וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביסקסואלים מתוך בדידות: חיי המין של הדיונונים

מחקר על אחד המינים המסתוריים החיים במעמקי האוקיינוס מגלה כי הם מזדווגים עם נקבות או זכרים ללא אבחנה: "מפגש מיני הוא נדיר, החשכה מקשה להבדיל - וכך הם ממקסמים את הסיכויים"

מחקר זואולוגי חדש שפורסם השבוע סיפק הצצה נדירה אל חיי המין של אחד המינים המסתוריים ביותר - וככל הנראה גם האינטליגנטים ביותר - המוכרים על כדור הארץ: הדיונונים החיים במעמקי האוקיינוס. בין היתר, גילו המדענים כי הדיונונים מקיימים לא פעם יחסי מין עם בני אותו המין. ההערכה היא, שהסיבה לכך היא הבדידות: מפגשים עם דיונונים נוספים במעמקים החשוכים הם נדירים ביותר, וכשהם כבר מוצאים אחד - הם מסתערים עליו בשצף קצף. עוד מוערך, כי בתנאי החשיכה בעומק האוקיינוס, הם פשוט לא מסוגלים להבדיל בין זכר לנקבה.

ואלו רק בני המזל שעוד מצליחים למצוא שידוך מזדמן בבר הפיק-אפ של האוקיינוס. להערכת החוקרים, ממכון המחקר הימי במפרץ מונטריי שבקליפורניה, ישנם גם לא מעט פרטים שמעבירים חיים שלמים מבלי להיתקל אף בדיונון אחד נוסף לרפואה. "בבית הגידול העמוק והחשוך של הדיונונים, מפגשים מיניים הם נדירים ביותר - וזמן רב עובר בין אחד למשנהו", הסביר ראש צוות המחקר, הנדריק הובינג, במאמר שפורסם השבוע בכתב העת המדעי "Biology Letters".

המחקר מבוסס על צילומי וידאו שנאספו במשך יותר מ-20 שנה, רובם ב"קניון הימי" במונטריי שלחופי קליפורניה. המין שעקבו אחריו נקרא "Octopoteuthis deletron". אורכו הממוצע כ-12 סנטימטרים, והוא חי בעומק שבין 400 מטרים ל-800 מטרים.

"אסטרטגיה של רבייה"

עד המחקר הנוכחי, היה מעט מאוד ידוע על הרגלי הרבייה של מין זה - מלבד זאת שהזכר משתמש באיבר ארוך, דמוי פין, כדי להחדיר לנקבה כדוריות המלאות במיליוני תאי זרע, הנספגות בגופה. בתצפיות שנערכו לאורך שנים ארוכות, הצליחו החוקרים לגלות עוד פרטים רבים.

לכל אורך המחקר, הסביר הובינג ל-BBC, לא הצליחו החוקרים לתעד ולו מקרה אחד של הזדווגות, "אך כשעברנו על שעות ארוכות של צילומי וידאו, הצלחנו למצוא עדויות להזדווגות, בצורת 'חבילות זרע' - שנמצאו על זכרים ונקבות כאחד. מבחינת המיקום של ה'חבילות' האלו, הגענו למסקנה שהזכרים מזדווגים הן עם נקבות - והן עם זכרים". הממצא המפתיע הזה, לדבריו, התגלה באותה מידה של שכיחות אצל זכרים ואצל נקבות - ומכך הסיקו החוקרים שהדיונונים נוהגים להזדווג באותה תדירות עם בני המין הנגדי ועם בני אותו המין.

עורכי המחקר מסכמים כי "אנחנו מעריכים שההתנהגות הדו-מינית של הדיונון היא חלק מאסטרטגיה של רבייה, שממקסמת את סיכויי ההצלחה באמצעות 'הזרעה' של כל דיונון בו הם נתקלים, יהא זה זכר או נקבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully