וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: הישראלים חיים יותר, אך בריאים פחות

אריאל נוי

22.9.2011 / 12:40

משרד הבריאות פרסם מסמך חדש על הבריאות בישראל. יש סיבות לחייך: תוחלת החיים בעלייה ותמותת התינוקות בירידה, אך בארץ עדיין לא מקיימים אורח חיים בריא. ואף מילה על הרפואה הציבורית

משרד הבריאות פרסם היום (חמישי) מסמך נתונים חדש של המרכז הלאומי לבקרת מחלות, המתייחס ל"מצב הבריאות בישראל 2010". החדשות הטובות: הישראלים חיים יותר, שיעור תמותת התינוקות בירידה מתמדת ופחות אנשים מתים כתוצאה ממחלות לב ושבץ. החדשות הרעות: אין כמעט מודעות לחשיבות ניהול אורח חיים בריא – אחד מכל חמישה מעשן, ורוב האוכלוסייה לא עוסקת בפעילות גופנית באופן קבוע.

עוד על נתוני בריאות בישראל:
דו"ח הבריאות 2010
בצפון ובדרום חיים פחות מאשר במרכז
ההסתדרות הרפואית: אחוז חולות הסרטן בישראל מהגבוהים באירופה

על פי הממצאים שפורסמו בדו"ח, תוחלת החיים הממוצעת בישראל עלתה במהלך 30 השנים האחרונות בכ-9 שנים, והיא עומדת על 79.1 שנים בגברים ו-83 שנים בנשים. בסעיף זה, כבכל הנתונים, ישנם פערים משמעותיים בין המגזר היהודי והמגזר הערבי, כך שגבר ערבי חי בממוצע 75.9 שנים בממוצע בלבד, לעומת גבר יהודי שחייו אורכים 79.6 שנים. גם עבור הנשים מתקיים פער דומה, כשאישה יהודייה חיה כ-83.4 שנים לעומת 79.7 שנים שחיה האישה הערבית. הפער בתוחלת החיים בין יהודים וערבים, על פי הנתונים, הולך ומתרחב עם השנים.

אילוסטרציה. ShutterStock
שיעור החולים בסוכרת, סיבת המוות השלישית בהיקפה בישראל, עולה בהתמדה בארץ ובעולם/ShutterStock

ומה הורג את הישראלים? אחד מכל ארבעה מת מסרטן, ואחד מכל חמישה (שיעור של 18%) ממחלות לב. על אף ששיעורי התמותה מסרטן בירידה, יותר ויותר אנשים חולים במחלה זו. בקרב נשים ערביות אף נרשמה עליה של 150% בשיעור החולים בסרטן. בקרב נשים יהודיות, לשם ההשוואה, נרשמה גם עליה משמעותית, אך קטנה בהרבה, של 27% בלבד. מחלות הסרטן השכיחות ביותר הן סרטן השד, סרטן הערמונית, וסרטן המעי הגס והחלחולת. שיעור התמותה ממחלות לב ירד באופן משמעותי, אך גם במקרה זה השיעור במגזר הערבי, אצל גברים ונשים כאחד, גבוה משמעותית ביחס לבני מינם באוכלוסייה היהודית. סיבת המוות השלישית בישראל היא מחלת הסוכרת, ששיעור החולים בה עולה בהתמדה בישראל ובעולם.

באשר להיקף תמותת התינוקות בישראל, שיעור המקרים ירד בכ-78% ב-30 השנים האחרונות, ועומד היום על 3.8 מקרי מוות על כל אלף לידות בממוצע, הנובעים בעיקר כתוצאה ממומים נולדים. הדו"ח חושף גם נתונים על היקף מגפת שפעת החזירים בישראל, וקובע כי במהלך פרוץ המחלה, בין השנים 2009-2010, אובחנו 10,311 חולים, רובם צעירים. מתוכם מתו מהמחלה 96 חולים.

לישראלי הממוצע עדיין אין מודעות מלאה לאורח חיים בריא ומאוזן. על פי סקרי בריאות לאומיים שנערכו בשנים 2009-2007: 22.8% מהאנשים בגילאי 21 שנים ומעלה מעשנים: 31.3% מהגברים ו-14.8% מהנשים. בקרב גברים ערבים השיעור עומד על כמעט מחצית - 48.8%. גם עיסוק קבוע בפעילות גופנית לא שכיח כמקווה, כש-32.4% בגילאי 21 ומעלה עוסקים בפעילות גופנית לפחות 3 פעמים בשבוע, במשך 20 דקות לפחות, בכל פעם. נתון מדאיג נוסף מגיע מתחום בריאות הנפש, כש-14.6% מהנשים ו-9.6% מהגברים דיווחו כי סבלו מדיכאון.

לפניות לכתב: arielnews@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully