וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגנטינה: מאסר עולם ל"מלאך המוות הבלונדיני"

28 שנים לאחר נפילת שלטון חונטת הגנרלים, נגזר עונשם של 14 קצינים שהורשעו בפשעים נגד האנושות, בהם אלברטו אסטיס, מפקד מחנה מעצר ידוע לשמצה, שרצח עינה ו"העלים" מתנגדי משטר

בארגנטינה הגיעה הלילה (חמישי) לסיומה סאגה שנמשכה למעלה מ-30 שנה, עם מתן גזר דין מאסר עולם לשורה של קצינים שהורשעו בביצוע פשעים נגד האנושות במהלך שלטון חונטת הגנרלים במדינה בשנים 1976-1983. בין המורשעים בולט קצין הצי אלברטו אסטיס, אחד הסמלים הגדולים של שלטון הגנרלים המוכר בכינוי "מלאך המוות הבלונדיני", שנמצא אחראי לשורת מעשי רצח, עינויים ו"העלמה" של מתנגדי משטר. בין קורבנותיו, בין היתר, היו שתי נזירות צרפתיות, וכן שלוש המייסדות של תנועת זכויות האדם "האמהות של כיכר מאי", שפעלה לאיתור אנשים שהועלמו על ידי השלטונות.

יחד עם אסטיס בן ה-59 נשפטו עוד 14 קצינים לשעבר, שעבדו יחד עמו בבית הספר הטכני של הצי בבואנוס איירס, המוכר בשם "אסמה", בו שכן מתקן העינויים הסודי הגדול במדינה. עשרה מהם נשלחו גם הם למאסר עולם. על ארבעת האחרים נגזרו עונשים בין 18 ל-25 שנות מאסר.

נשות ארגון זכויות האדם "האמהות של כיכר מאי" מתחבקות לאחר שנגזר מאסר עולם על אלברטו אסטיס, בואנוס איירס, ארגנטינה, 26 באוקטובר 2011. רויטרס
"הצדק נעשה". נשות ארגון "האמהות של כיכר מאי" מתחבקות מחוץ לאולם בית המשפט/רויטרס

לפי ההערכות, כ-90% מבין כ-5,000 בני האדם שנכלאו במתקן הידוע לשמצה לא יצאו ממנו בחיים. רבים מהם הוצאו להורג באמצעות השלכה ממטוסים לאוקיינוס האטלנטי. בסך הכל, לפי ההערכות, אחראי שלטון החונטה למותם של כ-30,000 בני אדם, במה שלימים זכה לכינוי "המלחמה המלוכלכת".

מבין אלו ששרדו את מחנה "אסמה", יותר מ-70 העידו במשפט הקצינים, שנמשך 22 חודשים. להגנתו, טען אסטיס בבית המשפט כי פעל בשם ההגנה על ארגנטינה מפני "טרוריזם שמאלני", וטען כי משפטו אינו אלא "נקמנות פוליטית".

על פי דיווח כתב ה-BBC מאולם בית המשפט, שריר לא זע בפניו של אסטיס עם ההכרזה על גזר הדין. מחוץ לבית המשפט, פרצו עשרות פעילי זכויות אדם בתשואות וחיבוקים. "אנחנו לא ביצענו שום פשע, עמדנו איתן והתנגדנו", אמר אחד מניצולי המחנה, ריקרדו קוקט. "הם אלו שביצעו את הפשעים, וכעת הם אלו שיישבו בכלא. הצדק נעשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully