וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השביתה במשק הסתיימה, עדיין ייתכנו שיבושים

גלעד גרוסמן

7.11.2011 / 10:00

בהתאם להחלטת בית הדין הארצי לעבודה, הסתיימה השביתה הכללית במשק בשעה 10:00 בבוקר. עם זאת, צפויים עדיין שיבושים בשירותים שונים עד לחזרה מלאה לעבודה

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק)

בית הדין הארצי לעבודה הכריע הבוקר (שני) כי השביתה הכללית שפרצה במשק תימשך עד השעה 10:00 בבוקר בלבד. בית הדין הורה לצדדים להמשיך ולקיים משא ומתן עד יום חמישי ואז לעדכן את בית הדין שוב בנעשה בהתקדמות. מההסתדרות נמסר כי אנשיה ימשיכו להיאבק למען עובדי הקבלן והם מקווים שיחול שינוי בעמדת האוצר בנושא. ממשרד האוצר נמסר כי הם "מכבדים את החלטת בית הדין ונפעל על פיה".

הדיון בבית הדין הסתיים בשעה שלוש לפנות בוקר, אך החלטת בית הדין נמסרה רק בשעה שש וחצי, כחצי שעה לאחר שהשביתה הכללית במשק נכנסה לתוקפה. לפיכך, עד השעה 10:00, הושבתו שירותים הציבוריים, לרבות התחבורה הציבורית, נתב"ג, הרשויות המקומיות והאוניברסיטאות.

בית הדין קבע כי האוצר וההסתדרות "יקיימו מגעים אינטנסיביים ורצופים" במגמה למצוא פתרונות לסוגיית עובדי הקבלן. על הצדדים להודיע לבית הדין עד יום חמישי בשעה 12:00 על התקדמות המגעים, ולאחר מכן תתקבל החלטה נוסםת בבקשות למנוע את השביתה הכללית במשק.

עוד על השביתה הכללית במשק:
המגעים למניעת השביתה הסתיימו ללא תוצאות, בית הדין יכריע
השביתה במשק: איך היא תשפיע עליכם?
עיני: האוצר הילך אימים על נתניהו בנושא עובדי הקבלן

הרכב השופטים, בראשות הנשיאה נילי ארד, קבע כי כוונת ההסתדרות להשבית את המשק לגיטימית ואינה נובעת ממניעים פסולים, אולם מהלכי המשא ומתן וההידברות שהתקיימו בזמן הקצר אינם ממצים את הנושא הסבוך, ולכן יש לאפשר לצדדים להמשיך את הדיונים ביניהם בדרגים הגבוהים ביותר.

נדמה שהשופטים התרשמו בעיקר מדבריו של הממונה על התקציבים באוצר, גל הרשקוביץ, שאמר בדיון כי המדינה תהיה מוכנה לדון גם בקליטתם של "מאות אם לא אלפים" של עובדי קבלן בשירות המדינה, וכי "ישנם אופני העסקה שבהחלט לא הייתי מגדיר אותם כקניית שירותים". זאת, לצד נכונות המדינה בנוגע לשיפור תנאי העבודה של אותם עובדים, הגברת הפיקוח והאכיפה.

השופטים התייחסו בהחלטתם גם לנזק שהשביתה עלולה לגרום, וציינו כי "התרת מגה-שביתה חובקת כל כפי שמבקשת ההסתדרות לקיים עלולה לגרום נזק כבד ביותר למשק המדינה, המסתכם במליוני שקלים ליום, ובשיבוש גמור של התנהלות הציבור בכללותו".

קודם לכן, הגיעו בכירים רבים לטעון בפני הרכב השופטים שבראשו עמדה נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד. בין המשתתפים היו שר האוצר יובל שטייניץ ושר הפנים אלי ישי ויו"ר ההסתדרות עופר עיני. עיני סירב לבטל את השביתה, ואמר כי "אין כמעט סיכוי שנגיע להסכמה ללא שביתה. אני לא אוהד של שביתה ולא הייתי עושה מהלך של שביתה אם הייתי מאמין שיש סיכוי. יש כאן מאבק על עיקרון. אם על מאבק למען העובדים המנוצלים ביותר, עובדי הקבלן, אנו לא נוכל להשבית, אז על מה כן".

עיני הוסיף כי "מדובר בסכסוך היסטורי. יושבים היום בבית כ- 300 אלף עובדים שיש להם תקווה. האנשים הללו הם הילדים של כולנו. האם אנו רוצים שהילדים שלנו יקבלו שכר מינימום?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד 10:00, הושבתו בין היתר גופי התחבורה הציבורית השונים, לרבות רכבת ישראל וחברות האוטובוסים, נמל התעופה בן גוריון, ונמלי הים באשדוד ובחיפה, שם לא התקיימה פריקה וטעינה של מטענים. כמו כן, הושבתו גני הילדים והמוסדות להשכלה גבוהה (מלבד הטכניון וחלק מהמכללות). לשביתה הצטרפו גם הבנקים והרשות לניירות ערך, וגם משרדי הממשלה השונים, לרבות לשכות התעסוקה, המוסד לביטוח לאומי, מנהל מקרקעי ישראל, רשות ההגירה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

כמו כן, בתי החולים הממשלתיים והעירוניים עבדו במתכונת חירום בלבד ומד"א נענה רק לקריאות חירום והצלת חיים. חברת החשמל פעלה במתכונת שבת ועובדיה עיכבו טיפול בתקלות. גם ארגון פרקליטי המדינה הצטרף לשביתה הכללית: הפרקליטים לא השתתפו בדיונים, למעט במקרים חריגים שאישרה ועדת החריגים של הארגון. השביתה כללה גם את מוזיאון ארץ ישראל, מוזיאון תל אביב, תיאטרות הבימה, הקאמרי ובית לסין, הטלוויזיה החינוכית, קרן קימת לישראל ומפעל הפיס. חברת מקורות עבדה גם היא במתכונת שבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully