וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: שתיית קפה יומיומית עשויה למנוע דיכאון

לפי המחקר המקיף שנערך בהרווארד, הסיכון ללקות בדיכאון פחת משמעותית אצל נשים ששתו 2 כוסות קפה או יותר ביום. אבל האם ייתכן שהקשר הפוך - והדיכאון הוא זה שגורם לשתות פחות קפה?

נשים השותות שתי כוסות קפה או יותר ביום מצויות בסיכון מופחת באופן משמעותי ללקות בדיכאון - כך עולה ממחקר חדש ומקיף שנערך באוניברסיטת הרווארד בארה"ב. לא ברור מה המנגנון הביולוגי שגורם להשפעה הזו, אולם ברור שהוא טמון בקפאין המצוי בקפה - שכן נשים ששתו קפה נטול קפאין לא נהנו מההשפעה.

הממצאים, שפורסמו החדש בכתב העת המדעי "Archives of Internal Medicine", מתבססות על מחקר שערכו חוקרי בית הספר לרפואה של הרווארד במשך עשר שנים בקרב 50,000 נשים. החוקרים ממליצים על עריכת שורה של מחקרי המשך, כדי להוסיף ולהעמיק את הבנת הקשר. הם גם מבהירים כי עדיין מוקדם מדי להמליץ לנשים באופן גורף להתחיל לשתות קפה בכמויות כדי לשפר את מצב הרוח.

צוות החוקרים עקב אחרי קבוצת הנשים מ-1996 עד 2006, ערך להן בדיקות רפואיות תקופתיות, והתבסס על שאלונים כדי לעקוב אחר צריכת הקפה שלהן. במהלך עשר השנים, כ-2,600 מהנשים פיתחו דיכאון במהלך התקופה, כשבאופן מובהק, שיעור הדיכאון ירד ככל שעלתה צריכת הקפה: שיעור הדיכאון אצל אלו ששתו 2-3 כוסות ביום היה נמוך ב-15% מאשר אצל אלו ששתו כוס אחת או פחות בשבוע, ואילו אצל אלו ששתו ארבע כוסות או יותר, הסיכון היה נמוך ב-20%.

"הקפה מסוכן? הממצאים מראים אחרת"

המחקר העלה גם כי אלו ששתו קפה בתכיפות גבוהה היו בעלות נטייה מוגברת לעשן, לשתות אלכוהול ולפתח משקל יתר, לחץ דם גבוה וסוכרת, היו פחות דתיות ונטו פחות להיות מעורבות בפעילות התנדבותית - אך גם כשנוטרלו כל המשתנים הללו, ההשפעה של שתיית הקפה על הנטייה לדיכאון נותרה בעינה.

ואולם, הקשר הסיבתי עדיין אינו מבוסס. ייתכן אף, לדברי החוקרים, שהוא למעשה הפוך: אנשים הסובלים מדיכאון נוטים פחות לשתות קפה בשל תכונותיו המעוררות של הקפאין - הסבר הגיוני, שכן אחת התפועות הנפוצות בדיכאון היא נדודי שינה.

ובכל זאת, מומחים רבים סבורים שבקפה בהחלט יש סגולות אנטי-דיכאוניות. "זה בהחלט מסתדר עם הרבה מחקרים קודמים, ועם מה שידוע לנו על קפאין ועל המוח", קבע בראיון ל-BBC פרופ' ברטיל פרדהולם, מומחה לרוקחות ופיזיולוגיה במכון קרולינסקה בשבדיה. "הוא חוסם את החומר אדנוסין, וזה יוצר אפקט דומה לייצוא דופמין. כבר ידוע לנו כיום כי אזורי הדופמין במוח ממלאים תקיד חשוב בדיכאון. בסופו של דבר, למרות שמנסים להוכיח לנו כמה הקפה הוא מסוכן, הממצאים המדעיים מוכיחים אחרת. שתו במתינות, ובריאותכם לא תיפגע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully