וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליטו של וינרוט: להיזהר בהאשמת עורך דין בכיר

גלעד גרוסמן

31.10.2011 / 18:26

קולות רבים בעולם המשפט הסכימו כי זיכויו של עו"ד יעקב וינרוט מעבירות של שוחד והלבנת הוד מצריך בדק בית בפרקליטות. "זה זיכוי מהדהד, גם משפטית וגם תקשורתית"

"צריך לשקול היטב לפני שמגישים כל כתב אישום, ודאי כאשר מדובר בכתב אישום נגד עורך דין בכיר" - כך אמר היום (שני) פרופ' דוד ליבאי, פרקליטו של יעקב וינרוט, בעקבות זיכויו הבוקר של פרקליט הצמרת מעבירות של שוחד והלבנת הון. ליבאי לא לבד: למסקנה הזו הצטרפו היום שורה של משפטנים.

משפט וינרוט - כותרות אחרונות
עורך הדין יעקב וינרוט זוכה מכל האישומים נגדו
וינרוט לאחר הזיכוי: ”מודה לאלוהים שהסיוט נגמר”

עורך דין יעקב וינרוט בהכרעת הדין במשפטו, אוקטובר 2011. דרור עינב
"לשקול היטב לפני כל כתב אישום, ובוודאי כזה נגד עורך דין בכיר". ליבאי עם מרשו וינרוט, היום/דרור עינב

"אני חושב שראוי שאנשי הפרקליטות ישבו יחד עם היועץ המשפטי לממשלה, וידונו במשמעות של הזיכוי הזה", אומר פרופ' אמנון רובינשטיין, שוינרוט היה עוזרו באוניברסיטת תל אביב בשנות השמונים. "עצם העמדה לדין היא חצי משפט, מכיוון שזה גורם להוצאות גדולות לנאשם ולמדינה. צריך לבדוק אם מדיניות הפרקליטות בנוגע להעמדות לדין דורשת שינוי בעקבות הזיכוי".

"הזיכוי מעלה ספקות לגבי ההעמדה לדין"

"הזיכוי מעורר ספקות לגבי שיקול הדעת בעצם ההעמדה לדין", הצטרפה ד"ר מיכל טמיר, מרצה בכירה ומומחית לסדר דין פלילי במכללת שערי משפט. "זיכוי זה דבר טבעי במשפט פלילי, ולא בכל מקרה שבו אדם מזוכה הפרקליטות טועה. אולם במקרה הזה לא צצה הגנה שהפתיעה את התביעה. התביעה ניסתה לבנות תיק על ראיות נסיבתיות. בתיקים נסיבתיים, הנאשם נותן הסבר אלטרנטיבי לנסיבות. במקרה הזה, החלופה שהציג וינרוט הוצגה כבר בשימוע, ובכל זאת התביעה החליטה להעמידו לדין. המבחן להעמדה לדין הוא שהפרקליטות סבורה שיש סיכוי סביר להרשעה. הזיכוי במקרה הזה מעלה תהיה אם אפשר היה לומר זאת".

"דיברו מזה שנים על הקמת פורום בפרקליטות שיפיק מסקנות, בעיקר מזיכויים. זהו זיכוי מהדהד גם תקשורתית וגם משפטית. אם הולכים להקים פורום כזה, זה תיק ראוי להתחיל בו", סבורה פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, עורכת הדין רות דוד. "בפרקליטות צריך לבדוק את הכרעת הדין, ולבדוק את עצמם. צריך להסיק מסקנות, אבל לא אישיות", היא מדגישה. לדברי דוד, הפרקליטות צריכה ללמוד מהזיכוי לגבי תיקים עתידיים. "לא פשוט להגיש כתב אישום, כי אתה חושב על הנאשם ומה זה הולך לעשות לחיים שלו, ועל וינרוט זה ניכר במיוחד", היא אומרת.

עורכת הדין דוד מדגישה כי במרבית כתבי האישום שהפרקליטות מגישה באשמת שוחד מושגות הרשעות, וכי "השאיפה שבכל תיק תהיה הרשעה לא נכונה ולא ראויה. הפרקליטות מגישה כתבי אישום תחת חובות כבדים, היא לא יכולה להגיש בכל דבר שנראה לה. היא צריכה להיות משוכנעת שיש חומר להרשעה ושהקונספט נכון". לדבריה, "אני שמחה בכל זיכוי, וככה הרגשתי גם כשהייתי בפרקליטות. בפרקליטות לא תאבי הרשעות. כל מי שמזוכה יבורך. בפרקליטות לא רודפים אחר אנשים, לא מסמנים מטרה ובונים סביבה תיק, אבל יכול להיות ששוגים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully