וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה התכנית להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב

פנחס וולף ורמי שני, מערכת וואלה! חדשות

11.9.2011 / 14:30

על פי התכנית יוכשרו 100 אלף דונמים לבנייה מסודרת, במקום התיישבות הפזורה הקיימת היום. הבדואים זועמים: "ממשלת ישראל הכריזה מלחמה נגדנו, הם מבצעים טרנספר, 30 אלף יפונו מבתיהם"

תאגיד כאן

(צילום: באדיבות הערוץ הראשון)

הממשלה אישרה היום (ראשון) את התכנית להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, לפיה יוכשרו 100 אלף דונמים לבנייה מסודרת במקום התיישבות הפזורה הלא חוקית הקיימת היום. זאת בהמשך לדו"ח שגיבשה הוועדה בראשותו של שופט בית המשפט העליון לשעבר, אליעזר גולדברג. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בתגובה לאישור כי "עלינו לעשות את המהלך למען המדינה, לתושבי הנגב, יהודים ובדואים כאחד".

עוד באותו נושא
בדואים נגד עמידרור: גזען יבדוק התיישבותנו בנגב?
המל"ל תבחן הסדרת התיישבות הבדואים בנגב
אושרה הקמת קרית חינוך שיקומית לבדואים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
200 אלף דונם במקום 400 אלף שדרשו/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי התכנית, ייערך תהליך תכנוני מקיף במסגרתו יורחבו יישובים קיימים, ייקלטו תושבים ביישובי המועצה האזורית אבו-בסמה ויוקמו יישובים במסגרת תכנית המתאר המחוזית באר שבע. ההערכה היא כי מקום מגוריהם של כשני שלישים מתושבי הפזורה יוסדר בקרבת מקום.

התכנית כוללת גם את פיתוח התשתיות והתעסוקה תוך דגש מיוחד על נשים וצעירים. כמו כן, תתמקד התוכנית בפיתוח אזורי תעשייה, הקמת מרכזי תעסוקה ביישובים, קידום הכשרות מקצועיות ועוד.

עוד עולה מהתכנית שאושרה, כי תביעות הבעלות על הקרקע יוסדרו באמצעות מנגנון אחיד ושקוף שייקבע בחוק, ולפיו יינתנו תמורות בקרקע ובכסף בהיקף משמעותי. כך למשל, עבור כל תביעת בעלות של תובע שמחזיק בקרקע, שתוסדר במלואה, יקבל התובע 50% מסך תביעתו, לעומת 20% בלבד המוצעים לו כיום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"טרנספר ל-30 אלף תושבים"

בממשלה אמנם אושרה התוכנית, אך היא זוכה להתנגדות עזה מצד הבדואים מחד, שתבעו לקבל כמות כפולה של קרקע בתמורה לוויתור על כל זכויותיהם, ומנגד, מצד חברי כנסת מהימין שטענו כי התכנית מהווה לדבריהם כניעה לדרישות הבדואים. גם כמה שרים בממשלה התנגדו תחילה לתכנית, בשל חשש שהדבר יהווה תקדים הן לדרישות נוספות מצד הבדואים והן לדרישות מצד פליטים ערבים שגורשו מישראל עם הקמתה ב-1948, אשר עשויים לתבוע קרקעות מהמדינה. משום כך דרשו מספר שרים מנתניהו כי יומצא מסמך משפטי המודיע כי אין מדובר בתקדים. נתניהו לא הציג מסמך כזה, דבר שבתחילה העיב על תחילת ההצבעה, אך משהומצא המסמך המבוקש תוך כדי הישיבה, נערכה ההצבעה כמתוכנן.

יו"ר הפלג הדרומי של התנועה האיסלמית, חאמד אבו דאעבס, תקף את התכנית ואמר כי היא תביא בסופו של דבר להתנגשות חזיתית בין הבדואים לשלטון הישראלי: "אנחנו מתנגדים בכל תוקף לתכנית הממשלתית. אנו רואים בזה תכנית של טרנספר ל-30 אלף תושבים בדואים ול-13 כפרים ערביים בנגב. אנחנו קוראים לממשלה להידבר עם האוכלוסיה הבדואית ולא לכפות עליה פתרונות, כמו כן, אנחנו קוראים לממשלה לאשר תכניות בנייה ולא תכניות הריסה. אנחנו אומרים לממשלה: 'אל תתבודדו מן העם כמו שאתם מתבודדים מהעולם'. אנחנו הבדואים רוצים להיות חלק חיובי ואינטגרלי בעשיה למען הנגב, תוך שמירת המסורת שלנו". אבו דאעבס הוסיף כי נוכח התנגדות הבדואים לתכנית, קיימת סבירות גבוהה שהיא תכשל.

"התכנית לא מושלמת, אבל היא הפלטפורמה היחידה"

גם ארגון "עדאלה" מתח ביקורת על ההחלטה ואמר כי מדובר בפגיעה אנושה בזכויות הבסיסיות של האזרחים הבדואים, שתביא לעקירת עשרות אלפי תושבים מבתיהם והריסת כפרים בדואים רבים. מנהל פרויקט הנגב של 'עדאלה', ד"ר תאבת אבו ראס, השתתף היום בהפגנה נגד אישור התכנית שנערכה מול משרד ראש הממשלה ואמר: "ממשלת ישראל הכריזה היום מלחמה נגד הבדואים בנגב. אישור הדו"ח מוכיח כי הממשלה הזאת רואה בבדואים סוגייה ביטחונית ולא אזרחים שווי זכויות. ההחלטה האומללה הזאת פוגעת ביחסי יהודים וערבים בישראל ורק מעמיקה את סכסוך הקרקעות בנגב, והופכת אותו לבלתי אפשרי לפיתרון. הדו"ח הזה נכתב ללא נציגות של גורם בדואי וללא התייעצות עם התושבים שחייהם עומדים להיהרס בגלל מסקנותיו. ראש הממשלה הבהיר את עמדתו בסוגייה זו כשמינה את יעקב עמידרור לעצב את דמותו הסופית של הדו"ח – לא מדובר באדם שרואה בבדואים כבני אדם עם זכויות, אלא מיעוט שיש לשלוט בו".

לעומת זאת, ראש המועצה האזורית רמת הנגב, שמואל ריפמן, בירך על ההחלטה לאשר את התכנית. "הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב היא מהלך חשוב לנגב ולמדינת ישראל. דו"ח גולדברג איננו מושלם אבל הוא הפלטפורמה היחידה שאיתה צריך להתקדם להסדרת ההתיישבות כולל הסדר הקרקעות, הקמת ישובים חדשים, חיזוק מערכת החינוך, ופיתוח ישובים קיימים לאוכלוסיה הבדואית שחייבת להיעשות והיום. מי שחושב שהשארת המצב הקיים ישרת את הנגב טועה טעות מרה. על כן, אני קורא לכולנו הן במגזר הבדואי והן במגזר היהודי לשלב ידיים ולהביא להצלחת יישום התוכנית".

יו"ר הנהלת רופאים לזכויות אדם, פרופ' צבי בנטואיץ אמר בתגובה להחלטה כי "החלטת הממשלה לאמץ את דו"ח פראור מהווה המשך של מדיניות נישול הבדואים מאדמותיהם ועתידה להוביל לפינוי של כ-30 אלף אזרחים מבתיהם, מבלי להתחשב בהשלכות הנפשיות והבריאותיות החמורות של צעד זה. בנוסף לכך, היא מהווה המשך מדיניות האפליה של האוכלוסיה הבדואית בכך שהיא שואפת לרכז את הבדואים בבניה צפופה בעיירות הקיימות בניגוד לעשרות היישובים היהודים הקיימים באזור. ככה לא משיגים שוויון בבריאות אלא מנציחים את הפערים גם לדורות הבאים".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully