וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת המעבר בלוב: איתרנו נשק גרעיני במדינה

לדברי מחמוד ג'יבריל, בקרוב תימסר הודעה נוספת מסוכנות האטום של האו”ם. ייתכן שכוונתו לנשק כימי "משודרג". ב-2003 טען מועמר קדאפי כי בכוונתו להתפרק מנשק גרעיני

ראש ממשלת המעבר הזמנית של לוב, מחמוד ג'יבריל, טען אמש (ראשון) כי במדינה "אותר נשק גרעיני". דבריו צוטטו בשידורי הטלוויזיה של אל-ערביה. ג'יבריל, ששימש לצד מוסטפה עבד אל-ג'ליל כמנהיג המורדים, שהפילו את המשטר הקודם, אמר עוד כי "בימים הקרובים" ימסרו פקחים של סוכנות הגרעין של האו"ם מידע נוסף בנושא. פקיד אחר בממשלת המורדים אמר כי אותרו במרכז לוב ובדרומה מצבורים של "נשק כימי ובהם אורניום מועשר ואורניום מדולל".

במערב אין מגיבים לפי שעה לדיווח. קודם לכן, דיווחה רשת אל-ג'זירה כי הסתיימה הריסתו של מתחם באב אל-עזיזייה בטריפולי, מעונו המבוצר של קדאפי ושל בני משפחתו. ייתכן שבמקום נמצאו ממצאים שונים, שהביאו את ג'יבריל להכרזה לפיה אותרו חומרים, המצביעים על נוכחותם בלוב של כלי נשק אסורים לשימוש. לא ברור מהכרזתו של ג'יבריל אם מדובר בראשי קרב, או רק ברכיבים שנועדו לסייע בפיתוח נשק להשמדה המונית. יצוין כי בשבוע שעבר הודיעה מועצת המורדים כי איתרה שרידים של נשק כימי והצהירה כי תעבירו לידי גורמי פיקוח בינלאומיים.

בסוף 2003, ברקע לכידתו של סדאם חוסיין, הודיע מועמר קדאפי, מי ששלט בלוב עד לפני כמה חודשים והוצא להורג לאחרונה, כי הוא מוותר על מאמציו להצטייד בנשק גרעיני, ומעוניין לשפר את יחסיו עם האו"ם. פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית באו לטריפולי, אחרי שקדאפי התוודה שבמשך השנים ניסה לפתח בחשאי אמצעים לפיתוח פצצה גרעינית. גופי המודיעין בישראל ובעולם כולו הוכו בתדהמה, מאחר שלא חשדו בפיתוח נשק גרעיני בלוב, ולא השקיעו מאמצים בהשגת מודיעין על מאמציו של קדאפי בנושא.

עם נפילת משטרו של קדאפי, התעורר חשש במערב מזליגת מאגרי הנשק העצומים שלו לגורמי טרור. בין היתר דווח עד כה על טילים נגד-מטוסים שהוברחו לסיני, ועדיין לא ברור היכן נמצאים כל מאגרי הנשק הכימי שהיו ברשות המשטר הקודם.

(עידכון ראשון: 22:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully