וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתננים לקבר יהושע בן נון: "לא מסכנים איש"

יהושע בריינר

6.11.2011 / 11:40

חרף הסיכון שהם נוטלים על עצמם, קבוצה של חסידי ברסלב הסתננו לקבר הסמוך לשכם בערב שישי. לטענת אחד החסידים, התפילות שומרות על עם ישראל. "להיות בקברו של צדיק זה אור", אמר

"להיכנס לכפר פלסטיני ולהשתטח על קברו של צדיק זה משהו שממלא אותך באור אינסופי, אנחנו לא מסכנים איש", כך אמר היום (ראשון) לוואלה! חדשות יצחק, חסיד ברסלב בן 19 מירושלים, שהסתנן בכדי להתפלל בקבר יהושע בן נון בכפר כיפל חארת' דרומית לשכם בליל שישי האחרון. במהלך אותו הלילה, נפצע הנהג שהסיע את החסידים באורח בינוני מאבן שיידו פלסטיניים לעבר רכבו ומאז חל שיפור במצבו.

יצחק, שהיה עד לתקרית, סיפק לוואלה! חדשות הצצה לפעילותם של מי שמכונים על ידי צה"ל "חסמב"ה של ברסלב". הוא תיאר את שהתרחש בליל שישי וסיפר כי "אחרי שכניסה שאושרה בוטלה בשבוע שעבר, החלטנו ביום חמישי האחרון להתפלל בכפר אצל שלושת הצדיקים. הגענו בערך בשעה 1:00בלילה, והיינו משהו כמו 27 חבר'ה בטרנזיט שמכיל בדרך כלל 12 מקומות. יש בכניסה לכיפל חארת' מחסום של צה"ל שכבר לא מאוייש אז פשוט נכנסנו". לפי התוכנית, החסידים אמורים היו להתחיל את התפילה בקברו של כלב בן יפונה, שציון קברו מצוי בכניסה לכפר, ובהמשך להתפלל בקבריהם של יהושע בן נון ואביו, הממוקמים בחלקו הפנימי של הכפר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"להיכנס לכפר פלסטיני ולהשתטח על קברו של צדיק זה משהו שממלא אותך באור אינסופי". מתפללים בקבר יהושע בן נון/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הכול קרה בשקט מוחלט כדי לא לעורר מהומות", תיאר יצחק, "הנהג, שזו הפעם הראשונה שהוא נכנס אתנו, הוריד אותנו ונסע להחנות את הרכב בסוף העלייה לקבר. אנחנו בינתיים נכנסנו פנימה. כנראה שבמהלך הנסיעה כמה פלסטינים התעוררו והתחילו לזרוק לעבר הטרנזיט אבנים. התחלנו לשמוע את הרעשים ויצאנו מציון הקבר וראינו כמה חבר'ה כבני 20. התחלנו לצעוק וחלקנו זרק לעברם אבנים בחזרה כדי שיתרחקו". אז, סיפר יצחק, הבחינו החסידים בנהג הפצוע, "הוא אמר שהכול בסדר אבל ביקש שנזדרז. התחלנו בנסיעה לכיוון הקבר של יהושע בן נון אבל הוא אמר שיש לו כאבים בראש ובחזה, אז הובלנו אותו אל מחוץ לכפר ועצרנו בתחנת הדלק שליד אריאל עד שהגיע האמבולנס".

אלא שהאמבולנס שטיפל בנהג הגיע מלווה בכוח צבאי שהבהיל את החסידים, חלקם נערים, והם נמלטו לכל עבר. "לנו זה לא ממש הפריע", אמר יצחק, "הכפר נמצא בשטח B שבו מותר לישראלים לשהות כך שהם לא יכולים לעשות לנו כלום. אחרי שהנהג פונה, המשכנו ונכנסנו לכפר עוורתא כדי להתפלל בציון הקבר של איתמר ואלעזר, הבנים של אהרון הכהן".

"בדרך כלל הכל עובר חלק"

בצבא לא אוהבים, בלשון המעטה, את הכניסות הפיראטיות של חסידי ברסלב לקברי הצדיקים וטוענים כי הכניסות מסכנות לא רק את המתפללים אלא גם את הכוחות. החסידים מצדם דוחים את הטענות. "הייתי באירוע שבו נהרג בן יוסף לבנת בקבר יוסף (בחודש אפריל השנה. י"ב) ואני יכול להעיד שעד שהצבא הגיע לשם זה לקח יותר משעה", ציין יצחק, "אתם שומעים רק על האירועים החריגים אבל אנחנו נכנסים מדי שבוע לכפרים ושום דבר לא קורה. הכל עובר חלק". הוא הודה כי מדובר בחוויה מסוג שונה אבל המטרה, לטענתו, מקדשת את האמצעים. "נכון שיש בזה משהו הרפתקני אבל אנחנו לא עושים את זה כדי להיות גיבורים. להיות בקברו של צדיק זה אור, אתה מרגיש שאתה מתפלל על קבר של צדיק ומבקש ממנו שיושיע את עם ישראל".

לטענת יצחק, פעילות המתפללים איננה מסכנת איש והיא הכרחית לקיומו של עם ישראל. "בזכות התפילות שלנו עם ישראל ניצל. רק בשבוע שעבר הייתי בקבר יוסף והפלסטינים שראו אותנו בירכו אותנו בברכת 'בוקר טוב'. כשנכנסנו לכפר עוורתא השכנים עשו לנו שלום. הם מבדילים בין מתפללים לבין הצבא".

בני מחלב, מראשי אגודת יסוד עולם שיוזמת כניסות לקברים קורא לצה"ל לשוב ולאשר כניסות נרחבות לכפרים. "מצער שכניסה קבועה לקבר של יהושע בן נון בוטלה על ידי צה"ל ברגע האחרון". לטענתו, חוסר שיתוף פעולה מצד גורמי הביטחון הוא שמביא מתפללים לנסות ולהסתנן לאתרים ללא תיאום וליווי, "הביטול הביא לכניסה האחרונה וחבל שבשל כך שוב התעוררנו לאירוע כואב ולא מתוכנן לשני הצדדים. אם לא יחדשו את הכניסות כנראה שהכניסות הללו יתפשטו למקומות נוספים".

עוד בנושא:
יידוי אבנים בקבר יהושע בן-נון: יהודי נפצע בינוני
הרב הראשי: "לאפשר יותר ביקורים בקברי צדיקים"
תקרית ירי סמוך לקבר יוסף בשכם: הרוג ו-3 פצועים

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully