וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השודד נלחץ, והשליך ציורים בשווי 100 מיליון אירו

עולם האמנות סער בשנה שעברה, כשיצירות אמנות של פיקאסו ומאטיס בשווי אדיר נשדדו ממוזיאון בפריז. כעת נעצרו החשודים, ואחד מהם סיפר כי נאלץ להשמיד יצירות המופת ולזרוק אותן לפח

העיר פריז, ועמה גם עולם האמנות, סערו בשנה שעברה, כשפורץ בודד הצליח להיכנס למוזיאון לאמנות מודרנית בעיר, ולשדוד משם יצירות אמנות של הענקים פיקאסו, מאטיס ומודליאני בשווי של כ-600 מיליון שקלים. היחידה לפשיעה חמורה של משטרת פריז פתחה בחקירת האירוע, ולקח לה יותר משנה עד שהצליחה לעצור שלושה חשודים במעורבות במעשים, בהם הפורץ לכאורה. הרצון להעניש את מי שגנב את יצירות האמנות היה רק משני לשאיפתם להבין מה עלה בגורל היצירות – אלא שדבר לא היה יכול להכין אותם לתשובה שהשמיע באוזניהם אחד החשודים בחקירתו.

לפי מקורות במשטרת פריז, שצוטטו על ידי העיתון הצרפתי "ז'ורנל דו דימאנש", אחד החשודים, שען בן 34 המוכר בתור "ג'ונתן בי.", נבהל כשהבין שהחוקרים עצרו שניים מהשותפים למעשה, "והרס את יצירות האמנות לפני שהשליך אותם לפח האשפה". החשודים סירבו לקבל את דבריו של החשוד כעובדה מוגמרת, אך גם הבינו שלא ניתן לפסול לחלוטין את האפשרות, המוגדרת כ"קטסטרופה מוחלטת" בעולם האמנות.

נקודת המפנה הראשונה בחקירה אירעה עם מעצר החשוד הראשון בפרשה, לו מיוחסת גם הפריצה עצמה. מדובר בסרבי בן 43 המכונה "ורז'אן טי.", ושזכה גם לכינוי "ספיידרמן", לאחר שנעצר בשנה שעברה, ימים אחרי השוד בפריז, בחשד שהיה מעורב בגניבת אמנות אחרת, בדירת מגורים בפריז. "ספיידרמן" סיפר בחקירתו כיצד הגיע בערב מסוים כדי להחליש את הברגים בתמונות במוזיאון, וחזר כמה ימים לאחר מכן כדי להשלים את השוד. החוקרים נדהמו באיזו אלגנטיות הצליח ורז'אן לגנוב את היצירות. גורם המעורב בחקירה סיפר לעיתון הצרפתי כי "את היצירה של מודליאני הוא גנב באופן היפה מכולם".

לדברי הסרבי, הוא מכר את היצירות לסוחר אמנות מקומי, והיה אמור לקבל עבור היצירות עשרות אלפי אירו, סכום שלא קיבל לבסוף. סוחר האמנות נעצר, ואולם הוא בחקירתו טען כי כלל לא ביקש את היצירות, וכי "ספיידרמן" הותיר אותן אצלו ללא רשותו. על כן, הוא העביר את היצירות לרשות "ג'ונתן בי.", שהיה לדבריו מומחה אמנות. לא זו בלבד: סוחר האמנות טען כי השען אמר לו כי ברשותו מספר רוכשים פוטנציאליים ליצירות האמנות – בהם גם ישראלים. כעת מתברר כי מסירת היצירות לידיו של "ג'ונתן" הייתה הדבר הגרוע ביותר שיכול היה לקרות ליצירות המפורסמות, שמצאו את גורלן, ככל הנראה, בפח האשפה, כשהן קרועות, ובהמשך גם נאספו עם משאיות הזבל.

השוד המדובר נחשב ל"אחת מגניבות האמנות הגדולות בכל הזמנים, בהתחשב בשווין של היצירות, בחשיבותם של האמנים ובחשיבותו של המוזיאון". היצירות שנגנבו היו "יונה עם אפונים ירוקות" של פיקאסו (המתוארכת מ-1911), "פסטורל" של מאטיס (1906), "האישה עם המניפה" של מודליאני (1919). על אף שעיריית פריז העריכה את שווי היצירות במעט יותר ממאה מיליון יורו, קיימות הערכות בשוק כי השווי האמיתי הוא כמעט כפול מכך.

(עדכון ראשון: 22:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully