וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח המבקר: כשלים בטיפול הביטוח הלאומי בקשיש

17.5.2011 / 16:00

גמלת הסיעוד אינה מחולקת באופן שוויוני בין הזכאים, תביעות הזכאות לגמלה אינן נענות בזמן וכך גם הערעורים - אלו רק חלק מהכשלים באופן הטיפול בקשיש בביטוח הלאומי שחושף דו"ח המבקר

דו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, המתפרסם היום (שלישי) חושף שורה של כשלים באופן טיפולו של המוסד לביטוח לאומי בקשיש. בין היתר התגלה כי גמלת הסיעוד אינה מחולקת באופן שוויוני בין מטופלי המוסד וכי התביעות לזכאות עבור הגמלה אינן נענות בזמן. שירות הלקוחות הקשישים במוסד, כך מתגלה, לוקה בחוסרים רבים.

גמלת הסיעוד של הביטוח הלאומי מוענקת כיום ל-141,000 נזקקים. הגמלה מתבטאת במתן שירותים ולא בכסף, והיא כוללת טיפול אישי בבית, השתתפות בפעילויות במרכזי יום, אספקת מוצרי ספיגה, אספקת שירותי כביסה ומימון השימוש במשדרי מצוקה. עם זאת, דו"ח המבקר חושף כי המוסד לביטוח לאומי לא נקט במהלכים הדרושים על מנת לספק את שעות הטיפול הראויות לזכאים. על אף ההבדלים במידת המוגבלות בין אלפי הזכאים, כולם מקבלים מהמוסד את אותה מכסה של שעות טיפול. כמו כן, קיים פער בין מספר שעות הטיפול הנחוץ לזכאי לפי מספר הנקודות שצבר, ובין היקף הסיוע הניתן לו. פער זה יוצר אי שוויון בין מקבלי גמלת הסיעוד - ככל שאדם מוגבל פחות, כך הוא נהנה ממספר שעות טיפול גדול יותר יחסית למוגבלותו.

"חלק מהליקויים המועלים בדו"ח אותרו מזמן"

כאמור, גם במועד ההיענות לתביעות הזכאות לגמלה נחשפו כשלים. המוסד לביטוח לאומי עובד על פי מדד מחייב, לפיו לא יעלה משך הזמן הכולל המרבי מהגשת התביעה לזכאות ועד קבלת אישור המוסד על 38 ימים ל-80% מהתביעות. דו"ח המבקר מגלה כי 10 מ-23 סניפי המוסד חרגו בשנה האחרונה מהמדד שהוא בעצמו קבע לטיפול בתביעות. כאשר תובע הזכאות מגיש ערעור על תביעתו של אושרה, הוא אמור על פי החלטת המוסד להיענות עד 60 ימים ממוגש הגשת הערעור. על פי דו"ח המבקר, כ-20% מהערעורים שהוגשו בין החודשים יולי 2009 לאפריל 2010 נידונו לאחר המועד המוסכם.

כמו כן, ההסכם בין המוסד לביטוח לאומי לגופים המעריכים את מידת הזכאות לגמלה קובע שעליהם לבצע את הערכות התלות בתוך שישה ימי עבודה ממועד הפנייה אליהם. בדיקת המבקר העלתה כי בין החודשים ינואר 2008 לאפריל 2010, 31% מהערכות התלות בוצעו אחרי למעלה משישה ימים.

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר בתגובה כי "חלק ניכר מהליקויים המועלים בדו"ח הביקורת הינם ליקויים אשר אותרו זה מכבר על ידי הביטוח הלאומי כנושאים הדורשים שיפור ותיקון, ורובם המכריע טופלו על ידנו או נמצאים בתהליך עבודה". בנושא מיצוי הזכאות לגמלה, נמסר כי "המוסד פועל לתיקון חקיקה, כדי ליצור התאמה מרבית של רמות הזכאות. הביטוח הלאומי פועל גם לקיצור נוסף של משך זמן הטיפול בתביעות לסיעוד".

ממשרד הבריאות נמסר בנושא הטיפול בקשישים בקהילה, כי "משרד הבריאות מתעתד לגבש אמות מידה למתן טיפול רפואי בבית, באמצעות נוהל מחייב לקופות, אשר יכלול בין היתר, את התחומים המצוינים בדוח המבקר. יש לציין כי במידה והאשפוז הסיעודי יעבור לאחריות קופות החולים, כפי שפועל המשרד כיום נמרצות, יהיה לקופות תמריץ כלכלי לפתח טיפולי בית כחלופת אשפוז סיעודי. באמות המידה שגיבש המשרד לשנת 2011 נדרשו הקופות לדווח על היקפי טיפולי הבית הניתנים על ידן, כתנאי למתן התמריץ. התכנון הינו כי לאחר מיפוי המצב התחלתי של שירות זה, יידרשו הקופות גם להרחיב את טיפולי הבית הניתנים על ידן ולעמוד בדרישות איכות כתנאי להמשך מתן התמריץ להן".

עוד נמסר ממשרד הבריאות כי "על פי חוזר מנכ"ל בנושא, על המחלקות הסיעודיות המורכבות הקיימות להתמקצע בטיפול פליאטיבי לחולים סופניים, כמצוין גם בחוזר מינהל רפואה בנושא. בהתאם, המחלקות הסיעודיות מורכבות יידרשו להקים צוותים ייחודיים לקידום הטיפול הפליאטיבי במוסד.הנושא של גיבוש צוותים ייעודיים לנושא במחלקות סיעוד מורכב נמצא כבר בתוכנית העבודה של אגף הגריאטריה לשנת 2011 וקרוב לוודאי ימשך גם בשנת 2012. הנושא של מתן הדרכה והכשרה – עתיד להמשך ברצף בשנים הקרובות".

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully