וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם כלת פרס נובל לשלום תיבחר שוב לנשיאות ליבריה?

בשבוע שעבר הוכרזה אלן ג'ונסון-סירליף ככלת פרס נובל לשלום. האופוזיציה בליבריה טוענת כי התואר הוענק לנשיאה המכהנת כדי להבטיח את בחירתה מחדש, במדינה שבה דמוקרטיה היא מושג טרי

היום (חמישי) יתפרסמו בליבריה התוצאות הראשונות של הבחירות לנשיאות שהתקיימו ביום שלישי. בבחירות אלו יוכרע האם הנשיאה הנוכחית של ליבריה וכלת פרס נובל לשלום הטרייה, אלן ג'ונסון-סירליף, תיבחר לקדנציה נוספת.

ארגון תקשורת מקומי - "מרכז התקשורת של ליבריה" (LMC) פרסם אמש תוצאות חלקיות, לא רשמיות, לפיהן ג'ונסון-סירליף מובילה במעט על יריבה וינסטון טובמן, עם יותר מ- 96,000 קולות לעומת כ-80,000 קולות שהוא אסף.

כ-1.8 מיליון אזרחי ליבריה נרשמו כמצביעים במערכת הבחירות השנייה שנערכה מאז תום מלחמת האזרחים. אם אף מועמד לא יזכה ברוב המוחלט של הקולות, שני המועמדים המובילים מתוך ה-16 יתמודדו בסיבוב נוסף שייערך בתחילת נובמבר. לפי התחזיות, ייתכן שאלו יהיו ג'ונסון-סירליף וטובמן.

אלן ג'ונסון-סירליף נשיאת ליבריה מצביעה בבחירות. רויטרס
המדינה לא מתורגלת בבחירות/רויטרס

למרות שיום הבחירות, אשר התקיים בעיר הבירה מונרוביה תחת מעטה כבד של משקיפים חיצוניים, עבר באופן חלק, עדיין נשמעים במדינה, שלא מתורגלת בהליך הדמוקרטי, קולות אשר חוששים מיום פרסום התוצאות.

הבחירות הן כמעין מבחן עבור ליבריה וכברת הדרך שעשתה מאז מלחמת האזרחים ששררה בה בין השנים 1989-2003. במהלך המלחמה נהרגו כמעט רבע מיליון תושבים, אלפים נוספים נותרו חסרי בית והפכו לפליטים, ותשתיות המדינה נותרו הרוסות. אם הבחירות יעברו באופן חלק תיסלל הדרך להשקעות מבחוץ בשווי של מיליארדי דולרים, במכרות המקומיים ובתעשיות האנרגיה והחלקאות.

ג'ונסון-סירליף אמנם קיבלה בשבוע שעבר את פרס הנובל לשלום, אבל יריביה טוענים כי בבואם לקלפי, על האזרחים הליברים לשפוט את פועלה והתמודדותה עם אחת הבעיות הקשות איתם מתמודדת המדינה בה השכר הממוצע עומד על 300 דולרים - מצוקת העוני. כמה מהם אמרו כי ועדת נובל לשלום "העניקה" לנשיאה המכהנת לצד הפרס, גם את הניצחון.

תושבי ליבריה מחכים בתור להצביע בבחירות לנשיאות 11.10.2011. רויטרס
העוני עומד במרכז מערכת הבחירות החברתית/רויטרס

ליבריה נוסדה במחצית מאה ה-19 על ידי תנועת החזרה לאפריקה למען עבדים. המדינה הוקמה במטרה לאפשר לעבדים שהצליחו להשתחרר מכבלי העבדות בתפוצות להתיישב מחדש ביבשת מוצאם. 20 אלף עבדים לשעבר אכן התיישבו אז בליבריה, אולם היום מדובר במיעוט. ג'ונסון-סירליף, צאצאית של קבוצה זו, היא האישה הראשונה שנבחרה באופן דמוקרטי לנשיאתה של מדינה באפריקה.

באופן מפתיע, הביסה ג'ונסון-סירליף בבחירות בדצמבר 2005 את כדורגלן העבר הפופולרי גורג' וואה. כבר ב-1997, למרות הסביבה המאיימת בליבריה, היא לא היססה להציב את מועמדותה בבחירות מול הרודן צ'רלס טיילור. הוא ערך לה משפט ראווה בגין בגידה שביצעה כנגד המדינה, לכאורה, כשהעזה להתמודד מולו. כתוצאה, נאלצה סירליף לצאת לגלות בארצות הברית, שם התגוררה בעבר ונחשבה למרצה מבוקשת.

עם סיום מלחמת האזרחים העקובה מדם בליבריה, טיילור נאלץ לוותר על רסן השלטון, ולהימלט בתורו מהמדינה בגין צו המעצר שהוצא לו בבתי הדין בינלאומיים בגין פשעי מלחמה ואונס, רובם בסיירה לאון. רק אז הצליחה סירליף להגשים את חלומם של תומכי הדמוקרטיה בארצה, ולהפוך למנהיגה האמיתית של ליבריה, בניסיון להביא פתרון של ממש לשחיתות שבה הייתה נגועה המדינה האפריקנית. בקרוב נדע האם היא תזכה שוב בתואר.

עוד באותו הנושא

זוכות הנובל: הנשים שנאבקו למען דמוקרטיה בארצן
פרס נובל לשלום: ל-3 נשים שלחמו למען דמוקרטיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully