וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמב"ם על סף קריסה: "אנחנו במשבר עמוק ביותר"

אריאל נוי

11.10.2011 / 14:17

מחלקות סגורות, ניתוחים שנדחו, חולים ממתינים לטיפולים - כך נראה היום השני להתפטרות הרופאים המתמחים במרכז הרפואי הגדול בצפון הארץ. 74 התפטרו - עיקר הפגיעה במחלקות הפנימיות

ערן גילווארג

(צילום: ערן גילווארג, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

בית החולים המרכזי באזור הצפון על סף קריסה: לאחר יממה של שיבושים, סגירת יחידות, דחיית ניתוחים ועומס כבד שהורגש בכלל מחלקות בית החולים, הבהיר מנהל בית החולים רמב"ם בחיפה, פרופ' רפי ביאר כי המרכז הרפואי שרוי במשבר העמוק ביותר בתולדותיו. בכנס של ארגון רופאי בתי החולים (ארב"ל) המייצג כ-2,000 רופאים שהתקיים ברמב"ם קרא פרופ' ביאר לרופאים המתמחים שהתפטרו לשוב לעבודה. הוא סיפר כי הפערים בין האוצר למתמחים הצטמצמו במהלך הדיונים אתמול בערב בטרם הסתיים הדיון ללא תוצאות ואף הוסיף כי ראש הממשלה ומשרד האוצר הניחו "הצעות טובות" לרופאים המתמחים.

קריסת מערכת הבריאות - כותרות אחרונות
המומחים אחרי משמרת לילה: ”לא נחזיק מעמד”
היום שאחרי: הכירו את הרופאים המתמחים שהתפטרו
המתמחים דחו הצעת בית הדין לחידוש המו”מ עם האוצר

עומס בבית החולים בעקבות כך שמתמחים לא הגיעו היום לעבודה בבית חולים רמב"ם, אוקטובר 2011. ערן גילווארג
במחלקות האורתופדיות בוטלו ניתוחים רבים. רמב"ם/ערן גילווארג

סגן מנהל בית החולים, ד"ר מיקי הרבטל, סיפר לוואלה! חדשות כי עדיין קיים עומס גדול של חולים שממתינים לאשפוז. "אנחנו בבית חולים מנסים לתפקד ועברנו למתכונת חירום. מיון ילדים נסגר אבל למזלנו במיון נשים וחדרי לידה היתה רגיעה הבוקר. ללא ספק בית החולים בקריסה והמצב יהיה יותר גרוע כל עוד אין מתמחים".

"המצב פה קטסטרופלי"

חיים טריגמן מקריית מוצקין התאשפז בחדר מיון לפני יומיים. טריגמן סיפר כי "לא משחררים חולים, אין מי שישחרר ולכן אין מיטות פנויות. אני מחכה פה כבר יומיים שיפנו אותי למחלקה. בינתיים רוצים להעביר אותי למסדרון המצב הוא קטסטרופלי". אשתו של חיים, רחל, הצמודה אליו אמרה "המערכת קורסת ואני לא רואה לזה סוף. אנחנו בעד המתמחים ובעד המאבק הצודק שלהם אבל למה על חשבון החולים".

כאמור, מערכות רבות בבית החולים שובשו לאחר ש-74 רופאים מתמחים מתוך כ-300 המתמחים המועסקים בבית החולים לא הופיעו לעבודה. בשל כך, חדר מיון ילדים בבית החולים נסגר, בחמש המחלקות הפנימיות של בית החולים מורגש עומס כבד מאחר ובשלוש מהן נעדרים כל 20 הרופאים המתמחים, ולפיכך גם מנהל המחלקה וגם הרופאים הבכירים נאלצים לבצע גם את עבודות הרופאים המתמחים. כמו כן, טיפולים בחולים רבים התעכבו בשל השיבושים.

כמו כן, במחלקות האורתופדיות בוטלו מספר רב של ניתוחים וכמו כן מורגש עומס כבד במחלקת הנשים. הנהלת בית החולים מפעילה את חדר המיון במתכונת חירום, וקוראת לחולים שאינם מוגדרים כדחופים שלא להגיע לחדר המיון. מרפאות החוץ של בית החולים לילדים יישארו היום סגורות וכמו כן, עלולות להיסגר גם מרפאות חוץ שונות.

האיום מומש: עשרות מתמחים לא הגיעו לעבודה. ערן גילווארג, דניאל בוק, גדעון צנטנר, אבי כהן
"המצב פה קטסטרופלי". בית החולים רמב"ם/אבי כהן, ערן גילווארג, דניאל בוק, גדעון צנטנר

משרד הבריאות פרסם בשעות הצהריים עדכון לגבי מספר המתמחים שלא הופיעו היום בבתי החולים. בבית החולים איכילוב בתל אביב לא הגיעו 123 מתמחים לעבודה, בבית החולים מאיר בכפר סבא לא הגיעו 78 מתמחים, בבית החולים שיבא בתל השומר לא התייצבו 76 מתמחים לעבודה, בבית החולים רמב"ם בחיפה נעדרו 74 רופאים מתמחים מעבודתם, בבית החולים בני ציון, אף הוא בחיפה, לא הגיעו 22 מתמחים לעבודה. בבית החולים בילינסון בפתח תקווה לא הגיעו 30 מתמחים לעבודה, ובבית החולים שניידר, אף הוא בפתח תקווה, לא הגיעו 29 מתמחים לעבודה. בבית החולים וולפסון בחולון נעדרו 20 מתמחים שהתפטרו, בבית החולים אסף הרופא בראשון לציון לא הגיעו 16 מתמחים לעבודה, ובבית החולים הדסה בהר הצופים נעדרו שלושה מתמחים מהעבודה. בסך הכל, לא הגיעו לעבודתם 471 מתמחים ברחבי הארץ.

בית החולים איכילוב, שביתת מתמחים, אוקטובר 2011. דרור עינב
גם שם המצב החמור. בית החולים איכילוב בתל אביב/דרור עינב

בתוך כך, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שב וקרא היום לרופאים המתמחים שהתפטרו לגלות אחריות ולשוב לבתי החולים. "הצעתי אמש למתמחים תוספת של אלפי שקלים בחודש למשכורת, תמורת עבודה ברפואה הציבורית, מרגע שיהפכו לרופאים צעירים. זו הצעה נדיבה, שמשפרת משמעותית את תנאי עבודתם ותורמת לאזרחים המאושפזים במערכת הבריאות".

לעומת זאת, המתמחים זועמים וטוענים שהצעת ראש הממשלה מתייחסת למעשה לרופאים מומחים צעירים, קרי רופאים שסיימו את התמחותם. לדבריהם, הצעת ראש הממשלה אינה מתייחסת כלל למתמחים, ומוזר שעד כה לא הבינו בלשכתו מי עומד מצידו השני של המשבר. "אין טעם לנהל משא ומתן, על הצעה שאינה מתייחסת למתמחים ואף מתעלמת מסוגיית קיצור ההסכם. הצעה כזו לא תביא שום שינוי למערכת הבריאות", נמסר מטעמם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully