וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחליפים האשמות: השרים נעדרו מהאזכרה בקריית שאול

טקס הזיכרון לחללי מלחמת יום הכיפורים בבית העלמין התל-אביבי נותר מיותם מנציגי הממשלה והצבא, והמשפחות השכולות זעמו. השר פלד הסכים להחליף את יעלון, אך גם הוא לא יכול היה ללכת

התחייבויות קודמות? אלפי בני משפחות שכולות הגיעו הבוקר (ראשון) לחלקה הצבאית בבית העלמין בקריית שאול, על מנת להשתתף בטקס לציון 38 שנה לפרוץ מלחמת יום הכיפורים, בה נהרגו 2,222 חיילי צה"ל. מהטקס המסורתי, שנערך באחת החלקות הצבאיות הגדולות בארץ, נעדרו נציגי הממשלה, וגם נציגי הצבא – אף אחד מהם לא הגיע, וכל שנותר הם חילופי האשמות בין השרים לגבי האחריות למבוכה.

ההורים זעמו על היעדרות הנציגים הרשמיים, והחלו לצעוק לעבר יו"ר ארגון יד לבנים, אלי בן-שם, שלא לקיים את הטקס עד לבואם. יו"ר ארגון יד-לבנים בתל אביב, יוסל'ה לוטנברג, ששכל את בנו במלחמת יום הכיפורים, עלה על הבמה ואמר לקהל הרב שהגיע: "אני מתבייש, מתבייש בממשלה שלא מצאה לנכון לשלוח נציג. אבל אנא מכם, תנו לקיים את הטקס, כדי למנוע פגיעה בחללים. אסור לבזות את היום". לאחר מחאות קשות ואמירות חריפות נגד הממשלה וצה"ל, נעתר הרב ישראל לאו לעלות אל הבמה ולשאת דברים.

לא הייתם יכולים - מה הייתם אומרים לשרים? בואו לספר לנו בפייסבוק

"המשפחות נפגעו - ובצדק"

לדברי בן שם, השר לעניינים אסטרטגיים, משה בוגי יעלון, הודיע לפני שלושה ימים שייאלץ להיעדר מהטקס ובמקומו יגיע השר יוסי פלד. אלא שגם פלד נעדר מהטקס, בשל ההצבעה בממשלה על דו"ח טרכטנברג. גורמים בסביבתו של השר פלד אמרו כי הוא אכן היה אמור להחליף את יעלון, אלא שהוא עדכן מבעוד מועד כי במידה והדיון על דו"ח טרכטנברג יתארך, הוא לא יצא מהדיון, ולא יוכל למלא את מקומו. "השר פלד בחיים לא היה נעלם מטקס צבאי", הדגישו בסביבתו.

גורמים בסביבתו של השר יעלון מסרו הערב כי השר מביע צער רב בפני המשפחות ומשתתפי הטקס על שהתרחש, וכי בשל "אי הבנה מצערת בין השניים, נוצר מצב בו לא נכח איש בטקס". הגורמים הוסיפו כי אין "כל כוונה להתנצח עם השר פלד על גבן של המשפחות השכולות. מגוחך לחשוב שבוגי לא יגיע לטקס כזה אם היה יודע שעליו לעשות זאת". לטענת הגורמים, יעלון נענה באופן מיידי לבקשת ארגון יד לבנים להשתתף בטקס, וכשהתברר לו שהוא אמור להשתתף בדיון באותה שעה, ביקש מהשר פלד להחליפו ואף עדכן את ראשי "יד לבנים" בדבר, והשר פלד נענה לבקשה. "השר יעלון הקדיש את מיטב שנותיו לצה"ל ומשתתף באופן קבוע בטקסים ובאזכרות לחללי מערכות ישראל, ואף עשה זאת ביום חמישי שעבר בטקס לזכר חללי חיל הצנחנים", הוסיפו, "וכך יקפיד לעשות גם בעתיד". בצה"ל, אגב, לא התייחסו עד כה לדברים. גורמים בסביבת יעלון ביקשו להדגיש ש"אין לנו ספק שגם השר פלד לא התכוון שכך יתגלגלו הדברים וכי מדובר באי הבנה".

בן שם אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "התחלנו את הטקס באיחור. זהו ביזיון. אני לא יודע איך לתאר את מה שקרה שם. איפה הממשלה? אסור שמצב כזה יקרה. המשפחות נפגעו - ובצדק. ההורים רצו שנבטל את הטקס, ורק בלחץ של הרגע האחרון הצלחנו להמשיך. הגיע הזמן להפסיק עם ההתנהגות הזו ולכבד את הנופלים. זה מהלך בסיסי. זה קשור בערכים שלנו".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל מצר על כך כי בשל תקלה שנפלה בתום לב, לא נכח נציג רשמי בטקס בקרית שאול. זר צה"ל הונח כסדרו על ידי קצינה בכירה שנכחה בטקס".

לקריאה נוספת
38 שנה אחרי, יש ללמוד מלקחי מלחמת יום כיפור


לפניות לכתבים:
אמיר - amirbohbot@walla.com
טל שלו - tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully