וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשיטות ולחימה במנהרות: הצצה נדירה ליחידת יהל"ם

12.11.2011 / 9:18

מעטים האנשים המודעים לפעילותם החשובה של לוחמי יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות. בראיון מיוחד מדבר מפקד היחידה על האתגרים, שיתוף הפעולה עם שייטת 13 והכלי האימתני להשמדת מנהרות

השנה האחרונה הייתה עמוסה מאוד עבור לוחמי יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות - יהל"ם, שהגבירו את מספר האימונים וההכשרות בתחומים שונים, ביניהם עולם המיקוש והחבלה, מעבר לשטח אויב רווי מטענים או מכשולי מים, פריצה, הסוואה, פשיטה, לחימה במנהרות וסילוק פצצות.

היחידה, שכוללת בתוכה את סיירת יעל, סמו"ר (סליקים ומנהרות), ס"פ (סילוק פצצות), ומדרון מושלג, מוגדרת כיחידה עלומה שמרבית פעילותה לא מפורסמת בכלי התקשורת. במסגרת ההיערכות לאפשרות של מלחמה במספר חזיתות, החליט מפקד זרוע היבשה, אלוף סמי תורג'מן, לשדרג את תורת הלחימה של היחידה והאמצעים שעומדים לרשותה. בראיון מיוחד לוואלה! חדשות מספק מפקד היחידה, סגן-אלוף ס', הצצה לשגרת הלוחמים ולאתגרים שעומדים בפני היחידה.

תרגיל מסכם של יחידת יהל"ם, אוקטובר 2011. דובר צה"ל
"עד עכשיו לוחמי הסיירות שלנו היו מגיעים ברגל אל היעדים וסוחבים משקלים מאוד כבדים על הגב". לוחמי יחידת יהל"ם בפעולה/דובר צה"ל

בשנת 2011 השקיעה יחידת יהל"ם בעולם המים. כיצד זה בא לידי ביטוי?

"בהתאם למתארים בהם אמורים לוחמי היחידה לפעול, תגברנו את הלמידה והתרגול המעשי. אנחנו מתאמנים בחציית נהרות, ימים ומעברי מים, כולל שיתוף פעולה עם שייטת 13. מספיק להביט על המדינות באזור כדי להבין שכדי שצה"ל יגיע ממקום למקום הוא צריך לחצות מכשולי מים. לפני שהכוחות הגדולים עוברים, צריך כוח מיוחד שלנו לעבור את המים, לומר מה קורה בצד השני ולאשר כניסה מחשש שיש במקום מטענים".

מה התחדש בתחום הטכנולוגי של יהל"ם?

"עד עכשיו לוחמי הסיירות שלנו היו מגיעים ברגל אל היעדים וסוחבים משקלים מאוד כבדים על הגב. מעתה, חלק מהלוחמים שלנו ינועו על גבי נגמ"שים כדי להגיע אל היעדים. יש גם החלטה בזרוע היבשה לחדש את כל מערך הרובוטיקה ביחידה, כדי שלוחם לא יסחוב רובוט ששוקל 50 ק"ג על הגב, לא כולל שאר הציוד שלו. הרובוט החדש הוא קטן מאוד, שוקל עד 10 ק"ג, למטרת המלחמה בתחום תת-קרקע".

תרגיל מסכם של יחידת יהל"ם, אוקטובר 2011. דובר צה"ל
"הקושי הוא איתור המנהרה. זה מהלך מורכב שעדיין לא הצלחנו לפצח מבחינה טכנולוגית"/דובר צה"ל

כיצד נלחמים בעומק האדמה ומה הקושי המרכזי?

"הקושי הוא איתור המנהרה. זה מהלך מורכב שעדיין לא הצלחנו לפצח מבחינה טכנולוגית, אבל ברגע שאיתרנו את המנהרה אנחנו יכולים להתמודד עם כל עומק מתחת לאדמה. יש לנו את מערכות הנשימה הכי מתקדמות. יש לנו אמצעי סריקה ומיפוי של המנהרה, תוך כדי שידור לאחור. צריך להבין שבתחום תת-קרקע יש גזים, אין חמצן, אין אור, ואם אתה יורה במנהרה אז הלכה לך השמיעה. זה מקצוע בפני עצמו. לא סתם הלוחמים עוברים מסלול של שנה וארבעה חודשים. אני רוצה להילחם בתחום התת-קרקעי במקום שאין בו ברירה. תדמיין לעצמך מצב שבו חטפו חייל בעזה לתוך מנהרה ולכוח שם אין את היכולת להילחם במנהרה. לפלוגת סמו"ר יש יכולות שלמות לטפל במנהרה ולהילחם בתוכה, החל מצינור ומסיכת חמצן איתם נעים למרחק רב, דרך אטמי אוזניים מיוחדים, אמצעים לראיית לילה בחושך מוחלט ותרגול שימוש בכלי נשק".

משאית אמולסה מפוצצת מנהרות – משאית חדשה ביחידת יהל"ם. יהלום יהל"ם, דובר צה"ל
"אמולסה" - הכלי שמשמש את לוחמי היחידה להשמדת מנהרות/דובר צה"ל, יהלום יהל"ם

בתום איתור המנהרה, המיפוי שלה וסריקתה, מפעילה יחידת יהל"ם כלי אימתני המכונה "אמולסה", שבאמצעותו דוחפים שרוול באורך עשרות מטרים לתוך המנהרה ולאחר הזרמת חומר נפץ משמידים את המנהרה בפיצוץ ענק. כלי זה, שנחשף כאן לראשונה, הוא אימת בוני המנהרות, שכן בניגוד להפצצת המנהרות מהאוויר על ידי כלי הטיס, מצליח כלי ה"אמולסה" להשמיד באופן מלא את המנהרה.

הערכה היא שבמלחמה הבאה יפלו בשטח מדינת ישראל מאות רקטות וטילים מדי יום. כיצד היחידה נערכת לנטרל את הרקטות שלא התפוצצו?

"היחידה לסילוק פצצות פועלת בכמה מישורים, בין היתר בבסיסי חיל האוויר. מה שחדש הוא הקמת פלוגות מילואים לכל פיקוד מרחבי בצה"ל, מצפון ועד הדרום. העורף הוא הכי חשוב אבל אין לי זמן להתעסק עם זה כי במלחמה כדי להגן על האזרחים אני אהיה חייב לנצח בחזית - לשם כך מונה קצין בדרגת סא"ל במילואים כדי לפקד על יחידות לסילוק פצצות בישראל. אין זחיחות ומתייחסים לאיום הזה ברצינות. אני לא מוריד רגל מהגז וכדי שהאנשים שלי יישארו בפוקוס אני כל הזמן מייצר אווירת מלחמה".

יחידת יהל"ם - כותרות נוספות:
תיעוד בלעדי: חגורת הנפץ ששימשה לביצוע הפיגוע בדרום
היהל”ם שבכתר: לילה עם הלוחמים במנהרות

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully