וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש העליון יכריע הבוקר בערעור שהגיש משה קצב

גלעד גרוסמן ורמי שני

10.11.2011 / 8:00

הנשיא לשעבר יצא הבוקר מביתו לירושלים, שם תתפרסם ההחלטה בערעור שהגיש נגד הרשעתו באונס ובמעשים מגונים בשלוש נשים. השידור החי מבית המשפט העליון יועבר בוואלה! חדשות

שי מכלוף

משה קצב יוצא מביתו בקריית מלאכי, הבוקר
(צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק)

בית המשפט העליון יקריא בבוקר (חמישי) את פסק הדין בערעורו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, שנידון לשבע שנות מאסר לאחר שהורשע באונס של עובדת שהייתה כפופה לו, וכן בהטרדה מינית של שתי עובדות נוספות. גם אם הערעור יידחה, קצב לא צפוי להיכנס היום לכלא. את פסק הדין יקריא הרכב של שלושה שופטים, הכולל את מרים נאור, עדנה ארבל וסלים ג'ובראן. ההרכב נחשב למחמיר יחסית, ועורר ביקורת מצד מקורבי קצב.

משפט קצב - כותרות אחרונות
גזר הדין של קצב - שבע שנות מאסר בפועל
הנשיא לשעבר משה קצב הורשע בשני אישומי אונס
משה קצב ערער על הרשעתו לביהמ”ש העליון

«iframe width="448" height="447" style="margin-top:8px" align="middle" src="https://news.walla.co.il/?w=//1875701/@liveFrame&channel_name=liveufeed1&server=rtmp://waflalive.walla.co.il/" frameborder="0" scrolling=no allowfullscreen»«/iframe»

(שידור חי מבית המשפט העליון בירושלים)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מערער על חומרת העונש - ועל ההרשעה עצמה. משה קצב/מערכת וואלה!, צילום מסך

קצב יצא מביתו בקריית מלאכי סמוך לשעה 06:30. הוא חמק מדלת אחורית, ויצא לבית המשפט העליון בירושלים. לפני כשנה הרשיע בית המשפט המחוזי בתל אביב את נשיאה השמיני של מדינת ישראל בשני מקרי אונס של א' ממשרד התיירות, בהטרדה מינית של ה' ושל ל', שעבדו תחתיו בבית הנשיא, ובשני מקרים של מעשה מגונה, האחד ב-א', אשר בוצע בכוח, והשני ב-ל'. קצב הורשע גם בשיבוש הליכי משפט, אך זוכה מהעבירה של הטרדת עד. בית המשפט קבע כי באפריל 1998 ביקש קצב מ-א' שתתלווה אליו ללשכתו בתל אביב. כאשר השניים הגיעו ללשכה התיישב קצב ליד א' והחל לגעת בה בחזה. הוא ניסה להפשיט אותה, אולם היא התנגדה. לבסוף הצליח קצב להסיר את מכנסיה של א' ואנס אותה, למרות ניסיונותיה להדוף אותו. כחודשיים לאחר מכן ביקש קצב מ-א' שתיפגש אתו במלון פלאזה בירושלים, כדי שיוכל לעבור אתה על חומרים הקשורים לעבודת המשרד בלובי של בית המלון. זמן קצר לפני שהגיעה למקום, הוא התקשר אליה וביקש ממנה לעלות לחדר מכיוון ש"לא סיים להתארגן". כשהיא נכנסה לחדר, היא התיישבה על קצה המיטה, ואז הדף אותה קצב על המיטה ואנס אותה, תוך שהוא אומר לה "תירגעי, את תיהני".

המחוזי דחה את כל טענות ההגנה

קצב הורשע גם בכך שהטריד מינית את ה', שהייתה מנהלת לשכתו במשך כחצי שנה בשנת 2003, בעת שכיהן כנשיא המדינה. קצב נהג לחבק אותה חיבוקים ממושכים, תוך שהוא מצמיד אותה לגופו, גם לאחר שביקשה ממנו להפסיק. בנוסף, הוא הורשע בביצוע מעשה מגונה ובהטרדתה המינית של ל', עובדת נוספת במשכן הנשיא. בשנת 2005, היתיה ל' אחראית על חגיגות יום הולדתו ה-60 של הנשיא לשעבר. במהלך פגישותיהם, נהג קצב להעיר לה הערות אישיות שהתמקדו במיניותה.

בנוסף, ביום שבו נערכה מסיבת יום הולדתו, הוא חיבק אותה תוך שהוא מצמיד את גופו לגופה ומטה את ראשו לכיוון צווארה, כמי שמבקש להריח אותה. ל' המופתעת עזבה את הלשכה נסערת ובוכה. כמה חודשים לאחר מכן, לאחר שהתפוצצה הפרשה, היא נחקרה במשטרה על המקרה. כמה ימים לאחר מכן זימן אותה קצב לשיחה, וניסה לתאם עמה עדויות, וביקש ממנה לומר לחוקרים כי באותו יום נישק אותה לאות הוקרה על עבודתה בלבד.

השופטים דחו את כל טענות ההגנה של קצב, כולל הקלטות של א', יומני המשרד של קצב ו"מכתב אהבה" שכתבה לו. הם מתחו ביקורת נוקבת על התנהלותו והתנהלות מקורביו, וקבעו שקצב עסק ב"יצירת ראיות" שיגנו עליו ב"יום סגריר", במקרה שא' תתלונן על המעשים שנעשו בה. עוד קבעו, כי עדותו של קצב "הייתה זרועה בשקרים, קטנים או גדולים, והצטיינה לכל אורכה במניפולטיביות ובהעלמת מידע".

"אות קין של אנס הוטבע על מצחו מהיום הראשון"

במאי השנה ערער קצב על ההרשעה, ובית המשפט העליון דחה את כניסתו לכלא עד לאחר מתן פסק הדין. בערעור טענו פרקליטיו של קצב, עורכי הדין אביגדור פלדמן, ציון אמיר, אבי לביא ומיקי חובה, כי "קצב נכנס ביום הראשון למשפט כשאות קין של אנס ועבריין מין סדרתי מוטבע על מצחו". הם מתחו ביקורת על בית המשפט, שהתעלם מ"משפט השדה" כדבריהם שנערך לקצב על ידי התקשורת והציבור, וטענו עוד שבית המשפט קיבל את התזה של הפרקליטות, ובחן את הראיות דרכה, ולכן קצב לא נהנה מחזקת החפות במהלך המשפט. הם גם תקפו את המהימנות של המתלוננות, וא' בראשן, וכתבו כי א' הינה "אישה מניפולטיבית המאלתרת ללא גבול הסדרים שקריים בכל עת שגרסתה נהדפת על ידי ראיות אובייקטיביות שהצלחנו לחלץ משיני הזמן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרכב מחמיר. השופטים ארבל, ג'ובראן ונאור/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף, עורכי הדין מתחו ביקורת על התנהלות הפרקליטות, ובראשה היועץ המשפטי לממשלה לשעבר מני מזוז, וטענו שכתב האישום בגין אונס הוגש למרות שלא היה סיכוי סביר להרשעה. הם גם האשימו את מזוז בהדלפות מגמתיות לתקשורת שנועדו להכשיר פתיחת חקירה ללא חשד סביר ולהשחית את דמותו של קצב. ביחס לל' ו-ה' נטען בערעור כי החיבוקים שקיבלו מקצב כלל לא כללו אופי מיני, וכי הן עצמן שינו את גרסתן בנושא ורק בדיעבד, לאחר שהתראיינו בפרקליטות.

השופטים היו פתוחים לטענת על הפגיעה התקשורתית

בדיונים בבית המשפט העליון התרכזו עורכי הדין בניסיון להוכיח כי ייתכן שבין קצב לא' היה רומן, ושיחסי המין ביניהם היו בהסכמה. מדובר בטענה שגם קצב וגם א' מכחישים. עורכי הדין טענו כי למרות ההכחשות של קצב וא', הרומן עולה מחומר הראיות, ולכן יש לזכותו מהרשעתו באונס. השופט סלים ג'ובראן ציין במהלך הדיונים, כי קיים קושי לקבל את עמדת ההגנה בנושא, בזמן שהוא ממשיך לטעון שלא היו כל יחסים ביניהם. מנגד, ג'ובראן גם שאל את הפרקליטות כיצד א' מסבירה את העובדה שעלתה לחדר המלון של קצב, לאחר שלפי גרסתה הוא אנס אותה מספר חודשים קודם לכן.

סוגיה נוספת שהעלו השופטים הייתה משקלן של טענות הפרקליטות ביחס לקשיים הראייתיים, שהושמעו בדיון בבג"ץ נגד הסדר הטיעון שנחתם עם קצב. לדברי השופטים, הטענה שמרגע שבוטל ההסדר הפרקליטות אינה יכולה להגיש כתב אישום היא בעייתית. הם גם ציינו שההגנה אינה יכולה להיתלות בהסדר הטיעון ובבג"ץ לאחר שקצב סירב לחתום על ההסדר.

נדמה כי השופטים היו פתוחים יותר לטענת ההגנה בדבר הפגיעה הקשה בקצב בעקבות הפרסומים הרבים נגדו בתקשורת, אשר לטענת עורכי דינו של קצב דנה אותו מראש ותלתה אותו בכיכר העיר. ראש ההרכב, השופטת מרים נאור, ציינה שלתקשורת יש זכות לפרסם אודות הפרשה, אולם לא להרשיע נאשם לפני שבית המשפט עשה זאת. יצוין כי גם שופטת בית המשפט המחוזי, יהודית שבח, סברה שיש מקום להקל בעונשו של קצב בשל היחס התקשורתי, וסברה בדעת מיעוט כי יש לגזור עליו ארבע שנות מאסר בלבד.

"קצב מאמין בחפותו"

מקורביו של קצב אמרו שהוא נמצא במתח נוראי לקראת פסק הדין. למרות זאת, בתקופה האחרונה הוא יצא מביתו פעמים רבות יחסית, הסתובב בקריית מלאכי ונסע לאירועים. "קצב מאמין בחפותו ונאבק על חייו עד לרגע האחרון", אמר אחד המקורבים. משפחתו של קצב, ובעיקר אחיו ליאור, מבקרים אותו תכופות בביתו בקריית מלאכי. "לקצב יש משפחה גדולה, חמה ועוטפת שמאמינה בו, וזה מאפשר לו לשמור על השפיות", אמר המקורב.

קרית מלאכי, עירו של קצב, דרוכה אף היא לקראת החלטת בית המשפט העליון. רבים מתושבי העיר, בה כיהן הנשיא לשעבר כראש העירייה, טוענים כי לא זכה למשפט צדק. "אף אחד לא הוכיח שהוא עשה משהו", אומרת אדלה טרוד, תושבת העיר. "אני מקווה שבית המשפט יחליט שהוא זכאי ושהוא לא ייכנס לכלא. אני מאשימה את הבחורות האלה. למה הן עושות לו ככה? למה הן רודפות אותו? הן קיבלו הרבה כסף, שיסתפקו בכך. אני מכירה אותו מילדות. תמיד הוא כיבד אותי". מנגד, רבים אחרים סבורים שמקומו של קצב בכלא. "זאת בושה לקריית מלאכי", קבעה אישה אחת, תושבת העיר. תושב אחר סיפר כי "האנשים מאוכזבים מאוד. אני מכיר אותו מילדות והיינו יחד מבית הספר. תמכנו בו הרבה, אבל זה הגורל שלו כנראה".

(עדכון קודם - 06:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully