וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בשוויץ: הימין הקיצוני נחלש לאחר 20 שנה

"מפלגת העם" שהתמקדה במדיניות נגד מהגרים אמנם נותרה הגדולה ביותר, אך לראשונה בשני עשורים נרשמה ירידה בכוחה, והיא זכתה ב-25.9% מהקולות. גם הירוקים נחלשו, התחזקות למפלגות מרכז

התחזקות של מפלגות מתונות והיחלשות של מפלגות קיצוניות - זו המגמה המסתמנת בעקבות המדגמים החוזים את תוצאות הבחירות הכלליות לפרלמנט של שוויץ, שנערכו אתמול (ראשון). המפלגה הגדולה ביותר אמנם נותרה מפלגת הימין הקיצוני "מפלגת העם השוויצרית" (SVP), אך כוחה נחלש מעט, לאחר גידול מתמיד במשך 20 שנה, והיא זכתה ב-25.9% מהקולות, המקנים לה 55 מתוך 200 המושבים בבית התחתון של הפרלמנט. השפעתה נחלשה באופן יחסי, לאחר שבבחירות הקודמות, ב-2007, זכתה ל-28.7% מהקולות.

בחירות בשוויץ – מדגמי טלוויזיה חוזים את חלוקת המושבים בפרלמנט, 23 באוקטובר 2011. רויטרס
בחירות בשוויץ – מדגמי טלוויזיה חוזים את חלוקת המושבים בפרלמנט, 23 באוקטובר 2011/רויטרס

המצע וקמפיין הבחירות של "מפלגת העם" התמקדו במדיניות נגד מהגרים, המהווים כיום 22% מאזרחי המדינה. ההישג בבחירות עדיין יאפשר למפלגה לתבוע לעצמה שני שרים בממשלה בת שבעה השרים. לפי שיטת השלטון בשוויץ, "ממשלת קונצנזוס" מוקמת במגעים קואליציוניים לאחר הבחירות, ובה שני נציגים לשלוש המפלגות הגדולות ביותר, ונציג אחד למפלגה הרביעות בגידולה.

מן העבר השמאלי של המפה הפוליטית, ספגה "המפלגה הירוקה" מכה גם היא, כשזכתה ל-7.9% מהקולות בלבד (ולא תזכה לייצוג בממשלה). גם מפלגת השמאל הסוציאל-דמוקרטית נחלשה מעט, עם 17.6% מהקולות (ירידה מ-19.5%), אך נותרה השנייה בגודלה. היחלשות מסוימת הייתה גם מנת חלקן של המפלגה הליברלית והנוצרים הדמוקרטים (שציהן מפלגות ימין-מרכז), שנותרו המפלגות השלישית והרביעית בגודלן, עם 14.7% ו-13%.

על חשבון המפלגות הגדולות שנחלשו, נרשמה התחזקות בכוחן של שתי מפלגות מרכז חדשות - השמרנים הדמוקרטים (שפרשו ב-2007 מ"מפלגת העם"), ובמיוחד המפלגה הירוקה הליברלית, שנראה כי הרוויחה מהקמפיין נגד אנרגיה גרעינית שקיימה השנה בעקבות האסון הגרעיני ביפן.

הבחירות לפרלמנט של שוויץ, הצבעה בקלפי בעיר ז'נבה, 23 באוקטובר 2011. AP Photo/Anja Niedringhaus, AP
הצבעה בקלפי בז'נבה, אתמול/AP, AP Photo/Anja Niedringhaus

"התוצאות האלו מראות שלא הכל אפשרי עבור מפלגת העם", הסביר פרופ' אנדרס לנדר, מומחה למדיניות ציבורית באוניברסיטת לוזאן, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. "זו אמנם לא תבוסה עבורה, אבל הציפיות ממנה היו מאוד גבוהות, וכעת נראה שהבחירות הללו מסמנות את סוף הגידול בפופולריות שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully