וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שידור חי: גזר דינה של ענת קם

גלעד גרוסמן

30.10.2011 / 9:00

בית הדין יכריע במשפטה של מי שהורשעה בהחזקת ומסירת מידע סודי ללא היתר בעת שתפקדה כפקידה בלשכת אלוף פיקוד המרכז. הפרקליטות ביקשה לגזור עליה מאסר ממושך, אך לא את העונש המירבי

(צילום: דניאל בוק)

בית המשפט המחוזי בתל אביב יגזור היום (ראשון) את עונשה של ענת קם, שהודתה והורשעה במסגרת הסדר טיעון בעבירות של החזקת ומסירת מידע סודי ללא היתר. במסגרת ההסדר הסכימה הפרקליטות לא לייחס לקם כוונה לפגוע בביטחון המדינה. פרקליטיה של קם ביקשו שלא להטיל עליה עונש של מאסר בפועל, אלא להסתפק בתקופה בה ישבה במעצר הבית. מנגד, הפרקליטות ביקשה לגזור על קם עונש מאסר ארוך ומשמעותי, אולם לא דרשה את העונש המירבי בגין העבירות –15 שנות מאסר.

עוד באותו נושא:
לקראת אישום? הפרקליטות ערכה שימוע לאורי בלאו
”חוק ענת קם”: האבחנה בין מרגל למוסר מידע סודי
הקלה במעצר ענת קם: תצא 3 פעמים בשבוע מביתה

קם נעצרה לפני כשנתיים בחשד שהעבירה לעיתונאי "הארץ", אורי בלאו, למעלה מ-2,000 מסמכים מסווגים, חלקם בסיווג של "סודי ביותר", שאותם העתיקה בעת ששירתה כפקידה בלשכתו של יאיר נווה, שכיהן אז כאלוף פיקוד מרכז. המסמכים שימשו את הבסיס לכתבה שפרסם בלאו בנובמבר 2008, בה נטען כי בפיקוד המרכז הורו על חיסולים של מבוקשים פלסטינים גם במקרים שבהם ניתן היה לבצע מעצרים, וכי הדרגים הבכירים ביותר בצבא, בהם הרמטכ"ל, אישרו פגיעה בחפים מפשע במהלך החיסולים. בחיפוש בביתה של קם נמצאו מאות מסמכים סודיים שנשמרו במחשבה האישי. בין השאר הם כללו פקודות מבצע מטכ"ליות, פקודות מבצע של פיקוד מרכז ופרטים על פעילות מודיעינית, סדרי כוחות ותרגילי מלחמה. "מדינות אויב חולמות לשים את היד על מסמכים כאלה", אמר ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, עם פרסום הפרשה.

במקור הוגש נגד קם כתב אישום שייחס לה עבירה של מסירת ידיעה סודית בכוונה לפגוע בביטחון המדינה (עבירה שדינה מאסר עולם), ועבירה של איסוף והחזקת ידיעה סודית בכוונה לפגוע בביטחון המדינה (עבירה שדינה עד 15 שנות מאסר). במשך מספר חודשים לאחר הגשת כתב האישום התנהלו מגעים בין הפרקליטות לפרקליטיה של קם, עורכי הדין אביגדור פלדמן ואיתן להמן, בניסיון לגבש הסדר טיעון, במסגרתו כאמור הודתה קם בעבירות קלות יותר. עו"ד להמן אמר לקראת גזר הדין כי הוא מקווה ש"לאור כל הנתונים שהעלנו בפני בית המשפט, שלא את כולם ניתן לפרסם, בית המשפט יתחשב בכך ויסתפק במעצר הבית הממושך שנגזר על ענת, שבקרוב ימלאו לו שנתיים".

במקביל ממתין בלאו להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, האם להעמידו לדין. בתחילת השנה הודיעה הפרקליטות על כוונה להגיש נגדו כתב אישום, לאחר שלטענת הפרקליטות הוא נמנע מלהעביר לידי השב"כ את כל המסמכים שקיבל מקם, כפי שסוכם עמו, אלא מסר 50 מסמכים בלבד.

לטענת הפרקליטות, הפר בלאו באופן בוטה את ההסכם שנחתם עמו, ושיקר לחוקרים. בלאו עזב את הארץ בסמוך למעצרה של קם, ונמנע במשך חודשים ארוכים מלשוב. לפני כשנה נחתם עמו הסכם שהסדיר את חזרתו לארץ, במסגרתו הבטיח להשיב את כל המסמכים ולהיחקר על החזקת המסמכים שקיבל בניגוד לחוק. לפני כחצי שנה נערך שימוע לבלאו, בו ניסו עורכי דינו של בלאו - מיבי מוזר, טלי ליבליך וז'ק חן, לשכנע את נציגי הפרקליטות שאין מקום להעמידו לדין. כמו כן, מספר עיתונאים חתמו על עצומה שלא להעמיד לדין את בלאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully