וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים תחת טנטאווי - מבולבלת ומתגעגעת לסאדאת

ניר יהב

7.10.2011 / 16:00

עשרה חודשים מאז שהפילו את שלטונו של חוסני מובארק והרחוב המצרי עדיין לא שבע רצון מהישגי המהפכה. מוחמד טנטאווי, ראש המועצה הצבאית העליונה וגיבור "מלחמת אוקטובר" נראה חסר אונים

הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי לא תאר לעצמו שסיור קצר ברחובות קהיר בערב בחליפה ועניבה במקום במדי צבא, יעורר סערה כל כך גדולה. טנטאווי, השולט דה-פקטו במצרים מתוקף תפקידו כראש המועצה הצבאית העליונה, צולם במצלמת וידאו קטנה על ידי עיתונאי מצרי שחלף במקרה במקום. לחיצות הידיים עם תושבי קהיר שודרו בכל כלי התקשורת במצרים ועוררו חרושת של שמועות שהגנרל מתכוון להתמודד לנשיאות מצרים.

רק זה היה חסר לו, לרחוב המצרי, שרותח גם ככה מזעם: המצב הכלכלי רק הולך ומידרדר, האבטלה גואה, ההשקעות במדינה בורחות, הרפורמות נמצאות "בדיונים", מועד הבחירות טרם נקבע ואין למעשה שום שינוי ברוח המהפכה. אין פלא, אם כך, שטנטאווי המסייר בחליפה ולוחץ ידיים הצטייר בעיני מצרים רבים כמו עוד פוליטיקאי שמנסה להיבחר לנשיאות. "רק זה חסר לנו", אמר אחד מהם. "שאנשי המשטר הקודם ישתלטו שוב - שטנטאווי ייבחר לנשיא ושסאמי ענאן (הרמטכ"ל הנוכחי – נ.י) ימונה לשר ההגנה".

אנשיו של טנטאווי, המתנהלים כיום בחשש קבוע מהרחוב, מיהרו להכחיש בתוקף כי יש לו כוונה להתמודד לנשיאות מצרים. הוא עצמו הבהיר אתמול כי הצבא לא יציג מועמד בבחירות וכי בכוונת המועצה הצבאית "להעביר את השלטון במהרה". כאב הראש הזה אמנם נפתר לו, לטנטאווי, אך נותרו לו כל כך הרבה כאבי ראש שקשה שלא לרחם עליו. מדי שבוע מתארגנות הפגנות ענק בכיכר תחריר נגד תקנות החירום וחוק הבחירות, מדי יום ביומו מתארגן איגוד עובדים כלשהו ומחליט לשבות, ועוד לא הזכרנו את הכלכלה הקורסת ואת הגיבוי שהעניק לנשיא לשעבר מובארק במהלך עדותו במשפט.

התסכול הגיע לעמודי העיתונים

ביום רביעי עברה המחאה גם לעמודי העיתונים. מספר כותבי טורים בעיתונים עצמאיים החליטו לפרסם טור ריק במחאה על הצנזורה הצבאית המוטלת על העיתונים. בשבוע הבא צפויים עורכי העיתונים להיפגש ולהחליט על צעדים נוספים במחאה על הצנזורה, כששיאם יהיה הפסקת הוצאתם לאור של העיתונים ב-1 בנובמבר. מבין הפובליציסטים שפרסמו ביום רביעי טור ריק ממילים ניתן למנות עיתונאים חשובים כגון עורך "אל-יום א-סאבע" חאלד סלאח, עורך עיתון "אל-חמיס" עמר לית'י, ועורך עיתון "אל-פג'ר" עאדל חמודה.

פחות משנה לאחר המהפכה שהביאה לסילוק משטרו של חוסני מובארק, אזרחי מצרים מתוסכלים, מבולבלים וכועסים. מטרת המהפכה העממית שלהם הייתה דמוקרטיה אך המשך השלטון הצבאי והיעדר אופק של צמיחה ושגשוג רק הופכים אותם לממורמרים יותר ועניים יותר. מצד שני, יש לא מעט אזרחים שמבקשים מחבריהם להתאזר בסבלנות: "אנשים יוצאים להפגין על דברים שהם לא ממש מבינים מה הם אומרים, וזה פשוט אבסורד", סיפר לוואלה! חדשות תושב קהיר. "יש לנו עוד הרבה מה ללמוד, ואנחנו חייבים להבין שדמוקרטיה זה תהליך איטי".

ביום חמישי מלאו 30 שנה לרצח נשיא מצרים לשעבר אנואר סאדאת. המנהיג, שהשיב לאזרחי מצרים את הכבוד לאחר "הניצחון הגדול" במלחמת יום הכיפורים, הפך לסמל בזכות כך, אך גם בזכות דברים אחרים שעשה והישגים אחרים שהשיג. למרות הזעזועים שחטף באחרונה הסכם השלום בין ישראל למצרים, רבים בארץ הנילוס זוכרים לסאדאת לטובה את העובדה שסיים את סכסוך הדמים הארוך והמתיש עם ישראל.

"רצח סאדאת - פצע מדמם"

"סאדאת, בניגוד למובארק, הצליח להביא למצרים הישגים", הסביר לוואלה! חדשות עמר, תושב קהיר. "לא רק ניצחון במלחמת אוקטובר, ולא רק שלום עם ישראל, אלא גם שגשוג כלכלי. למרות שהמשכורות לא היו גבוהות בתקופת כהונתו של סאדאת, היה אפשר לקנות הרבה יותר מוצרים. במהלך השנים דברים השתנו, הכלכלה קרסה, ומובארק לא עשה דבר במשך 30 שנה. אנשים ציפו ש-30 שנה לאחר רצח סאדאת, נהיה במקום אחר בעולם, כמו באירופה".

"רצח סאדאת הוא עדיין פצע מדמם בלב של הציבור המצרי", הוסיף עמר. "היום יותר מאי פעם אנחנו נזכרים בו, מתגעגעים אליו, חושבים מה היה קורה אילו הוא היה מנהיגנו. הציבור במצרים עדיין אוהב את סאדאת ומתגעגע אל ימי כהונתו יותר מאי פעם. כמובן שהמצב הכלכלי הקשה שבו אנחנו נמצאים כיום רק מוסיף לתחושות הגעגוע".

ביום חמישי מלאו גם 38 שנים למלחמת יום הכיפורים. אותה יממה הייתה גדושים בטקסים, אזכרות ונאומים. טנטאווי, בעצמו גיבור מלחמה נערץ, המתין בציפייה לאותה יממה. הדיווחים בעיתונים על ההפגנות ועל התסכול ברחוב התחלפו בסיפורי מלחמה ובזיכרונות. טנטאווי לקח ביום חמישי פסק זמן קצר מהמחאה ומהדיונים הקדחתניים, אך רק בחמישי. ביום שישי כבר צפויות להיערך הפגנות בכיכר תחריר תחת הסיסמאות: "הפגנה להשבת הריבונות לעם", ו-"תודה, אבל עכשיו תשובו לבסיסי הצבא שלכם".

עוד כתבות בנושא:
טנטאווי עשה סיבוב על אזרחי - צעירי מצרים בקריזה
סיכום השנה במזרח התיכון: מה צופן לנו העתיד?
סקר במצרים: שליש מהציבור תומך באחים המוסלמים

לפנייה לכתב:
nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully