וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילי המחאה מזהירים: "תהיה אלימות בתל אביב"

2.10.2011 / 0:07

בעיריית תל אביב הבהירו כי למרות החלטת בית המשפט העליון, פינוי המאהלים בעיר לא יתחיל בשעות הבוקר. המוחים בשם מחוסרי הדיור מזהירים מאלימות. "זה יהיה כמו אש בשדה קוצים"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק)

לקראת פינוי המאהלים בתל אביב הצפוי להתבצע היום (ראשון) בבוקר, כינסו אמש נציגי המאהלים בעיר ובערים אחרות מסיבת עיתונאים. בפתח האירוע עמדו הנוכחים דקת דומייה לזכרו של מחוסר הבית בן ה-52 מכפר סבא, שעדיין לא הובא לקבורה. אליק מאור מ"ברית צדק חברתי" ופעיל המחאה בנהריה, וצ'רלי ביטון, מוותיקי תנועת "הפנתרים השחורים", הזהירו מפני גל אלימות שיפרוץ בימים הקרובים, אם יתבצע פינוי אוהלים ללא מתן פתרון למחוסרי הדיור.

מאור קרא בפתח הדברים למניעת פינוי מאהלים בתל אביב בכל מחיר, גם בשל רצון שנשמע במאהלים להימנע מאלימות, וגם בגלל החשש מפני "סחף פינויים" בכל המאהלים בארץ, בהשראת פעולתה של עיריית תל אביב. "הפינוי בתל אביב יהיה כמו אש בשדה קוצים". הוא יתחיל פה ויימשך בכל הארץ, לאורך כל תקופת החגים. אנחנו לא רוצים אלימות, אבל העירייה דוחפת אותנו לשם".

עוד בנושא:
דרעי לש”ס במאהל ג'סי כהן: ”אתם הכתובת היחידה"
עיריית תל אביב: נפנה את האוהלים אחרי ראש השנה
פעילי המחאה דורשים: "קרוואנים במקום אוהלים"
פעילי המחאה ברוטשילד הגיבו בזעם על צווי הפינוי
ראשי המחאה על דו"ח טרכטנברג: "הסתלבטת עלינו"

מסיבת עיתונאים בשדרות רוטשילד בתל אביב. דרור עינב
"לא רוצים אלימות, אבל העירייה דוחפת אותנו לשם". שדרות רוטשילד, הערב/דרור עינב

קובי שחר ממאהל לוינסקי, אמר שאנשי המאהל שבו הוא שוהה בחודש האחרון, נתנו מענה יעיל לבעיות האלימות והאלכוהול האזוריות. "אנחנו קוראים לעירייה והממשלה להפסיק לטאטא מתחת לשטיח את הבעיות שלנו. אנחנו לא מוכנים לסבב נוסף של הזנחה". צ'רלי ביטון אמר כי אנשי המאהלים אינם רוצים אלימות. יחד עם זאת הוא הדגיש כי לממשלה אסור להשאיר את מחוסרי הדיור חשופים לגשם בלי פתרון וקורת גג. לדבריו, "פינוי מאהל רוטשילד יהיה כמו מלחמה. שרי הממשלה צריכים לעמוד כמו חומה בצורה למען מחוסרי הדיור. לאנשים האלה אין דרך אחרת, פינוי מאהלים יוביל לאלימות".

אנשי הגרעין המייסד של המחאה לא נכחו במסיבת העיתונאים. סתיו שפיר שנכללה בפאנל הדוברים המקורי, לא הגיעה לאירוע. גורמים בגרעין המייסד ציינו כי קיומה של מסיבת העיתונאים, מנוגד לתפיסה ומבטא הלכי רוח קיצוניים וסהרוריים בקרב פעילי המאבק נגד יוקר המחיה. בית המשפט העליון קבע כי החל ממחר בבוקר, תוכל עיריית תל אביב לפנות את מאהלי המחאה שבשטחה. עם זאת, בעירייה הבהירו אמש כי לא יתקיים פינוי בשעות הבוקר, על מנת לאפשר לאנשי המאהלים לארגן את ציודם האישי בטרם יפונו.

מסיבת עיתונאים בשדרות רוטשילד בתל אביב. דרור עינב
"פינוי מאהל רוטשילד יהיה כמו מלחמה". צ'רלי ביטון/דרור עינב

בתוך כך, נציגי המאהלים בתל אביב ביחד עם עמותת "ידיד", חברת מועצת העיר תמר זנדברג וסגן ראש העירייה אסף זמיר, מנהלים בימים האחרונים סדרת מגעים אינטנסיבית במטרה להביא לפתרון יצירתי ויצירת מודל חדש לסיוע קהילתי סולידרי ברוח מאהלי המחאה. מדובר על העתקת הקהילה שנוצרה במאהלי המחאה לתקופת ביניים אל מבנה, אשר בו תתבצע פעילות שיקומית-רווחתית של מחוסרי הדיור ודרי הרחוב, במטרה להעבירם אל פתרונות קבע על בסיס דיור ורווחה.

המודל המדובר יתבסס על פעילות סיוע, סנגור ומימוש זכויות של הזקוקים לכך מבין דרי המאהלים תוך שילוב פעילות קהילתית, דמוקרטית וסולידרית עם פעילי המחאה, ברוח דפוסי ההידברות והסיוע שנוצרו במחאה וכן על פעילות של העצמה תעסוקתית וכלכלית. הפרויקט שבמרכזו עבודה קהילתית והעצמה אישית יבוסס על פעילות עמותת "ידיד" בחיפה שהחלה לפני 4 שנים. העקרונות אף עובדו להצעת חוק להבטחת קיום מערך הולם של דירות מקלט לאוכלוסיות נזקקות שהונחה על שולחן הכנסת הקודמת בידי חברי כנסת וביניהם חיים אורון, גדעון סער, מרינה סולודקין ושלי יחימוביץ'.

זמיר אישר את תוכן הדברים אך ביקש להדגיש כי אין בכוחם של המגעים למנוע את פינוי האוהלים בתל אביב. הפתרון של עמותת ידיד, הוסיף זמיר, אמור לכלול את כלל מחוסרי הדיור בתל אביב, ולא רק את יושבי המאהלים.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "חבל שיש כאלה שאינם מכבדים את בית המשפט, וכופים אלימות על כלל הציבור ובכך מכתימים מחאה לגיטימית ויפה. עיריית תל אביב יפו גילתה סובלנות רבה במשך למעלה מחודשיים, ואפשרה את קיומם של המאהלים ברחבי העיר, זאת למרות התלונות הרבות והקשות של התושבים על המפגעים הקשים בסביבתם". "חשוב להדגיש כי במסגרת דיוני ההידברות הציעה העירייה הצעות שונות לתמיכה בהמשך המחאה לצד דאגה למיטה, מזון ומקלחת לכל מי שאין לו קורת גג. בימים האחרונים אף הקימה העירייה מוקד הכוונה ובירור המסייע לדרי הרחוב וחסרי הדיור הזקוקים לסיוע סוציאלי ולעזרה בבירור זכאותם מול משרד השיכון". עוד נמסר כי "אנחנו עדיין מקווים שבסופו של דבר השכל הישר יגבר והאנשים שנותרו במאהלים יפעלו בהתאם לחוק ולפסיקת בית המשפט העליון".

(עדכון ראשון: 22:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully