וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני: "טורקיה לא יכולה לעשות כרצונה"

גורם במערכת הביטחון ציין כי לא סביר שראש ממשלת טורקיה ארדואן ישלח ספינות קרב שילוו משטים לעזה, בשל חברותו בנאט"ו. "לספינות טורקיות מול חופי ישראל ועזה משמעות אסטרטגית רבה"

גורמים במערכת הביטחון התייחסו אמש (חמישי) לאיומיו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, לשלוח ספינות קרב שילוו כלי שיט בדרכם לעזה. גורם ביטחוני אמר בעקבות הפרסומים, כי "זו אינה הפעם הראשונה שארדואן מאיים לשלוח לאזור ספינות מלחמה - הוא כבר איים בעבר. אין לנו כוונה לדרדר את מערכת היחסים ורצוי שכל הצדדים ינהגו באיפוק ובשכל ישר".

משבר ביחסי ישראל-טורקיה - כותרות אחרונות
ארדואן: המשט הבא לעזה ילווה בספינות מלחמה
ארדואן: "לא חשוב המחיר, איש לא ידרוך על כבודנו"
ברק: טורקיה אינה אויב, הגל הזה יעבור

הגורם הבכיר הזכיר כי דו"ח פאלמר קבע שהסגר הימי על עזה חוקי לחלוטין. לדבריו, "אין טעם להעלות עכשיו את כל סוגיית הסגר הימי והתפתחות הכלכלה בעזה, כולל בית המלון החדש שנפתח לאחרונה והקניון. סחורות ומזון נכנסים לעזה בעיקר מהמעברים בישראל ולא רק מהמנהרות". גורם ביטחוני אחר הוסיף, כי "לספינות טילים טורקיות מול חופי ישראל ועזה יש משמעות אסטרטגית רבה. עם זאת, טורקיה מחויבת לברית נאט"ו ולא יכולה לעשות כל מה שהיא רוצה".

אמש הודיע כאמור ארדואן כי ספינות קרב טורקיות ילוו מעתה כל כלי שיט טורקי שיעשה את דרכו לרצועת עזה. "ספינות קרב טורקיות מוסמכות להגן על כלי השיט שלנו, הנושאים סיוע הומניטרי לרצועה. מעתה, לא נאפשר לספינות הללו להיות מותקפות, כפי שאירע במשט לעזה".

בראיון לרשת אל ג'זירה הוסיף ארדואן כי טורקיה נקטה בצעדים כדי למנוע מישראל לנצל באופן חד-צדדי משאבי טבע מהים התיכון, בהתייחסו כנראה לתגליות הגז האחרונות, שעוררו מחלוקת בין ירושלים לביירות. "ישראל החלה להצהיר שיש לה הזכות לפעול באזורים כלכליים בים התיכון. טורקיה נקטה צעדים באזור והיא תהיה נחושה לפקח על הנעשה במים בינלאומיים במזרח הים התיכון". בתגובה צוטט דובר משרד החוץ יגאל פלמור בסוכנות הידיעות רויטרס: "זו הצהרה שבהחלט כדאי שלא להגיב עליה".

"טורקיה נחושה לפקח על הנעשה בים התיכון"

ארדואן ושר החוץ הטורקי, אחמט דאוט אולו מובילים את הקו הנוקשה נגד ישראל, כל זאת על רקע פרסום דו"ח פאלמר של האו"ם שבחן את אירועי המשט לעזה. שלשום, אמר ראש הממשלה הטורקי, כי "לא אכפת לנו אם זה יעלה לנו 15 מיליון דולרים או 150 מיליון דולרים – לא ניתן לאף אחד לדרוך על כבודנו", זאת בעקבות סירובה של ממשלת נתניהו להתנצל בפני אנקרה על אירועי משט ה"מאווי-מרמרה" בשנה שעברה.

דברים אלו נאמרו לאחר שראש הממשלה הטורקי הודיע על הפסקת כל קשרי המסחרי הביטחוני בין ירושלים לאנקרה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ניסה בימים האחרונים להנמיך את הלהבות, אולם הדגיש כי ישראל לא תתנצל על הרג פעילי ארגון ה-IHH במשט.

"המשבר המדיני עם טורקיה לא היה מבחירה שלנו, וזו עדיין לא הבחירה שלנו", אמר שלשום ראש הממשלה. "אנחנו מכבדים את העם הטורקי", המשיך נתניהו, "ורוצים בשיפור היחסים. אבל אני רוצה לומר הערב דבר שהוא כלל אמת, בקול צלול ורם: צדקת הדרך היא הנכס האסטרטגי של מדינת ישראל".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

(עדכון ראשון: 23:00, 08.09.11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully