וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן על המהלך הפלסטיני: "לא תהיה הצבעה"

טל שלו, שליחת וואלה! לניו יורק

21.9.2011 / 19:57

בישראל מיהרו להגיב על נאומו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעצרת האו"ם. שר החוץ ליברמן: "זה נאום של בעל ברית". ח"כ טיבי: "הבשורה על פי אובמה - המשך הסבל הפלסטיני"

זמן קצר לאחר נאומו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה הערב (רביעי) בפני עצרת האו"ם, בו התייחס בין היתר לכוונת הפלסטינים לבקש מהארגון הכרה בעצמאותם, התייחס שר החוץ אביגדור ליברמן לדברים. ליברמן העריך בשיחה עם כתבים ישראלים כי בסופו של דבר לא תהיה הצבעה על בקשת ההכרה הפלסטינית, לא בעצרת הכללית ולא במועצת הביטחון של האו"ם. "שני הצדדים צריכים להסתדר. בנאום לא הוזכרו גבולות 67'. זה היה נאום של בעל ברית, אני מברך וחותם על הנאום בשתי ידיים", אמר שר החוץ.

המהלך הפלסטיני באו"ם - כותרות אחרונות
נאום אובמה באו"ם: "שלום לא יושג דרך החלטות באו"ם"
נתניהו לאובמה: "תודה על עמידתך לצד ישראל"
לבקשת ברק: ניגריה תימנע מהצבעה על פלסטין
אבו מאזן לבאן: ממשיך בתכנית לקבל הכרה מהאו"ם

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעצרת האו"ם בניו יורק. AP
"זה היה נאום של בעל ברית". אובמה בעצרת האו"ם, הערב/AP

"הפלסטינים מבינים, כמו כולם, שזה לא האינטרס שלהם", אמר ליברמן. "כולם יודעים מה הגבולות האדומים ועל מה אנחנו לא יכולים להתפשר. לו הפלסטינים יעבירו החלטה חד- צדדית יהיו לכך השלכות חמורות. אני לא אסכים לשום הקפאה, גם לא ליום אחד. גילינו הרבה גמישות וסובלנות. משרד החוץ עבד בשנה האחרונה בשקט ובנחישות. השקט הנפשי והעמידה בפני לחצים זה חלק חשוב בסיפור. אנחנו מרכזים מאמץ איתן מול כל המדינות בעולם", הוסיף.

שר הביטחון, אהוד ברק, התייחס גם הוא לנאום אובמה בעצרת האו"ם ואמר, כי "שוב הוכח לכל המפקפקים, כי הנשיא אובמה הוא בן-ברית וידיד של ישראל. ממשל אובמה נותן גיבוי לביטחון ישראל בצורה רחבה, מקיפה וחסרת תקדים. ישראל מעריכה זאת מאוד". הוא הוסיף, כי "יש לקוות כי נאומו של הנשיא אובמה וההתפתחויות באו"ם אכן יובילו בהקדם לחידוש המשא ומתן ולא להחלטות חד-צדדיות".

גם יושבת ראש האופוזיציה, ציפי לבני בירכה על נאום אובמה. היא אמרה כי "אובמה הציג את עיקרי הסכסוך בצורה מאוזנת. הוא צדק כשאמר שהשלום יושג במשא ומתן ישיר ולא בהחלטות באו"ם". היא הוסיפה, כי "האחריות לעתיד של שלום וביטחון לילדי ישראל מונחת על כתפי ההנהגה הישראלית, ולכן נתניהו חייב ליזום עכשיו את חידוש התהליך המדיני - לא כטובה לפלסטינים, אלא לטובתנו". לבני התייחסה בדבריה גם לקיפאון המדיני באומרה כי "נאומים באו"ם לא ישנו דבר בשטח. עצם חידוש המשא ומתן המדיני ימנע את ההחלטות באו"ם ואת בידודה של ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, ניו יורק, 21 בספטמבר 2011. רויטרס
נתניהו ואובמה בפתח פגישתם, הערב/רויטרס

חבר הכנסת אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל), שנמצא בעצרת האו"ם בניו יורק, דווקא התאכזב למשמע נאומו של נשיא ארצות הברית. "נשיא ארצות הברית ברק אובמה ממשיך לאכזב את העם הפלסטיני", אמר טיבי והוסיף כי "הבשורה על פי אובמה – משמעה המשך הסבל הפלסטיני לצד משא ומתן נצחי עם נתניהו". טיבי ביקר בחריפות את נאומו של אובמה ואמר כי היווה "שחזור של הגרסה הישראלית, תוך התעלמות מהסבל הפלסטיני ונקיטת מוסר כפול". לדבריו, מהנאום משתמע כי ישראל עצמה דורשת מדינה מ"הכובשים הפלסטינים", וכי התעלמותו של הנשיא האמריקני בדבריו מסוגיית הגבולות הייתה "בוטה וברורה". הוא הוסיף כי אובמה ציין בדבריו את "כל המדינות המחזיקות בנשק להשמדה המונית - פרט לישראל".

בנאומו הערב אמר אובמה כי רק משא ומתן יוביל להסכם שלום בין הצדדים ולא הכרזות חד-צדדיות באו"ם. "שלום לא יגיע על ידי החלטות של האו"ם, אלא דרך משא ומתן", אמר אובמה. הוא חזר על עמדות הצדדים וסיפר על התקווה שהביע בעצרת האו"ם בשנה שעברה שהשנה תהיה מדינה פלסטינית עצמאית. "ישראל צריכה לקבל ערבויות ביטחוניות, הפלסטינים צריכים לדעת מה גבולות המדינה שלהם. אני מבטיח לכם שהשאלה היא לא המטרה אליה אנחנו שואפים, אלא כיצד נגיע אליה. אין קיצורי דרך, שלום זו עבודה קשה". לאחר הנאום נפגש אובמה עם ראש הממשלה נתניהו.


בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully