וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בדרך ארצה: "תיאום חסר תקדים עם ארה"ב"

טל שלו, שליחת וואלה! לניו יורק

26.9.2011 / 0:05

בטרם שובו חזרה מסוף שבוע מדיני מוצלח בעצרת האו"ם, אמר ראש הממשלה בשיחות סגורות: "נתתי לפלסטינים הרבה יותר מרבין, אבל תופסים אותי כאיש מלחמה"

בתום סוף שבוע מדיני עמוס, ימריא ראש הממשלה בנימין נתניהו הלילה (שני) חזרה לישראל. בצד הישראלי מרוצים מהביקור, וגורמים בסביבת ראש הממשלה אף אמרו כי מדובר בתיאום חסר תקדים בשנתיים וחצי האחרונות עם הממשל האמריקאי.

עוד על סוף השבוע המדיני באו"ם
ברק על המשא ומתן: "לא להידחק למבוי סתום"
נתניהו יתייעץ עם שרי הממשלה בנוגע להצעת הקוורטט
מהנאומים להצעת הקוורטט: סוף שבוע היסטורי באו"ם

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, ניו יורק, 21 בספטמבר 2011. רויטרס
"אובמה התעורר מהאביב הערבי והבין שנוצר כאן כאוס מטורף ושהחזית שהוקמה נגד אירן מתחילה להתפורר". נתניהו ואובמה/רויטרס

בסביבת נתניהו הביעו אמש סיפוק מהביקור. "לפני ארבעה שבועות שר הביטחון ורבים נוספים דיברו על 'צונאמי' ו-'בידוד מדיני', אבל בעבודה קשה ומאחורי הקלעים, ללא תקשורת, ללא ידיעת חלק מהשרים, ובעזרת ארצות הברית, הובהר לאבו מאזן: 'או משא ומתן או משא ומתן'. הובהר לו שהדרך היחידה היא משא ומתן".

גורמים בסביבת ראש הממשלה הסבירו כי נתניהו חושב ומקווה שאפשר יהיה להגיע להתקדמות לקראת פתיחה במשא ומתן. לדבריהם, המהלך תלוי כעת בתגובת הפלסטינים. בשיחות סגורות אמר נתניהו: "נתתי לפלסטינים הרבה יותר מרבין, אבל תופסים אותי כאיש מלחמה ולא כאיש של שלום".

גורמים בסביבת ראש הממשלה ציינו עוד כי בשבועות האחרונים נרשם תיאום חסר תקדים בשנתיים וחצי האחרונות עם הממשל האמריקאי: "ארצות הברית העדיפה את היעד האסטרטגי על היעד הטקטי. אובמה התעורר מ'האביב הערבי' והבין שנוצר כאן כאוס מטורף ושהחזית שהוקמה נגד אירן מתחילה להתפורר". לדבריהם, בממשל האמריקאי רואים את המתרחש במזרח התיכון ומבינים שישראל היא אי של שפיות ויציבות. כמו כן, בסביבת ראש הממשלה ציינו את שיתוף הפעולה ההדוק בין שליחו של אובמה לאזור דניס רוס לבין נציגו המיוחד של ראש הממשלה יצחק מולכו.

בישראל מדגישים כי הקרבה עם ארצות הברית אינה נובעת רק מהעמדה המשותפת לגבי משא ומתן ישיר כדרך היחידה לקידום פתרון במזרח התיכון, אלא גם ובעיקר כתוצאה מנחישות משותפת לעצירת איום הפונדמנטליזם האיסלמי על העולם החופשי. "אני מעדיף להיות זה שמתריע בשער ולא זה שמסביר איך עשינו טעויות", אמר נתניהו בשיחות סגורות, "ביצענו את ההתנתקות בעזה ואת הנסיגה מלבנון מה עוד נעשה? נפקיר את ירושלים לטילים של רמאללה? החובה שלי כראש הממשלה הישראלי היא לשמור על האינטרסים של מדינת ישראל. אנחנו רוצים שלום אבל בתנאים שלנו כשהתנאי הראשי הוא ביטחון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא נאום בעצרת הכללית של האו"ם. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
"אני מעדיף להיות זה שמתריע בשער ולא זה שמסביר איך עשינו טעויות". נתניהו באו"ם/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

על הבקשה הפלסטינית שהוגשה למועצת הביטחון של האו"ם אמרו גורמים בסביבת ראש הממשלה, כי הם רואים את העניין כסגור וגמור: "לא תקום מדינה פלסטינית, לא תהיה מדינה 194 בזכות הווטו האמריקאי המובטח", אמרו. לגבי הצעת הקוורטט, למרות שישנם ניסוחים שאינם נוחים לישראל, בירושלים נוטים לצדד בהצעה מכיוון שהיא קוראת למשא ומתן ישיר וקץ התביעות.

במקביל, ממשיכים בצד הישראלי לשבח את הביקור. שגריר ישראל בארצות הברית מייקל אורן אמר לוואלה! חדשות כי "הביקור היה מוצלח ביותר גם מבחינת הדיפלומטיה וגם מבחינת הדיפלומטיה הציבורית כפי שהשתקף בראיונות שהעניק ראש הממשלה לכלי התקשורת הישראלים. העובדה שאנחנו מוכנים למשא ומתן ישיר ולדבר על כל נושאי הליבה כולל שתי מדינות לשני עמים מוכרת היום יותר מאי פעם בהרבה מדינות בעולם. זה בא לידי ביטוי גם בהצהרת הקוורטט. אנחנו אמנם עדיין לומדים אותה, אבל אנחנו בהחלט שבעי רצון מהקריאה לחזרה לשולחן המשא ומתן".

שגריר ישראל באו"ם רון פרושאור אמר כי "אחרי שבוע לא קל הוענק לנו כרגע מרחב זמן, לא ארוך, לתמרון מדיני. בגדול, צריך לאפשר לחזור למשא ומתן ישיר. הצהרת הקוורטט יוצרת מסגרת זמן לעבוד אחד עם השני כדי להגיע לדיאלוג אחד מול השני. וצריך לנצל את ההזדמנות הזו".

שגריר ישראל באו"ם לשעבר ומקורבו של ראש הממשלה, דורי גולד, אמר כי "אנחנו צריכים להבין שחודשים רבים כבר ברור שהפלסטינים בחרו בחד-צדדיות. זה היה הנתון שצריך להתמודד איתו. השאלה הייתה איך תגיב המערכת הבינלאומית. זה נראה כאילו ישראל הצליחה להעביר מסר ברור: מצד אחד, המהלך הפלסטיני מהווה הפרה מהותית של הסכמי אוסלו שישראל לא תשלים עימה. מצד שני, מוכנות לקבלתם של הפלסטינים חזרה לשולחן המשא ומתן במידה ואבו מאזן יתעשת. ישראל הייתה חייבת לבלום את המהלך החד-צדדי קודם כל על ידי יצירת חזית אחת עם האמריקאים והמטרה הזו הושגה".

עם נחיתתו, צפוי ראש הממשלה להגיע למסיבת עיתונאים שבה יוצגו מסקנות ועדת טרכטנברג. לפני נסיעתו הספיק נתניהו לערוך סבב ראיונות נוסף לכלי תקשורת בינלאומיים, ובין היתר, התראיין לרשת BBC בערבית, ראיון שישודר בפני מיליוני צופים בעולם הערבי. בראיון נשאל נתניהו לגבי טענתו של אבו מאזן כי הוא נושא ונותן קשוח ונתניהו הודה: "אני אכן נושא ונותן קשוח".

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully