וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבר העט היהודי של קדאפי נחשף: בן 81 מניו יורק

ה"ניו יורק פוסט" הביא את סיפורו של לואיס שלמוביץ', בעל חנות פרחים בגמלאות, שהתכתב עם הרודן הלובי במשך שנים. השנה, אחרי נתק ארוך, ניסה לשכנעו להיעתר לדרישות עמו - אך לא נענה

מועמר קדאפי מת, וחבר העט שלו - פנסיונר יהודי בן 81 מניו יורק - לא זכה להיפרד ממנו כיאות. העיתון "ניו יורק פוסט" מביא היום (שני) את סיפורו של לואיס שלמוביץ', בעל חנות פרחים לשעבר, שעמד בקשר מכתבים עם שליט לוב מאז שנות ה-60, ובמשך השנים צבר עשרות מכתבים ותמונות חתומות של הרודן. "הוא היה חבר טוב", אמר שלמוביץ' ללא היסוס לכתב הצהובון. "זה היה מאוד נחמד מצדו להקדיש זמן ולכתוב לי חזרה, היות שאני לא מישהו מיוחד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לואיס שלמוביץ' עם מכתביו ותמונותיו של קדאפי, בכתבת ה"ניו יורק פוסט"/מערכת וואלה!, צילום מסך

קדאפי לא היה חבר העט היחיד של שלמוביץ', שהתחביב שלו הוא החלפת מכתבים עם אישים שונים - מנשיא ארה"ב לשעבר הארי טרומן ועד מנהיג המהפכה באירן, האייתוללה חומייני. את מכתבו הראשון לקדאפי כתב זמן קצר לאחר שעלה לשלוטן בלוב, ב-1969.

"במכתב בירכתי אותו על היותו מנהיג לוב בחדש, ואיחלתי לו עוד שנים רבות בשלטון", סיפר שלמוביץ'. "בסוף, ציינתי שאהיה אסיר תודה אם ישלח לי תמונה אישית שלו, שאוכל להוסיף לאוסף המזרח התיכון שלי". כעבור כחודש קיבל בדואר תמונה של קדאפי, בצירוף פתק תודה על "מכתבו הנחמד". כך נולדה ידידות ארוכת שנים.

"כאבי ראש" מה-CIA

לדברי שלמוביץ', התכתובת גרמה לו לא פעם ל"כאבי ראש" מכיוון סוכנות הביון המרכזית, CIA, שסוכניה באו לתשאלו כמה פעמים בגלל התכתובת עם קדאפי, כמו גם זו עם חומייני. עם זאת, לדבריו, אחרי שהבינו שמדובר בתחביב ותו לא, הניחו לו.

"שמרנו על קשר מכתבים", סיפר. "שלחתי לו ברכות לחגים וכתבתי לו על עמדותיי השונות לגבי ארה"ב וישראל. הסברתי לו שמדינת ישראל לעולם לא תחולק כי היא ביתו הלאומי של העם היהודי". קדאפי השיב על כך במכתב בן שני עמודים ב-1981, בו קבע כי "אמריקה מפעילה טרור נגד הפלסטינים כשהיא מספקת נשק לישראל".

את התגובה הזו לא לקח שלמוביץ' באופן קשה, ואת הקשר עם קדאפי החליט לבסוף לנתק רק ב-1988, כשהוכח שלוב עומדת מאחורי פיצוץ מטוס פאן-אם בלוקרבי, בו נהרגו 270 בני אדם. "קדאפי ביצע פשעים נגד האנושות", הסביר. "לא רציתי יותר שום קשר עמו, אז נסוגתי".

ואולם, לפני כחצי שנה, לאחר שהחלה ההתקוממות בלוב, החליט שלמוביץ' לבדוק שוב מה העניינים עם ידידו הוותיק. "כתבתי לו במכתב, 'אם לא תדאג לאנשים שלך, בסוף הם ידאגו לך'". תשובה הוא לא קיבל, והמכתב הוחזר אליו מבלי שנפתח. כעבור כמה חודשים, נלכד קדאפי ונהרג. "הרגשתי רע לגבי הצורה שהוא נשחט", אומר שלמוביץ'. "הם באמת הכניסו לו. אבל זאת הפוליטיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully