וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כמו כולם" - מה צפוי לנשיא לשעבר קצב בכלא?

11.11.2011 / 2:30

ב-7 בדצמבר ייכנס משה קצב לכלא בגין אונס כפול ועבירות מין נוספות. מה יהיו חיי השגרה שלו במאסר ולמה עליו להתכונן? סגן נציב השב”ס לשעבר, יצחק ניר, מציע: ”לשכוח שהיה נשיא”

"העצה הטובה ביותר שאני יכול לתת למשה קצב לקראת כניסתו לבית הסוהר, היא לשכוח שאי פעם היה נשיא. עליו להבין שמרגע שיצעד אל בין כותלי הכלא – הוא כמו כולם", כך אמר אמש (חמישי) רב גונדר בדימוס יצחק ניר, שהיה סגן נציב שרות בתי הסוהר במשך שבע שנים.

בשנת 1997, לאחר שפרש לגמלאות, הקים ניר את חברת "ש.י.א. – שרותי ייעוץ לאסירים", שהוא למעשה בית ספר לאסירים מתחילים. במהלך השנים, סיפר ניר, הכין מאות בני אדם לכניסה לבית הסוהר, ביניהם חברי כנסת, שרים, עורכי דין, רופאים ואנשי שוק ההון. את הידע שלו הוא מבסס על 17 שנות עבודה בשירות בתי הסוהר, בין היתר כמפקד כלא מעשיהו.

נשיא מאחורי הסורגים - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
השופטים כתבו "עצב עמוק למדינה" ושלחו את קצב לכלא
שלי יחימוביץ': "דחיית ערעור קצב - מסר מחזק לנשים"
פרשנות: כולם שווים בפני החוק - לא רק בתיאוריה

הערעור נדחה: קצב ייכנס לכלא ב-7 בדצמבר. גדעון צנטנר, דניאל בוק
"עבור אנשים שהם מה שמכונה 'צווארון לבן', האירוע הזה קשה שבעתיים". ייכנס לכלא ב-7 לדצמבר, משה קצב/דניאל בוק, גדעון צנטנר

"עבור כל אדם הכניסה לכלא היא טראומטית - ומי שלא חרד מזה צריך לראות פסיכיאטר", אמר והוסיף כי "עבור אנשים שהם מה שמכונה 'צווארון לבן', האירוע הזה קשה שבעתיים. תנאי המחייה בכלא קשים, והשבוע הראשון הוא הלם. עבור בני אדם שרגילים לתנאי מחייה מסוימים – זה קשה שבעתיים".

על פי ניר, השבוע הראשון מאחורי הסורגים הוא הקשה ביותר. "מדובר בהלם. יש תחושה של לא-נודע והרבה חרדה. כל מה שאדם היה רגיל אליו – מתהפך. בלילה הראשון זה הכי מורגש. פתאום אתה חולק תא עם אנשים נוספים, עבריינים. אחד נוחר, השני לא שומר על היגיינה – המעבר הוא קשה מהחיים בחוץ לאלה שמאחורי הסורגים".


האם קצב יזכה בכלא לתשומת לב מיוחדת בגלל מעמדו?

"מבחינת הסוהרים, היחס אליו יהיה זהה לזה שזוכים לו שאר האסירים. אני מקווה ומאמין שלא יפלו אותו מצד אחד, ולא יתנו לו יחס מועדף מצד שני. מאוכלוסיית האסירים הוא יקבל לדעתי יותר כבוד, בגלל עברו. לא יתנו לו לנקות או לעסוק בעבודות תחזוקה. הוא יקבל יחס טוב גם בבית הכנסת של הכלא".

איך היחס בכלא לאסירים עברייני מין?

"בעיקרון מורשעים בעבירות מין נחשבים כפחות אהודים בכלא. אסירים אחרים מסתכלים על זה בעין לא יפה. אבל, מי שיקבע איזה יחס יקבל הוא קצב עצמו. אם הוא יהיה נחמד, יעזור לאסירים אחרים ויהיה אדיב, יתייחסו אליו יפה. אני מציע לו לחייך כל הזמן. זה לא מעיד על חולשה. הכי חשוב שמאחורי הגב שלו יגידו שהוא אדם טוב".

חשיבות רבה למקום בו ירצה עונשו

על פי החלטת בית המשפט העליון, קצב ייכנס לכלא ב-7 בדצמבר, ובימים אלו מתכנסת ועדת מיון ארצית של שירות בתי הסוהר על מנת לקבוע היכן ירצה את מאסרו. הוועדה משקללת קריטריונים כגון אזור מגוריו של האסיר לעתיד, מצבו הרפואי והנפשי, אורח חייו, רמת המסוכנות שלו ומידת ההגנה לה הוא זקוק בין כתלי הכלא, בכדי לבחור עבורו את המקום המתאים ביותר.

יצחק ניר טוען כי ההחלטה באיזה בית סוהר יבלה קצב את מאסרו היא בעלת חשיבות רבה, שכן לא כל מתקני שב"ס זהים ברמתם. "יש מתקנים בעלי תנאים טובים יותר וטובים פחות. חרמון בצפון הוא החדיש ביותר ובעל תנאי ביטחון מזעריים. שם שוהה אברהם הירשזון. לעומת זאת, במעשיהו בשפלה יש את האגף התורני (בו ניתן לשמור על אורח חיים דתי, מ.ש.) הגדול ביותר, אך זהו מתקן ישן ותנאי המחייה שם קשים. מספר האסירים בחדר יכול להגיע שם לעשרה ואפילו 12 אסירים. דרעי ובניזרי ריצו שם את עונשם".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מתי הוא יזכה לצאת לחופשה ראשונה?

"אסירים ללא בעיות משמעת או ברמת מסוכנות גבוהה זכאים לצאת לחופשה אחרי ריצוי רבע ממאסרם. עבור עברייני מין המצב מעט שונה. הם עוברים מעקב של שרותי בריאות הנפש של שירות בתי הסוהר, שקובעים את רמת המועדות שלהם לבצע עבירות מסוג זה במהלך חופשה. הם יצטרכו לקבוע אם קצב יכול לצאת ומתי".

האם קצב ידרשו מקצב לעבוד בכלא?

"בעיקרון, כל אסיר מחויב לעבוד ולהרוויח את כספו", ציין ניר, "אך המצב היום הוא שקיים מחסור במקומות עבודה, וכתוצאה מכך אסירים רבים הם 'מובטלים'. קצב יוכל ללמד אסירים אחרים באגף החינוך בכלא, או להעביר שיעורי דת בבית המדרש. יש לו הרבה מה לתרום לאסירים אחרים. הוא יוכל גם ללמוד – ואז יהיה פטור מעבודה".

איך היית מייעץ לו להעביר את התקופה הקרובה עד לכניסה לכלא?

"להיות עם המשפחה והקרובים, לנוח - אבל גם להתכונן. לדעת מהם זכויותיו וחובותיו, איך להתנהל בחברת האסירים והסוהרים, מה מותר לו להביא איתו, כיצד מתבצעים הביקורים. אסירים רבים מתקשרים אליי גם מתוך הכלא כדי להתייעץ איתי מה לעשות במצבים מסוימים. ככל שהוא יגיע מוכן יותר, כך הסיכוי שהוא ייצא בתום תקופת המאסר בריא ושלם, וחס וחלילה - לא יתאבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully