וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: עיכוב נוסף בהפעלת הכור הגרעיני בבושהר

3.9.2011 / 1:30

מסמך חסוי של סוכנות האטום חושף שהכור הגרעיני הושבת בחודש שעבר בשל סיבות טכניות. באירן טוענים כי האתר יחזור לפעילות בקרוב, ודיפלומט בכיר העריך: "מדובר בבעיה קטנה בלבד"

אירן הודיעה לפקחים של האו"ם בחודש שעבר כי השביתה באופן זמני את הכור הגרעיני בבושהר מסיבות טכניות. כך עולה מדו"ח חסוי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שדלף אמש (שישי) לכתב סוכנות הידיעות רויטרס.

הכור נתקל בבעיות רבות בעבר. על פי הדו"ח, פקחי הסוכנות ביקרו באתר ב-18 באוגוסט, וכתבו כי "אירן הסבירה שהכור נסגר מסיבות טכניות וכי הוא יופעל מחדש בימים הקרובים". לא נמסרו בדו"ח פרטים נוספים, אך דיפלומט בכיר הבקיא בנושא אמר ככל הנראה, אין מדובר אלא ב"בעיה קטנה באחת ממערכות הכור". השליח האירני לסוכנות בווינה, עלי אסגר סולטנייה, אמר לרויטרס כי "הדברים הולכים בכיוון הנכון", וכי לא צפויות בעיות נוספות בכור.

חנוכת הכור הרשמית נדחתה כמה פעמים בשנים האחרונות. הוא היה אמור להתחיל לייצר חשמל בתחילת השנה הנוכחית, וסגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבקוב, אמר כי האתר אמור היה להיכנס לפעילות מלאה בחודש שעבר. עם זאת, לא ברור מה עלה בגורל המערכות שבליבת הכור.

האתר הוא כור אזרחי להפקת אנרגיה גרעינית. ככל הידוע הוא אינו קשור לתוכנית הנשק של אירן. הוא הוקם בשיתוף עם רוסיה ובפיקוח צמוד שלה. מלאכת ההקמה החלה ב-1995, אך התעכבה פעמים רבות בשל קשיים כספיים, טכנולוגיים ודיפלומטיים. בין היתר, נטען כי ספג פגיעה קשה מתולעת המחשבים שתקפה בקיץ שעבר את תוכנית הגרעין האירנית.


עוד באותו נושא:
רוסיה: הכור באירן יעבור לפעילות מלאה באוגוסט
רוסיה: מדעני גרעין שסייעו לאירן נהרגו בהתרסקות המטוס
אירן: "עונש מוות למרגל המוסד שרצח מדען הגרעין"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully