-150 הזמנות ביום ל-550. יש לציין כי מרבית ההזמנות מבוצעות עבור משפחות שלמות, לכן מדובר בעלייה של אלפי ערכות מגן מדי יום.

קופסאות של ערכות אב"כ. David Silverman, GettyImages
"אין תקציב לייצור ערכות עבור שאר האזרחים כי האוצר מעכב העברת הכספים"/GettyImages, David Silverman

גורם ביטחוני הסביר כי חלוקת ערכות המגן באמצעות תחנות חלוקה מבוצעת רק מאשדוד צפונה. עם זאת לכלל רחבי הארץ ניתן להזמין רק באמצעות המוקד הטלפוני שמספרו כוכבית 2237. סדר העדיפויות התקבל על פי הערכת מצב שנעשתה במערכת הביטחון.

"אין ספק שהדיווחים בכלי התקשורת על תקיפה אפשרית באירן העלו את מפלס החרדה וגרמו לאנשים להזמין ערכות מגן", הסביר גורם ביטחוני המצוי בפרטים. "חולקו מנשרים, נשלחו גלויות והועלו פרסומות אך הם לא עזרו כמו העיסוק באירן וסוריה". בתוך כך, מזהירים במערכת הביטחון כי התקציב לייצור וחלוקת ערכות המגן יסתיים בקרוב, כיוון שהאוצר טרם העביר את הכסף הנדרש לכך.

"בניגוד להחלטת הממשלה ב-2008, לתקצב את הפרויקט ב-1.3 מיליארד שקלים, עד כה לא קיבלנו את כל הכספים הנדרשים לכך ומאות מיליוני שקלים עדיין חסרים", הסביר הגורם הביטחוני. "עד היום הצלחנו לחלק ערכות מגן לכמחצית מהציבור, בממוצע חודשי של 180 אלף ערכות מגן. לעומת זאת, בחודש הקרוב נהיה בעליה משמעותית של עשרות אלפים".

הגורם הביטחוני תיאר את המצוקה שבדרך בשל חוסר השלמת תקצוב הפרויקט מצד משרד האוצר ואמר כי "במציאות הנוכחית חשוב מאוד שנקבל את הכסף עכשיו, אחרת נאלץ להפסיק את קווי הייצור ורצף החלוקה יפגע". בתוך כך, הוא הוסיף כי "המצב הביטחוני לא מעודד ואני לא רוצה לדבר על מה יקרה חלילה בזמן אמת אבל האוצר מותח את החבל יותר מדי ומעכב את העברת הכספים".

  • עוד באותו נושא:
  • ערכות מגן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully