וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודה פרטית ו"קשר עם הבוחר" ברוסיה - הוצאות המפלגות

פנחס וולף

3.11.2011 / 16:00

רע"מ הוציאה 5,000 שקלים לרכישת מגני הוקרה עבור המשתתפים במשט לעזה, בקדימה ערכו סעודה במחיר "צנוע" של 950 שקלים לאיש - הכל במימון משלם המסים. מבקר המדינה חושף לאן הלך הכסף

על רקע המחאה החברתית, מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מפרסם היום (חמישי) דו"ח על הוצאות סיעות הכנסת מכספי מימון מפלגות. הדו"ח מתייחס אמנם לתקופה שקדמה לפרוץ המחאה החברתית, אך הוא חושף כיצד "חגגו" סיעות הכנסת על חשבון הציבור, בעוד שהציבור עצמו, שממנו נלקחים אותם כספים, נאנק תחת עול המסים ויוקר המחיה.

הדו"ח מתייחס לתקופה שבין תחילת הכנסת הנוכחית ועד סוף שנת 2010 וחושף ליקויים בהתנהלות הסיעות: בונוסים מנופחים שסיעות שילמו, סעודת "שבע ברכות" לרגל נישואי בתו של יו"ר ש"ס השר אלי ישי, סעודות סיעתיות מנקרות עיניים של קדימה והליכוד, מימון "זמר בית" ל"ישראל ביתנו", טיסה לחו"ל של יו"ר המפלגה, השר אביגדור ליברמן ושל יו"ר מפלגת רע"מ-תע"ל, ח"כ אחמד טיבי, מתנות לחתונות שח"כ טאלב א–סנע (רע"מ-תע"ל) הוזמן אליהן. ואולי חמור אף יותר – רכישת מגני נחושת עבור משתתפים במשט ספינת ה"מרמרה" לעזה על ידי אותה סיעה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנתונים המתפרסמים בדו"ח מראים כי באותה תקופה, "קדימה" ערכה ארוחה עבור חברי הסיעה ובני זוגם. העלות ל- 60 מוזמנים הייתה 57 אלף שקלים, כלומר 950 שקלים למוזמן. סיעת "הליכוד" ערכה ארוחה צנועה יותר ושילמה 44 אלף שקלים עבור 120 מוזמנים (ככל הנראה בערב גיבוש לחברי הקואליציה) – 366 שקלים עבור כל מוזמן. שתי הסיעות טענו כי האירועים נועדו לחזק ולשמר את יחסי העבודה של חברי הסיעה בינם לבן עצמם ובינם לבין השותפות הקואליציוניות.

סיעת ש"ס מימנה אירוע פרטי ליו"ר המפלגה, השר ישי – 20 אלף שקלים הושקעו בסעודת שבע ברכות לרגל נישואי בתו. הסיעה טענה כי זהו אירוע שאליו הוזמנו חברי סיעה רבים ומשום כך הוא אירוע של הסיעה, ולא אירוע פרטי. "אני סבור כי אין זה ראוי שסיעות יממנו מכספי המימון הממלכתי אירועים כגון אלה", כתב המבקר בהתייחסו לחגיגות של הליכוד, קדימה וש"ס. לדבריו, "גם אם נניח שניתן לעשות שימוש בכספי המימון להוצאות ארגון של חברי הסיעה (ללא בני זוג ומכובדים נוספים), הכוללות כיבוד קל, לא יעלה על הדעת כי אלה יכללו הוצאות כה מופרזות וראוותניות. אני שב ומדגיש כי ראוי שהסיעות ינהגו בחסכון ובריסון בשימוש בכספי ציבור".

29 אלף שקלים למתנות לחתונות

יו"ר ישראל ביתנו, השר ליברמן, ובעלי תפקידים נוספים במפלגה טסו לחו"ל, בעיקר למדינות חבר העמים לשעבר, בעלות כוללת של 44 אלף שקלים, על חשבון כספי מימון מפלגות. לטענת "ישראל ביתנו", הנסיעות היו נחוצות לשמירת קשר עם בוחרים פוטנציאלים. המבקר, שכבר העיר למפלגה בעבר על נוהג זה, קובע כי אמנם חל צמצום הוצאות בנושא לעומת הדו"ח הקודם, אך מימון הנסיעות צריך להיפסק לחלוטין.

ח"כ אחמד טיבי, ובכירים במפלגתו – רע"מ-תע"ל – גם בזבזו כספים על טיסות לחו"ל, רק שטיבי טס למצרים ולירדן. "מדובר בקיום ישיבות ודיונים הקשורים לפעילות הסיעה בכנסת ובעזרה לסטודנטים הלומדים באותן ארצות", טענה הסיעה. אלא שהמבקר לא קיבל את התירוצים של ישראל ביתנו ושל רע"מ-תע"ל. לדבריו, "הוצאות אלה אינן עולות בקנה אחד עם הגדרת 'הוצאות' בחוק המימון ותכליתו. לפיכך אין הצדקה לכך שנסיעות לחו"ל ישולמו מכספי המימון הממלכתי".

ח"כ טאלב א-סנע הוא נציגה היחיד של "מד"ע", אחת משלוש המפלגות המרכיבות את רע"מ-תע"ל ולכן מקבל מימון נפרד, בכנסת. סיעתו שילמה לא פחות מ-29 אלף שקלים בתקופה אותה בחן הדו"ח עבור מתנות לחתונות שמנהיגי הסיעה הוזמנו אליהן. מבקר המדינה לא קיבל את התירוץ שלפיו מדובר בהוצאה מקובלת לשמירת קשר עם פעילי ובוחרי הסיעה. "יש לראות בחומרה הענקת מתנות או טובות הנאה אישיות מכספי ציבור", קבע לינדנשטראוס. "הענקת מתנות לאירועים מכספי המימון הממלכתי מעוררת חשש לניסיון להשפיע על אופן ההצבעה של מקבלי המתנות באמצעות תשלומים ישירים המשולמים להם על ידי הסיעה".

אבל אולי אחת ההוצאות המרגיזות ביותר נרשמה לזכות סיעת רע"מ, של חברי הכנסת אברהים צרצור ומסעוד גנאיים. הסיעה רכשה ב- 5,000 שקלים מגני נחושת לשישה פעילים שהיו מעורבים במשט ה"מרמרה" ב-2010.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"זמר בית" ב- 150 אלף שקלים

והיו בזבוזים נוספים מכספי מימון מפלגות: "ישראל ביתנו" שכרה את שירותיו של הזמר אריק סיני בעלות חודשית של 10,000 שקלים (בסך הכל 150 אלף שקל לתקופה שבחן הדו"ח), למה שהיא הגדירה "מתן שירותי הסברה". "קדימה" העסיקה יועץ אסטרטגי בענייני הסברה ומגזרים, אלא שאותו יועץ לא העביר דו"חות שבועיים, כפי שחייב היה לעשות, על פעילויותיו. "על הסיעות להקפיד לנהוג על פי ההנחיות, לשמור בידיהן כל תיעוד בגין ההוצאות שהוציאו והפעילות הנעשית עבורן, לרבות דו"חות בגין ביצוע פעילות והיקפה", נכתב בדו"ח.

בנוסף, מספר סיעות שילמו בונוסים מנופחים בגין דו"ח חיובי ממבקר המדינה. סיעות קדימה, הליכוד והעבודה (בתקופה בה אהוד ברק כיהן כיו"ר המפלגה), שילמו בונוסים שמנים במיוחד: קדימה "ניצחה" ושילמה לא פחות מ- 249 אלף שקלים, מרבית הסכום למשרד רואי חשבון וסכום קטן יותר לרואה חשבון שליווה את הניהול הכספי של המפלגה בבחירות; סיעת הליכוד שילמה 240 אלף שקלים כבונוס למשרד רואי חשבון שערך עבורה את הדו"ח הכספי עבור משרד מבקר המדינה; והעבודה שילמה 111 אלף שקלים כבונוס. מבקר המדינה רואה בתשלומי הבונוסים טעם לפגם. "אין הצדקה לשלם תמורה נוספת המותנית בקבלת דו"ח חיובי ממבקר המדינה", הוא קבע. "הסכמה על תשלום כאמור היא פסולה".

שלוש סיעות השקיעו כסף רב גם בחלוקת תרומות: קדימה הוציאה 243 אלף שקלים לחלוקת חבילות מזון לניצולי שואה, ש"ס ותע"ל (של ח"כ טיבי) מימנו חלוקת ילקוטים בעלות של 49 ו- 60 אלף כל סיעה. לדברי לינדנשטראוס, "אמנם עזרה לניצולי שואה ולנזקקים הינן מטרות חשובות וראויות כשלעצמן ועזרה זו ראויה בוודאי מתקציבי המדינה שנועדו לכך, אך כספי מימון המפלגות לא נועדו להגשמת מטרות אלו, אלא לשמירה על האפשרויות הדמוקרטיות של הסיעות בישראל לפעול לארגון פעילות מפלגתית, להסברה, לתעמולה ולקשר עם הציבור". בנוסף, טען המבקר, חלוקת התרומות פוגעת בעיקרון השוויון.

בשל ההתייחסות המופקרת לכספים, קרא לינדנשטראוס להבהיר את המותר והאסור בחקיקה, זאת "נוכח ריבוי המקרים בהם סיעות שילמו מכספי ציבור הוצאות החורגות מתכלית הוראות החוק ונוכח חומרת הממצאים, כפי שהעלתה הביקורת, ונוכח הפסול הערכי בתשלום הוצאות שאינן עומדות בתכלית החוק ומטרותיו מכספי המימון הממלכתי על חשבון הקופה הציבורית".

דו"ח בעייתי לקדימה

אם בנושאים בעייתיים ידעו הסיעות להיות "נדיבות" בבזבזנותן, הרי שלדברים שהן מחויבות להוציא עליהם כסף, הן לא מצאו את התקציב המתאים. כך, למשל, המבקר קובע כי הליכוד וקדימה לא העבירו לחברי ועדות הקלפי בבחירות האחרונות את מלוא התשלום שהיו מחויבות להעביר על פי מה שקבעה ועדת הבחירות המרכזית. קדימה ניכתה 75 שקלים מתשלום לכל חבר ועדת קלפי מטעמה. הסכום הגיע לחצי מיליון שקלים שהמפלגה חסכה על חשבון העובדים שהיא שכרה. הכספים ניתנו לה מוועדת הבחירות המרכזית בדיוק למטרה זו. בליכוד נוכו 25 שקלים מהתשלום לכל חבר ועדת קלפי מטעמה, כך שמפלגתו של ראש הממשלה חסכה בסך הכל 75 אלף שקלים.

אלא ששתי הסיעות "שכחו" להזכיר בדיווח לוועדת הבחירות המרכזית את הניכוי שנעשה ממשכורות חברי ועדת הקלפי, וכך הן זכו לקבל את מלוא התשלום עבור אותם עובדים. "יש לראות בחומרה דיווח זה, שיש בו משום הטעייה של ועדת הבחירות המרכזית", קבע המבקר. "החוק אמנם אינו מקנה למבקר המדינה סמכות להטיל על הסיעות האמורות סנקציה בגין פעולתן זו, אולם אני סבור כי אין זה ראוי שהסיעות ייהנו מפירות אי-מילוי התקנות שנקבעו ועל כן עליהן להעביר את הכספים שנוכו חזרה לאוצר המדינה".

בסופו של דבר, הדו"ח הכספי של 15 מתוך 17 סיעות הוא חיובי. הדו"חות של "קדימה" ו"ארץ ישראל שלנו", של ח"כ מיכאל בן ארי, יצאו בעלי רבב, בשל העובדה שהמפלגות לא ניהלו את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה. על פי דו"ח המבקר, הדו"ח הכספי של קדימה לא היה שלם ולא כלל את כל הכנסותיה והוצאותיה. "הביקורת העלתה כי הסיעה העבירה לחשבונות הבנק של נותן השירות סך של כ-12.7 מיליון שקלים לצורך ביצוע התשלומים מבלי שדרשה לקבל ביטחונות מתאימים מנותן השירות", קבע המבקר בין היתר.

תגובות

עם פרסום הדו"ח נמסר ממפלגת קדימה, כי "קדימה נקטה מיוזמתה, כבר לפני זמן, פעולה אמיצה, דרסטית וחסרת תקדים בפוליטיקה הישראלית, וחקרה בעצמה את אנשיה, חשפה ממצאים קשים על התנהלות גזבר המפלגה והעבירה את הממצאים למבקר המדינה ולמשטרה שפתחה בחקירה. ההוצאות הבלתי סבירות, גם לדעתה של לבני, שהוצאו, דוגמת ארוחת הערב הסיעתית והתקשרויות בעייתיות החשודות בפלילים עם גורמי חוץ, נחקרות ומטופלות כעת בעקבות פניית יו"ר המפלגה ועל ידי משטרת ישראל. התנהלות קלוקלת זו של גזבר המפלגה היא הסיבה לדו"ח הלא חיובי של קדימה. יו"ר קדימה לבני מובילה מזה זמן ממושך את תהליך הניקוי המתבקש במפלגה ולראייה - כתוצאה מהליך נחרץ ומהיר זה - חסכה המפלגה סכום של למעלה מ- 13 מיליון שקלים מאז הבחירות?".

מהליכוד נמסר, כי "מדובר בארוחה שנערכה ערב ראש השנה אשתקד בבית ראש הממשלה לכל חברי הקואליציה ובנות זוגם. מכיוון שמדובר באירוע פוליטי הוא מומן על ידי המפלגה. מדובר בהוצאה שכלולה במסגרת חוק מימון המפלגות". בהתייחסם לניכוי משכורות מחברי ועדות קלפי, אמרו בליכוד כי הדבר היה נהוג במשך שנים וכי זו פעם ראשונה שמבקר המדינה מעיר על כך. לדבריהם, הלקחים יופקו לפעם הבאה.

מישראל ביתנו נמסר: "אנו שמחים כי מבקר המדינה לא מצא כל פגם מהותי בהתנהלות ישראל ביתנו במערכת הבחירות. בעניין חלקו של הזמר אריק סיני בקמפיין ישראל ביתנו, הדברים המופיעים בדו"ח הם תמוהים: אריק סיני היה חלק אינטגרלי מהקמפיין, ליווה את תשדירי הבחירות בקולו ובפעילויות רבות נוספות שגם היום עדיין נמצאות באתר המפלגה". בנוגע לנסיעות לחו"ל, נמסר מהמפלגה: "חלק מהותי מפעילותה של ישראל ביתנו למען בוחריה הוא מול מדינות המוצא של אותם אנשים. הנסיעות לאותן המדינות היו לטובת טיפול באותם עניינים מול גורמים ממשלתיים, וחיזוק הקשר עם סניפי ישראל ביתנו ברחבי העולם ופעילויות נוספות שהן חלק בלתי נפרד מפעילות מפלגה אשר לה מצביעים רבים בקרב אוכלוסיית העולים".

מש"ס נמסר בנוגע לסעודת "שבע ברכות" לבתו של השר ישי: "מדובר באירוע מפלגתי שאינו מהווה תחליף להוצאה פרטית, כאשר ליו"ר ומשפחתו לא הייתה כל נגיעה באופיו ובתכניו. כל משתתפי האירוע היו נציגי התנועה מרחבי הארץ שניצלו את האירוע למפגש מקצועי עם היו"ר. למשרד המבקר הועברו כל רשימת הנוכחים באירוע והודגש כי דומה האירוע לציון יום הולדת לעובד בנוכחות עובדי משרדו בלבד". ביחס לחלוקת הילקוטים לנזקקים, נמסר: "הלוואי ומדינת ישראל הייתה נותנת מענה לכל מכאובי החברה בישראל וש"ס לא הייתה נאלצת לעשות זאת במקום המערכות בישראל".

יו"ר מד"ע, ח"כ א-סנע אמר בתגובה לממצאים, כי "הדו"ח חיובי פרט להערה שולית בעניין מתנות לחברי המפלגה לרגל שמחות והצלחה בבחירות. ההערה תילקח בחשבון בעתיד".

יו"ר רע"מ, ח"כ אברהים צרצור מסר, כי "הפקידים של מבקר המדינה באו כהרגלם, עשו בדיקות לאלפי פרטים ומצאו את הפרט הזה בנוסף לשני פרטים קטנים. זומנו לפגישה עם המבקר ואמרתי לו: תביאו לי רשימה הכוללת את הדברים המותרים והאסורים לשימוש מכספי מימון מפלגות, ואם זה נמצא ברשימות – אני הראשון שאודה שטעינו. המבקר אמר שם שמה שאני אומר נכון במאה אחוז ואמר לפקידיו להכין מסמך עם מה מותר ומה אסור ולשלוח לכלל המפלגות שיוכלו לנהוג בהתאם. אני משוכנע שמה שעשינו כשר לחלוטין".

ממפלגת העבודה נמסר, כי "מפלגת העבודה מברכת ומאמצת המלצות הדו"ח החיובי. הסיעה כבר אימצה את ההמלצה היחידה שקיבלה המפלגה בדו"ח הלכה למעשה. בתקופת הבחירות המקדימות שנערכו לאחרונה במפלגה, ואשר במסגרתן לא שילמה המפלגה כל בונוס לאף בעל תפקיד או נותן שירותים בעבור הצלחה בתפקיד או בעקבות דו"ח חיובי זה או אחר. להבדיל מהליכוד, קדימה וישראל ביתנו המנותקים מרוח הציבור ומככבים בדו"ח בשלל בונוסים, ארוחות פאר, גיבושונים ושימוש ב'זמרי בית' ההתנהלות האחראית של מפלגת העבודה שונה בתכלית ותהיה הדוקה עוד יותר בעתיד. יודגש כי ההערה בדו"ח נוגעת לתקופת כהונתו של אהוד ברק כיו"ר המפלגה".

מתע"ל נמסר בתגובה, כי "מדובר בנסיעות של מספר בכירי התנועה לפעילות הקשורה בסטודנטים הערבים בירדן בעיקר. יש 7000 סטודנטים ערבים מישראל בירדן , ומאות מהם נשלחו ע"י תעל והפעילות בקרבם היא פעילות פוליטית לגיטימית, תע"ל פעילה ביותר בקרב סטודנטים אלה ועל כן פעילות זו תימשך כי היא הכרחית כלפי ציבור יעד חשוב זה".

ואילו מתנועת "ארץ ישראל שלנו" נמסר: "הליקויים והפגמים עליהם מצביע המבקר הם ליקויים טכניים של מפלגה חדשה. מכל מקום, נלמד את הדו"ח, נפנים אותו ונתקן את הליקויים".

עוד על מבקר המדינה:
"מחדלים במינויי משרות האמון במשרד ראש הממשלה"
לינדנשטראוס: טיוטת הדו"ח על הרפז תפורסם בקרוב
טיוטת הדו"ח על האסון בכרמל נשלחה: "שורת מחדלים"

לפניות לכתב:
pinhaswolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully