וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר כחלון: "אבטל את מבחן הנפילה לקשישים"

פנחס וולף

7.9.2011 / 10:50

לדברי שר הרווחה משה כחלון קשישים המבקשים לקבל סיוע מהביטוח הלאומי נדרשים לעבור שורה של מבחנים משפילים. "לא האמנתי שאנחנו חיים במציאות הזו"

שר הרווחה, משה כחלון, הודיע היום (רביעי) בכנס "כלכליסט" כי בקרוב הוא יבטל את "מבחן הנפילה" אותו עוברים קשישים בטרם קבלת סיוע מהביטוח הלאומי. לדבריו, אחד המבחנים שקשישים נאלצים לעבור כדי לקבל עזרה מביטוח לאומי הוא "מבחן הנפילה" - "אם אתה לא נופל פעמיים בחודש לא מגיעה לך עזרה", אמר והקשה: "למה אני צריך ליפול פעמיים בחודש כדי לקבל עזרה, ואם אפול פעם בחודש זה לא מספיק? ומסתבר שאם אתה לא נופל אתה יציב, ואם אתה יציב – אכלת אותה. לא האמנתי שאנחנו חיים במציאות הזו. היום כבר אפשר לבחון יציבות של אדם בבדיקות פשוטות".

עוד בנושא:

דו"ח המבקר: כשלים בטיפול הביטוח הלאומי בקשיש

כחלון נתן דוגמאות למבחנים משפילים נוספים אותם נאלצים קשישים לעבור. "אנחנו משלמים כל החיים ואז מגיעים לגיל שצריכים את העזרה ואז יש מבחנים מאוד משפילים. כשאומרים לאדם מבוגר או לאשה: 'תתפשטי, תתלבשי, נראה איך את שותה קפה', וזה מגיע למצב שקשיש שרוצה להראות שהוא כן בריא אחרי שיתוק הוא קם ומכין קפה, כותבים לו בפתק: 'ראינו אותו מתפקד אז הוא לא מקבל עזרה', או שמתחילה הרמאות: מגיעה האחות של הביטוח הלאומי לאותה גברת. מבקשת ממנה לשתות. אותה זקנה יודעת שאם היא תפתח את הבקבוק, הגמלה תלך. אז שתיהן יושבות ומסתכלות על הבקבוק. הבקשה שלי מאנשי הביטוח הלאומי היא שכל בקשה כזו של קשיש – תחשבו שזה אבא ואימא שלכם והכל ייראה אחרת".

גם דו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, שפורסם בחודש מאי האחרון חשף שורה של כשלים באופן טיפולו של המוסד לביטוח לאומי בקשיש. בין היתר התגלה כי גמלת הסיעוד אינה מחולקת באופן שוויוני בין מטופלי המוסד וכי התביעות לזכאות עבור הגמלה אינן נענות בזמן. שירות הלקוחות הקשישים במוסד, לוקה גם הוא בחוסרים רבים. דו"ח המבקר חשף כי המוסד לביטוח לאומי לא נקט במהלכים הדרושים על מנת לספק את שעות הטיפול הראויות לזכאים. על אף ההבדלים במידת המוגבלות בין אלפי הזכאים, כולם מקבלים מהמוסד את אותה מכסה של שעות טיפול. כמו כן, קיים פער בין מספר שעות הטיפול הנחוץ לזכאי לפי מספר הנקודות שצבר, ובין היקף הסיוע הניתן לו. פער זה יוצר אי שוויון בין מקבלי גמלת הסיעוד - ככל שאדם מוגבל פחות, כך הוא נהנה ממספר שעות טיפול גדול יותר יחסית למוגבלותו.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully