וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתח בימין: המדינה תודיע היום על פירוק מאחזים

יהושע בריינר

1.11.2011 / 9:30

הפרקליטות צפויה למסור היום את הודעתה ובה עדכון של משרד הביטחון בנוגע להיערכות לקראת הריסתם של שבעה מאחזים. בימין עוד תולים תקוות בוועדה שהקים ראש הממשלה לבחינת הכשרתם

פרקליטות המדינה צפויה למסור היום (שלישי) לבג"ץ את הודעתה ובה יעדכן משרד הביטחון על היערכותו לקראת הריסתם של שבעה מאחזים בגדה המערבית. מדובר בתגובה לשתי עתירות, שהעיקרית שבהן הוגשה על ידי תנועת "שלום עכשיו" בשנת 2007 והיא נוגעת לשישה מאחזים, אשר חלקם נבנו, לטענת העותרים, על קרקע פלסטינית פרטית. יש לציין, כי המנהל האזרחי אישר כי אכן מדובר בקרקעות פלסטיניות פרטיות וכבר הוציא להם צווי הריסה, אך מעולם לא ביצע אותה. בעתירה נוספת, שהוגשה על ידי ארגון "יש דין", צפויה המדינה להשיב מה בכוונתה לעשות בנוגע למאחז עמונה הסמוך להתנחלות עפרה. בהודעת העדכון האחרונה הודיעו נציגי משרד הביטחון כי עד לסוף השנה הנוכחית יהרסו את ששת המאחזים, אולם בג"ץ הורה למדינה למסור עד היום, ה-1 בנובמבר, הודעת עדכון בנושא.

העתירה הראשונה נוגעת, כאמור, למאחזים מרכזיים בגדה המערבית, אשר המתנחלים טוענים כי אדמותיהם אינן שייכות לפלסטינים. מדובר במאחזים גבעת אסף, מאחז מרכזי הסמוך לבית אל ובו מתגוררות 30 משפחות, מצפה יצהר שפינויו עשוי להביא להסלמה באזור השומרון, גבעת הדגל, מצפה לכיש, מעלה רחבעם וגבעת הרואה.

על פי ההערכות, המדינה תנסה להימנע מהריסת המאחזים, שכן הדבר עלול לסבך את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולהביא לסכנת פירוק הקואליציה. גם בארגוני השמאל מעריכים כי גם אם המדינה תדבק בהודעת העדכון על עמדתה, לפיה המאחזים ייהרסו עד סוף השנה, הם מתקשים להאמין כי בתוך 60 יום תעמוד המדינה בהבטחתה לבג"ץ.

עם זאת, בימין תולים תקוות רבות בוועדה שהקים ראש הממשלה לפני כשלושה שבועות לבחינת המאחזים ומקווים כי היא תדחה את הגזירה וכי המדינה תודיע שבשל הקמת הוועדה, יש לבחון את כלל חוקיות המאחזים המדוברים. עם זאת, בפרקליטות המדינה הבהירו כי הוועדה תעסוק אך ורק במאחזים שעניינם אינו נידון בבג"ץ.

כאמור, לפני מספר שבועות הורה ראש הממשלה על הקמת "צוות עוקף פרקליטות ומנהל אזרחי" שיבחן את הכשרת המאחזים. מדובר בניסיון לגייס משפטנים הנמצאים בקונצנזוס הישראלי, כדי לבדוק את הנושא. בחודש פברואר השנה הוחלט שהמדינה תהרוס את כל המאחזים היושבים על קרקע בבעלות פלסטינית פרטית וכעת מדובר על ניסיון להכשיר שטחים שבמחלוקת. למעשה מדובר בבחינה מחודשת של "דו"ח טליה ששון", שיזם ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון בשנת 2001, לאחר שהופעל עליו לחץ בנושא. הציפייה כעת היא שצוות המשפטנים יגיש המלצות בעלות תוכן הפוך להמלצות ששון.

עוד בנושא מאחזים ביהודה ושומרון:
ארה”ב: התכנית להכשרת מאחזים פוגעת במאמצי השלום
נתניהו נכנע ללחץ: בוחן הכשרת מאחזים בגדה
בג”ץ הורה לפנות מאחזים? לבנת מנסה להכשירם

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully