וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתמודדות עם הטראומה: מה מצפה לגלעד כשישוב?

13.10.2011 / 6:00

כשיחזור הביתה מצפה לשליט התמודדות נוספת. אריק אבנרי, פסיכולוג, שהיה בעבר שבוי מלחמה בעצמו, מנסה לתאר זאת: "מדובר בטראומה שונה, מתמשכת - חמש וחצי שנים של אי וודאות טוטאלית"

שעות ספורות לאחר חזרתו ארצה, צפוי להיקלט גלעד ביחידה לתגובות קרב בחיל הרפואה. אריק אבנרי, פסיכולוג קליני בהכשרתו ואיש מילואים ביחידה, מזהיר מפני ההשלכות המסוכנות של תגובה חברתית או טיפולית לא נכונה בגלעד שליט, עם חזרתו לארץ ולחיק משפחתו. הזהרתו של אבנרי מתבססת על הרקע המקצועי העשיר שלו בטיפול בנפגעי טראומה, אך גם על ניסיונו האישי כשבוי במלחמת יום הכיפורים.

עסקת שליט: סיקור מיוחד בוואלה! חדשות

פרקליטו של ברגותי: אי שחרורו לא יעבור בשתיקה
משפחת שליט שבה הביתה: "שמחים לחזור, מחכים לגלעד"
שבויי יום כיפור: "כשגלעד יחזור הוא יצטרך שקט"
נעם שליט בבית הנשיא: מקווים שגלעד יחזור לחיים וישתקם

פדויי שבי מפגנים יחד עם משפחת שליט במאהל שליט בירושלים, ספטמבר 2011. מגד גוזני
"יש לוודא שגלעד מבלה זמן משמעותי לגלעד עם משפחתו". אביבה ונועם שליט/מגד גוזני

כפסיכולוג וכשבוי קרב בעבר יודע אבנרי כי טראומת השבי, להבדיל מטראומות אחרות, היא מצב מתמשך שברור מתי הוא מתחיל אך לא כיצד הוא מסתיים. "החשיפה של גלעד לגירויים חברתיים", הוא מזהיר, "חייבת להיות מדורגת ומחושבת".

במלחמת יום הכיפורים נלקח אבנרי בשבי הסורי, לאחר שמוצב החרמון בו שירת נכבש על ידי הקומנדו הסורי. כאשר היה שבוי, נהג לדמיין את קבוצת חבריו הקרובים ובני משפחתו לידו, במטרה להתמודד עם המצב באמצעות מה שהוא מגדיר כ-"קבוצת תמיכה דמיונית". אבנרי סבור כי גלעד בוודאי אימץ לעצמו קבוצת תמיכה דומה במהלך השנים הארוכות בבידוד. לכן, מדגיש אבנרי, במקביל להליך הטיפולי המקובל בצה"ל - ביחידה לתגובות קרב, יש לוודא שגלעד מבלה זמן משמעותי עם משפחתו, חבריו לשירות הצבאי ומפקדיו.

טראומת שבי אינה דומה לטראומה אחרת

אבנרי מספר כי חווית השבי כוללת שני סוגי לחצים – פיזיים ונפשיים. "מתקיים אצל השבוי חוסר אונים נפשי טוטאלי, כאשר הוא הופך בבת אחת מלוחם לכזה שכל תנועה שלו גוררת תגובה אלימה. ישנה חזרה למצב של ילד קטן. מצב שבו אתה צריך לקבל אישור לכל פעולה שאתה מבצע, אפילו ללכת לשירותים. כשבוי, אתה מנותק מכל מקור של תמיכה סביבתית ולעולם לא יודע את לוחות הזמנים".

"ככל שעובר זמן השבי, המצב יותר טוב מבחינת השבוי, אך הדברים מסתבכים במעבר משבי לחופש", אומר אבנרי ומסביר כי "אתה לומד להסתגל לשבי, לאמוד זמן באלתורים, ליצור קשר עם השובים, גם אם הם מתנהגים אליך באכזריות. המעבר, עם זאת, כאשר חוזרים לארץ - הוא סכנה אמיתית. מדובר ביציאה ממצב שבו יש אין בכלל גירויים חברתיים למצב שבו תיתכן התנפלות חברתית על גלעד".

עצם העובדה שהוריו של גלעד יפגשו אותו בקהיר, מרגיעה את אבנרי משום שלדבריו, הפגישה יוצרת הדרגתיות החיובית לתהליך הטיפולי. לפני שגלעד יופנה לטיפול ביחידה הוא יקבל זמן איכות וחיבוקים מאמו ואביו, העדיפים אלף מונים על מפגשים עם פסיכולוגים.

"מעקב לאורך זמן הוא המפתח", אומר אבנרי. "טראומת שבי אינה דומה לטראומה אחרת. במיוחד אצל גלעד שליט מדובר בטראומה מתמשכת - חמש וחצי שנים של אי וודאות טוטאלית. אני מקווה שמה שהחזיק אותו זה התקווה. לי יש תקווה גדולה לגביו בזכות משפחתו שהיא מקור חשוב להתמודדות ואני בטוח שהם, בתור אנשים חזקים מאוד מבחינה נפשית - יוכלו לתת לו את התמיכה הנכונה".

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • עסקת שליט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully