וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא לשעבר משה קצב הורשע בשני אישומי אונס

גלעד גרוסמן ואיילה חננאל

30.12.2010 / 10:02

נשיאה השמיני של ישראל הוא אנס מורשע - כך פסק ביהמ"ש המחוזי בת"א. קצב הורשע באונס א' ממשרד התיירות. כמו כן, הוא הורשע בהטרדה מינית של ה' ול' מבית הנשיא ובביצוע מעשה מגונה

רויטרס

(צילום: טל אנגלנדר, קובי אליהו, יגור מזור, רויטרס, שי מכלוף. עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

הנשיא לשעבר משה קצב בבית המשפט לקראת הכרעת דינו, דצמבר 2010. נמרוד סונדרס
הנשיא לשעבר משה קצב בבית המשפט לקראת הכרעת דינו, דצמבר 2010/נמרוד סונדרס

ארבע שנים לאחר שנחשפה "פרשת קצב", קבע הבוקר (חמישי) בית המשפט המחוזי בתל אביב כי נשיאה השמיני של מדינת ישראל הוא אנס. השופטים הרשיעו את משה קצב בשני מקרי אונס - של א' ממשרד התיירות. הנשיא לשעבר אף הורשע בהטרדה מינית של ה' ושל ל', שעבדו תחתיו בבית הנשיא ובשני מקרים של מעשה מגונה, האחד ב-א', אשר בוצע בכוח, והשני ב-ל'. קצב הורשע גם בשיבוש הליכי משפט, אך זוכה מהעבירה של הטרדת עד. לאורך כל הקראת הכרעת הדין ישב קצב בפנים חתומות. אשתו של קצב, גילה, לא הגיעה לדיון היום.

הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ לקצב. זאת, על מנת להבטיח את התייצבותו להמשך המשפט. פרקליטיו של קצב התנגדו לבקשה וטענו כי "אין שום חשש שהנאשם ירפה ממאמציו להוכיח את חפותו". בית המשפט נענה לבקשה, הורה לקצב להפקיד את דרכונו, והוציא צו איסור יציאה מהארץ לנשיא לשעבר.

השופטים, ג'ורג' קרא, מרים סוקולוב ויהודית שבח, הרשיעו את קצב בכך שבאפריל 1998, כשלושה חודשים לאחר שא' החלה לעבוד כמנהלת לשכתו של קצב בעת שזה כיהן כשר התיירות, ביקר בדירתה ובמהלך הביקור נצמד אליה ונגע לה בחזה, בניגוד להסכמתה. לאחר שהבהירה לו כי אינה מעוניינת לקיים עמו יחסי מין, הוא עזב את המקום. בהמשך אותו החודש, כאשר השניים נכחו באירוע בתל אביב, ביקש קצב מא' שתתלווה אליו ללשכתו בעיר מכיוון שלדבריו שכח שם דבר מה. כאשר השניים הגיעו ללשכה התיישב קצב ליד א' והחל לגעת לה בחזה. הוא ניסה להפשיט אותה, אולם היא התנגדה. לבסוף הצליח קצב להסיר את מכנסיה של א' ואנס אותה, למרות נסיונותיה להדוף אותו.

"דחינו את גרסת הנאשם וקיבלנו לחלוטין את גרסת א'", אמר אב בית הדין קרא. לדבריו, "טענות האליבי של קצב הופרכו. אם מישהו דיבר בשני קולות זה הנאשם. הזמן שחלף הביא ראיות חדשות שתומכות בא' ממשרד התיירות, אנו מקבלים את עדותה של טיפין טיפין". עוד אמר קרא, כי "היעדר ההסכמה הוכח גם הוכח". השופט התייחס גם ל"מכתבי האהבה" שכתבה לכאורה א' לנשיא. לדבריו, "בעינינו אלו רישומים מניפולטיביים, אין בהם להעיד דבר וחצי דבר על יחסה של א' לנאשם".

נשיא המדינה משה קצב בהכרעת הדין בבית המשפט המחוזי בתל אביב, דצמבר 2010. עומר מירון
קצב, הבוקר בבית המשפט/עומר מירון

כחודשיים לאחר מכן ביקש קצב מא' שתיפגש אתו במלון פלאזה בירושלים, שם התאכסן, כדי שיוכל לעבור איתה על חומרים הקשורים לעבודת המשרד בלובי של בית המלון. זמן קצר לפני שהגיעה למקום, הוא התקשר אליה וביקש ממנה לעלות לחדר מכיוון ש"לא סיים להתארגן". כאשר היא נכנסה לחדר היא התיישבה על קצה המיטה, ואז הדף אותה קצב על מיטה ואנס אותה, תוך שהוא אומר לה "תירגעי, את תהני". בתקופה שלאחר האונס, לאחר שהבחין כי א' מסתייגת ממנו ואיננה נענית לחיזוריו, הוא החל להתנכל לה וליטול ממנה סמכויות מקצועיות במשרד. א' אף פוטרה בפברואר 1999, בעקבות העימותים בינה לבין קצב.

השופט התייחס לאליבי שהציג קצב במשפט, על פיו ביום בו אנס את א' הסיע את אמו ולאחר מכן שהה בביתו. קרא הבהיר כי טענת האליבי של קצב הופרכה, והתייחס לפלטי השיחות ממכשירו הטלפון הסלולרי וממכשירה של א' אשר "מחזק את טענת האונס".

קצב הורשע גם בכך שהטריד מינית את ה', שהיתה מנהלת לשכתו במשך כחצי שנה בשנת 2003, בעת שכיהן כנשיא המדינה. קצב נהג לחבק אותה חיבוקים ממושכים, תוך שהוא מצמיד אותה לגופו, גם לאחר שביקשה ממנו להפסיק. בנוסף, הוא הורשע בביצוע מעשה מגונה ובהטרדתה המינית של ל', עובדת נוספת במשכן הנשיא. בשנת 2005, היתה ל' אחראית על חגיגות יום הולדתו ה-60 של הנשיא לשעבר. במהלך פגישותיהם, נהג קצב להעיר לה הערות אישיות שהתמקדו במיניותה.

בנוסף, ביום שבו נערכה מסיבת יום הולדתו, הוא חיבק אותה תוך שהוא מצמיד את גופו לגופה ומטה את ראשו לכיוון צווארה, כמי שמבקש להריח אותה. ל' המופתעת עזבה את הלשכה נסערת ובוכה. כמה חודשים לאחר מכן, לאחר שהתפוצצה הפרשה, היא נחקרה במשטרה על המקרה. כמה ימים לאחר מכן זימן אותה קצב לשיחה, וניסה לתאם עמה עדויות, וביקש ממנה לומר לחוקרים כי באותו יום נישק אותה לאות הוקרה על עבודתה בלבד.

פרקליטו של קצב, עו"ד ציון אמיר, אמרו לאחר ההרשעה כי ישקלו לערער על פסיקת בית המשפט. אמיר נשאל אם בכוונתם לערער על ההחלטה והשיב: "אני מניח שזו תהיה תחנה אחת בדרך". אמיר הוסיף כי "נתייעץ ולאחר מכן נחליט מה לעשות, ולאחר מכן נמסור את הודעתנו". כעת מתכנסים פרקליטיו של קצב במשרדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully