וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: ליקויים בבית הנשיא בעת כהונת קצב

3.1.2011 / 16:00

דו"ח מבקר המדינה חושף כי בעת שקצב כיהן כנשיא המדינה, אירעו בבית הנשיא חריגות בקליטת עובדים. "לא היה תקן, משרות התקן השתנו לפי העובדים שאיישו אותן, עובדים מונו ללא מכרז"

מכה נוספת לבית הנשיא ולנשיא לשעבר משה קצב. לאחר שבית המשפט קבע כי קצב הוא אנס, מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס קובע בדו"ח שמתפרסם היום (שני) כי קיימים ליקויים מנהליים, משקיים וכספיים בבית הנשיא. הדו"ח המיוחד אשר מתייחס לשנים 2000-2008, כלומר בעיקר לתקופה בה קצב כיהן כנשיא המדינה, חושף כי בית הנשיא התנהל שלא על פי הכללים הנהוגים ביתר משרדי הממשלה.

כך, למרות שמנכ"לי בית הנשיא האחרונים החליטו לאמץ את הכללים החלים על עובדי המדינה, ולהנחיל אותם גם לבית הנשיא, "בית הנשיא" בתקופתו של קצב חרג מההנחיות ומהמקובל בשירות המדינה בקליטת עובדים קבועים, עובדים במשרות אמון, יועצים בחוזים קבלניים, העסקת מתנדבים ומתן הטבות שכר. "בבית הנשיא לא היה תקן, כנדרש בשירות המדינה", קובע הדו"ח. "'משרות התקן' השתנו לפי העובדים שאיישו אותן. מינויים לא היו תקינים: עובדים מונו ללא מכרז, משרות אמון אוישו ללא קביעת מסגרת של כמות המשרות".

גם מנכ"ל בית הנשיא בתקופת קצב, משה גורל, לא יוצא טוב בדו"ח. מדו"ח המבקר עולה כי הוא ניצל עד השקל האחרון את יכולתו לגבות מקופת המדינה כסף, גם כאשר הדבר היה מנוגד ל"כללי התקשי"ר" (תקנון שירות המדינה). עוד טרם קבלת מענק הפרישה, גורל זכה לחופשת מחלה ארוכה במיוחד בת כ- 150 ימים. לאחר מכן הוא זכה לקבלת "מענק הסתגלות" בגובה ארבע משכורות וחצי, בניגוד לכללי התקשי"ר, הקובעים כי מנכ"ל ששירת שנתיים וחצי יזכה ל"מענק הסתגלות בגובה שלוש משכורות בלבד.

היועצת המשפטית של הכנסת לשעבר מסרה בתגובה לפני מעט יותר משנה כי בשל הנסיבות המיוחדות שהיו בעת נבצרות הנשיא לשעבר קצב, התחייבה הרחקתו של גורל מבית הנשיא וכי היא נתבקשה לפעול לשם כך. מאחר שלא היתה הצדקה להרחיקו מתפקידו, האיזון הנכון היה לדחות את מועד ניתוק קשרי העבודה בינו לבין בית הנשיא ובינתיים לאשר לו לנצל את ימי המחלה שצבר לאור האישורים שהציג.

"מרבית הליקויים תוקנו"

מבית הנשיא נמסר בתגובה לדו"ח מבקר המדינה כי "דו"ח מבקר המדינה מתייחס לשנים 2000-2008 ועוסק ברובו בתקופת כהונתו של הנשיא קצב. עם כניסתו של הנשיא פרס לתפקידו ביולי 2007 הורה הנשיא לתקן את כל ליקויי העבר, ואכן בשיתוף פעולה מלא עם מבקר המדינה תוקנו מרבית הליקויים. יודגש כי מבקר המדינה ציין בדו"ח עצמו כי ליקויים רבים תוקנו כבר על ידי ההנהלה החדשה וכי הוא רואה בחיוב את מהלכיה לבניית תשתית מנהלית חדשה על פי הכללים הנהוגים בשירות המדינה".

מבקר המדינה מתח גם ביקורת נוקבת על פעולות הקרנות לנזקקים שפעלו בבית הנשיא. על פי הדוח, ניהול הקרנות היה לקוי לחלוטין, כאשר ניהול הכספים היה רצוף אי סדרים עד כדי אובדן הנכסים. בהוראות הנהלים של בית הנשיא, נכתב כי ההוצאות המנהליות בקרנות לא יעלה על שמונה אחוזים. למרות זאת, בתקופת שלטונו של קצב, משנת 20001-2007, מלבד בשנה אחת, ההוצאות המנהליות חרגו בהרבה משמונה אחוז, והגיעו עד למאה אחוז של הוצאות מנהליות בשנים 2004-2005.

כמו כן, נמתחה ביקורת על העובדה שקצב נהג לקיים אירועים בבית הנשיא שמומנו על ידי גורמים עסקיים. היועצת המשפטית בתקופת פרס החליטה להפסיק עם הנוהג. "מתן חסות לאירועים של גורמים עסקיים מנוגד להנחיות היועמ"ש ועלול לעודד מענה של משוא פנים", קובע המבקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully