וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי חדש עשוי להיווצר בקנריים - ומחפשים לו שם

זה שלושה שבועות מתפרץ הר געש תת-ימי סמוך לאחד האיים שלחופי אפריקה. הלבה המצטברת הולכת ומתקרבת לפני המים, ומעליהם כבר ניתן לראות בועות גז, ענן עשן גדול - ואלפי דגים מתים

זה שלושה שבועות נמשכות התפרצותו של הר געש תת-מימי שהולך ונוצר באיים הקנריים, הלבה כבר מתקרבת לפני המים - ובאיים כבר נערכים להיווצרותו הקרובה, ככל הנראה, של אי חדש בארכיפלג השוכן לחופי מערב אפריקה. על פי כתבה נרחבת שפורסמה על התופעה בסוף השבוע ב"דר שפיגל" הגרמני, אף שעדיין לא ברור לחלוטין אם האי אכן ייווצר, תושבי האיים, השייכים לספרד, כבר החלו בדיון לגבי השם שיוענק לו. יותר מ-500 שמות כבר הוצעו, בהם "התגלית", "אטלנטיס" ו"הכי טוב".

פעילות געשית מעלה לבה על פני המים סמוך לאי אל היירו, האיים הקנריים, אוקטובר 2011. Canary Island Government, AP
גז עולה מהמים לחופי האי אל היירו, באזור ההתפרצות/AP, Canary Island Government

רעידות אדמה בלתי פוסקות החלו להיות מורגשות באל היירו, האי הדרומי ביותר בשרשרת, כבר בחודש יולי. בסוף החודש שעבר התחזקו משמעותית, עד כדי כך שהרשויות פינו מביתם כמה עשרות מתושבי האי, מחשש שהר הגעש במרכזו עומד להתפרץ. ב-9 באוקטובר אכן החלה ההתפרצות - הראשונה באיים זה 40 שנה - אך למרבה ההפתעה, לא היה זה ההר באי עצמו, אלא לוע אחר, בעומד הים, שהחל להתפרץ.

הלבה הממשיכה להישפך מהלוע הולכת ומצטברת על קרקעית הים. בסוף השבוע הודיעו מדענים ספרדים כי מיפו את ההר התת-מימי ההולך ונוצר (בין היתר בעזרת צוללת), וציינו כי בשלושה שבועות בלבד כבר הגיע לגובה של כ-100 מטרים מקרקעית הים, הנמצאת בעומק של כ-250 מטרים - כך שנותרו לו עוד 150 מטרים של "טיפוס". קוטרו הוא כ-700 מטרים, ועומק המכתש במרכזו הוא כ-150 מטרים. "מדהים לראות איך מה שהיה פעם עמק תת-מימי הוא כעת חרוט וולקני עם 'לשון' של לבה", הסביר חואן אקוסטה מהמכון הספרדי לאוקיינולוגיה, שערך את המיפוי, בהודעה מטעם המכון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתצלומי לוויין ניתן לראות שענן העשן העולה מהמים כבר גדול יותר מהאי עצמו, אם כי קצב ההתפרצויות הואט מעט בימים האחרונים. המדענים עדיין לא בטוחים אם הן יימשכו די זמן כדי שההר ימשיך להתרומם ויבצבץ לבסוף מתוך המים. מושל האי, אלפידיו ארמס, אמר כי הפעילות הוולקנית "ככל הנראה תימשך עוד זמן מה". אגב, אחת מתופעות הלוואי המצערות של התהליך הוולקני היא מותם של אלפי דגים, אותם ניתן לראות צפים מול חופי האי, לצד בועות הגז המבעבעות ללא הרף מתוך המים.

אל היירו, שהופיע על פני המיים לפני כמיליון שנה, הוא האי ה"צעיר" ביותר בשרשרת. מסיבה זו, מעריכים החוקרים כי יש תחתיו עדיין מאגר גדול במיוחד של מגמה שממתינה להתפרץ, והיא אכן עשויה ליצור אי חדש. עם זאת, רב עדיין הנסתר על הגלוי, והמדענים מזהירים כי בתהליך המתחולל יש גם סכנות רבות. סכנה ריאלית שנשקפת היא סילוני קיטור, לבה וסלעים שיותזו מהמים לאוויר כשהלוע יתקרב לפני המים, ועלולים לפגוע באי עצמו. אך הסכנה הגדולה ביותר, שהחוקרים אומרים כי אין להוציאה מכלל אפשרות, היא התפרצות ענק שתשמיד את האי כולו - בדומה לזו שהעלתה אותו על פני המים מלכתחילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully